پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
چاپ نخستین دفتر شاعر شصت ساله

نخستین دفتر شعر قاسم طوسی با عنوان «پرسیدن در تاریکی» از سوی نشر بوتیمار منتشر شد. این دفتر دربرگیرنده شعرهای سپید این شاعر است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «پرسیدن در تاریکی» به تازگی از سوی نشر بوتمیار منتشر و روانه بازار کتاب شد. این مجموعه در برگیرنده 60 قطعه شعر سپید نسبتا کوتاه است که طی سال‌های 1380 تا 1390 سروده شده‌اند.

«نقاشی نیمه‌کاره»، «سیاه‌تر از شب»، «زبان بی‌حوصله»، «کدورت ابری»، «روزگار معطل»، «ترکه‌های تر»، «پشت خاکریزهای دریا»، «پیشانی کلافه»، «بالا افتادن از کودکی»، «سر نیزه‌های بی‌سرانجام» و «از چه بود و نبود» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

طوسی در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره این دفتر شعر توضیح داد: به‌طور کلی شعرهای این مجموعه از لحنی اجتماعی برخوردارند و از سوی دیگر بیان‌گر دغدغه‌های شخصی من هستند. به عبارت دیگر مسایل شخصی من که رنگ و بوی اجتماعی یافته‌اند و نشانی از جامعه را با خود دارند در شعرهای این مجموعه آمده است.

وی افزود: همچنین در اغلب این شعرها اشاره‌ای به خاطرات گذشته‌ام داشته‌ام، اما دغدغه‌‌های امروزم را بیان کرده‌ام. این رفت و آمد در گذشته و حال در بیشتر شعرهای این مجموعه دیده می‌شود.

این شاعر به انتشار سروده‌هایش در قالب‌های غزل و ترانه در نشریه‌های گوناگون گذشته اشاره و تصریح کرد: ترجیح می‌دادم نخستین تجربه‌ام در چاپ مجموعه شعر با شعرهای سپیدم باشد. برهمین اساس شعرهای سپیدم را برای ارایه در این کتاب گردآوری کرده‌ام.

وی در پایان یادآور شد: در نظر دارم دومین مجموعه شعرم در قالب ترانه منتشر شود. این مجموعه را بیشتر به ترانه‌های اجتماعی‌ام اختصاص خواهم داد.

نمونه شعری از مجموعه «پرسیدن در تاریکی» با عنوان «بی‌تابی»:
«بی‌تاب‌ام
و خواب ندارم
اگر غیر این است که نیست
به خوابم بیا و ببین
چندین چراغ
از شب من حرف می‌زنند
و چندین کتاب باز
از گفت‌و‌گوی من و دیوار
پرده بر می‌دارند
با این همه وقتی با عکس تو دیدار می‌کنم
همه را بیدار می‌کنم
حتی بی‌تابی را
که در سرم تاب می‌خورد.» 

قاسم طوسی متولد 1331 در روستای برگ جهان لواسانات است. وی از 15 سالگی سرودن شعر را آغاز کرده و تا سال 1380 اغلب شعرهایش در قالب ترانه و غزل بوده است. در دهه 80 طوسی فعالیت جدی‌اش در عرصه شعر را در قالب سپید ادامه داد.

دفتر شعر «پرسیدن در تاریکی» در 80 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت دو هزار و 950 تومان زمستان سال گذشته از سوی نشر بوتیمار منتشر و بهار امسال در بازار کتاب توزیع شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها