سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
بي‌توجهي به نوآوری همراه با نگاه اقتصادی سودجویانه

کتاب کودک و نوجوان بدون توجه مسوولان در کمای فرهنگی به سر می‌برد و تاکنون در کشور هیچ فعالیت منسجم وسازماندهی شده در حوزه کتاب کودک و نوجوان انجام نشده است. دو تن از كارشناسان كتاب‌هاي كودك و نوجوان، بي‌توجهي به نوآوری همراه با نگاه اقتصادی سودجویانه را عامل اصلي وجود اين مشكل مي‌دانند.-

 خبرگزاری کتاب ایران(ايبنا) - کتاب یکی از مهم‌ترین عناصر تربیت‌پذیری کودکان و کلیدی‌ترین رسانه بشر از گذشته‌های دور تا به امروز است؛ کتابخوانی با روح انسان پیوند مستقیمی دارد و هرچه لطافت روح انسان بیشتر باشد، از عمق یادگیری بیشتری برخوردار است، به‌ويژه در سال های نخستين زندگی کتاب در یادگیری و تربیت انسان نقش بنیادین دارد و کتاب کلید شخصیت‌سازی آن‌ها در زندگی روزمره است.  امروزه به دلیل بی‌توجهی به محتوای کتاب، جذابیت نداشتن موضوع وشیوه تصویرگری، بي‌توجهي به نوآوری و خلاقیت در حوزه کتاب و توجه صرف اقتصادی برخی از نویسندگان، کتاب كودك و نوجوان از جايگاه شايسته خود فاصله دارد. در اين گزارش دلایل ریشه‌ای گرایش كم کودکان و نوجوانان به کتاب و كتابخواني بررسی و  راهکارهای برطرف ساختن این معضل از زبان مسوولان بيان شده است.
 
نگاه اقتصادی سودجویانه، مهم‌ترین آفت
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی نگاه اقتصادی سودجویانه برخی از نویسندگان وناشران را مهم‌ترین آفت حوزه کتاب کودک و عمده‌ترین دلیل کاهش علاقه کودکان و نوجوانان به فرهنگ کتابخوانی دانست.

عبدالرضا صمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار كرد: یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی که امروزه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد، نگاه صرف اقتصادی و تجاری در چاپ کتاب‌هاست. بر همین اساس، کودکان و نوجوانان استقبال خوبی از کتاب‌های چاپ شده ندارند، زيرا اين آثار از عناي محتوايي لازم برخوردار نيستند.
 
وی افزود: بي‌توجهي به محتوا و تصویرگری و همچنين وجود نداشتن تنوع و توجه به روش‌های قصه‌گویی، از دیگر مشکلات کتاب‌های کودک ونوجوان است. کتاب‌های اين حوزه شامل دو فرد موثر بر كتاب مي‌شود. نخست، نویسنده‌اي که محتوای کتاب را می‌نویسد و دیگری، تصویرگر کتاب. ناهماهنگی میان این دو موجب بي‌علاقگي به آثار ايراني و همچنين افزایش استقبال کودکان از آثار خارجی شده است و این موضوع در درازمدت موجب تاثیرات سوء فرهنگی بر کودکان و نوجوانان خواهد شد.

مدیر کانون پرورش فکر ی کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان این که خانوادها نيز با اهمیت بیش از حدی که برای کتاب‌های درسی و مدرک‌گرایی قائلند، فاصله کودکان و نوجوانان را با کتاب‌های غیردرسی افزایش می‌دهند، گفت: این موضوع باعث رشد انسان‌های تک‌بعدی در جامعه می‌شود. 

صمدی ادامه داد: خانواده، مدرسه و جایگاه کتاب در سبد خانواده، از مهم‌ترین دلایل گرایش کودکان ونوجوانان به فرهنگ مطالعه است. 

وی یادآورشد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارايه برنامه هدفمند و کتاب‌های مناسب برای کودکان و همچنین تربیت نویسنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، حرکت جدیدی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان آغاز کرده است و سعی دارد مشکلات حوزه کتاب کودک و نوجوان را با را هکارهای خاص حل کند. 

بي‌توجهي به خلاقیت و نوآوری
کارشناس ادبیات کودکان و نوجوانان بي‌توجهي به خلاقیت و نوآوری را مهم‌ترین مشکل کتاب‌های کوک و نوجوان دانست.
 
عفت غلامی اظهار كرد: یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت و محبوبیت کتاب در میان کودکان و نوجوانان، توجه به خلاقیت و شیوه نگارش کتاب است. بر همین اساس، کتاب‌هایی که دو عنصر تعقل و خیال‌پردازی را به طور همزمان به کودکان القا می‌کنند، با استقبال زیادی در میان کوکان و نوجوانان مواجه می‌شوند. 

وی افزود: بي‌توجهي به نیازهای روز کودکان، کتاب‌های چاپ شده در این حوزه را به کاغذهای سیاه تبدیل مي‌كند، كتاب‌هايي که تا ابد در قفسه کتاب‌فروشی‌ها باقی می‌مانند. 

کارشناس ادبیات کودکان و نوجوانان با بیان این که بازنویسی قصه‌های کهن، مهم‌ترین راهکار تحول در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است، گفت: باید سند ملی جامعی در حوزه ادبیات کودک با توجه به فرهنگ بومی استان‌ها تدوین شود. 

غلامی یادآورشد: نویسنده‌ای در حوزه کتاب کودک و نوجوان موفق است که ابتدا نیاز روز کودکان را بسنجد و سپس اقدام به نوشتن یا چاپ کتاب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها