چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲
ورود دانشگاه‌ها به حوزه نشر، سبب ترویج دانش استادان خواهد شد

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران از این به بعد دارای نمایشگاه دایمی و فروشگاه کتاب خواهند بود. در آیین افتتاح این مرکز که دیروز در دانشگاه برگزار شد، مدیرمسوول انتشارات دانشگاه، وجود یک بخش انتشاراتی در دانشگاه را برای انعکاس بیشتر فعالیت‌های علمی استادان دانشگاه ضروری دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، نمایشگاه دایمی و فروشگاه کتاب دانشگاه شهید بهشتی تهران، در مراسمی با حضور دکتر حسن ابوالقاسمی رییس دانشگاه، دکتر محمد رحمتی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر عباس صفوی معاون آموزشی، دکتر علی رمضان‌خانی معاون دانشجویی و فرهنگی، دکتر احمدرضا فرسار، معاون امور بهداشتی دانشگاه، دکتر مهدی شادنوش مدیرمسوول انتشارات دانشگاه و جمعی از مدیران و کارکنان دانشگاه دیروز، سه‌شنبه 28 شهریورماه افتتاح شد.

در ابتدای مراسم دکتر شادنوش با اشاره به اهمیت وجود مرکز انتشارات دانشگاه اظهار داشت: مرکز انتشارات یکی از نیازهای اساسی یک مرکز علمی آموزشی برای انعکاس مجاهدت‌های علمی دانشمندان در آزمایشگاه‌ها و بر سر بالین بیمار به جامعه تخصصی علمی داخل و خارج کشور و همچنین برقراری ارتباط با عموم مردم جامعه به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به تاکیدات ریاست دانشگاه درباره ضرورت وجود مرکز انتشارات در دانشگاه به طور اجمالی به تشریح روند راه‌اندازی مرکز انتشارات دانشگاه از جمله انجام آسیب‌شناسی‌ها و اخذ مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد یک انتشارات مستقل در سطح ناشران کشور پرداخت و افزود: انتشارات دانشگاه از این پس به استادان دانشگاه در مراحل تولید کتاب و نشریات مانند دریافت شابک و ایندکس‌های تخصصی کتابخانه ملی(فیپا) مساعدت خواهد کرد، به نحوی که چاپ کتاب استادان به کمک انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کمترین هزینه ممکن میسر شود. 

دکتر شادنوش افزود:‌ با توجه به برنامه راهبردی سه سال آینده انتشارات دانشگاه برنامه‌ریزی‌های لازم توسط کمیته اجرایی انتشارات صورت گرفته است. آیین‌نامه انتشارات در راستای آن اهداف بازبینی و به‌روز شده که پس از تایید هیات‌رییسه دانشگاه ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم با سرعت بیشتری در راستای افزایش میزان تالیفات ارزشمند استادان دانشگاه حرکت کنیم. 

مدیر انتشارات دانشگاه، ایجاد یک نمایشگاه دایمی و فروشگاه کتاب را از ضروریات برشمرد که علاوه بر جایگاهی برای عرضه و نمایش تولیدات کتاب استادان و آشنایی افراد جامعه با فعالیت‌های مختلف دانشگاه دارد، استادان و دانشجویان نیز بتوانند به سهولت کتاب‌های موردنیاز خود را از این مجموعه تهیه کنند. 

دکتر  شادنوش با اشاره به استقبال شایان‌توجه از این نمایشگاه و فروشگاه در طول بازگشایی آزمایشی در چند روز گذشته اظهار کرد: اکنون در این نمایشگاه بیش از هزار عنوان کتاب از انتشارات دانشگاه و سایر مراکز علمی پزشکی عرضه شده است که با 20 درصد تخفیف ارایه می‌شود. این نمایشگاه در طول هفته از شنبه تا چهارشنبه، بین ساعت‌ 9 تا 17 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 تا 13 دایر است.

وی در پایان سخنان خود ضمن دعوت از استادان دانشگاه برای مشارکت در تالیف کتاب‌های موردنیاز و نشر آن توسط انتشارات دانشگاه از مساعدت‌های ریاست دانشگاه و معاونت‌های پژوهشی، دانشجویی و توسعه مدیریت و منابع، آموزشی و سایر دست‌اندرکاران در راه‌اندازی مرکز انتشارات دانشگاه قدردانی کرد.

در ادامه مراسم دکتر رحمتی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، صنعت کتاب را یکی از تجارت‌های موفق کشور دانست و گفت:‌ طبق آمار در سال گذشته حدود 100 میلیون دلار گردش ارزی و بین 300 تا 500 میلیون تومان گردش ریالی در جامعه داشتیم.

وی با اشاره به برون‌سپاری و واگذاری انتشارات از بخش دولتی به بخش خصوصی پس از سال 75 گفت: اکثر دانشگاه‌های کشور در وزارت بهداشت و وزارت علوم قبل از این سال‌ها دارای مرکزی برای چاپ و نشر کتاب‌های خود بودند که پس از سال 75 با تشخیص انتشارات به عنوان بخش غیر درآمدزا و ضررده، واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی صورت گرفت که یک غفلت بزرگ تاریخی بود زیرا دانشگاه به عنوان مهد تولید و انتشار علم نیاز به مکانی برای دسترسی آسان و سهل‌الوصول دانشجویان و اعضای هیات علمی به کتاب‌های تخصصی و مرتبط به رشته خودشان دارد.

دکتر رحمتی با بیان این مطلب که ریاست دانشگاه عدم وجود مرکز انتشارات را یکی از خلاءهای موجود در دانشگاه اعلام کرده و بر راه‌اندازی این مرکز قبل از شروع سال تحصیلی تاکید دارد، افزود: این مسوولیت چند وجهی ابتدا به دکتر شادنوش سپرده شد که در گام نخست با تلاش‌های صورت گرفته تجهیز مکان و خریداری کتاب‌های انجام شد. در مرحله بعدی آیین‌نامه قدیمی انتشارات دانشگاه مورد بازنویسی قرار گرفت و آیین‌نامه جامع کامل و آینده‌نگری تدوین شد که پس از تایید نهایی و تصویب هیات‌رییسه ابلاغ خواهد شد. در گام بعد برنامه استراتژیک سه ساله انتشارات با چشم‌انداز اصلی بالابردن مشارکت اعضای هیات علمی و افزایش کتاب‌های تالیفی در عرض دو ماه نوشته شد. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با 44 جلد کتاب تالیفی در سال 89 توانست در ارزشیابی سال گذشته رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص دهد که این امر نسبت به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه حدود 5/3 درصد است که باید به میزان جهانی که 12 درصد است ارتقا یابد.

وی لزوم وجود مرکزی برای ساماندهی انتشارات را ضروری دانست و گفت: امروز توزیع و فروش کتاب دشوارتر از تالیف آن است و یک نویسنده برای انتشار کتاب خود باید دشواری‌های زیادی را متحمل شود که با ایجاد یک مرکز در دانشگاه که بتواند روند انتشارات را تسهیل و نشر را مقرون به صرفه‌تر کند، مطمئنا تالیف کتاب‌ها افزایش خواهد یافت.

رییس دانشگاه با اشاره به گسترش فزاینده رسانه‌های مختلف در جامعه افزود: کتاب پدیده‌ای است که با وجود گسترش روزافزون رسانه‌های جدید هرگز جای خود را به هیچ رسانه دیگری نداده است. باید در دانشگاه‌ها بر روی کتاب سرمایه‌گذاری شود و مرکزی برای تولید و عرضه کتاب‌ها و مقرون به صرفه‌کردن کتاب‌ها در دانشگاه به وجود بیاید که همه این امور از وظایف انتشارات دانشگاه است.

دکتر ابوالقاسمی تاکید کرد: بخشی از بودجه دانشگاه یا وام بانک‌ها باید در اختیارات انتشارات دانشگاه گذاشته شود، به مولفان کتاب‌ها وام بدون سود یا با سود کم اعطا شود و کتاب‌های به زبان خارجی باید در اولویت قرار بگیرند. همچنین درباره کتاب‌های تالیفی که بتوانند در بُعد بین‌المللی انتشار یابند باید حمایت لازم صورت بگیرد زیرا برای کسب اعتبار بین‌المللی باید آثار و کتاب‌های خود را در سطح بین‌المللی انتشار دهیم تا دیده شویم. برای این منظور باید با همکاری انتشارات دانشگاه و روابط بین‌الملل دانشگاه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برقراری ارتباط با انتشارات معروف دنیا انجام بگیرد.

رییس دانشگاه در پایان با تاکید بر تسریع بازسازی محل اصلی مرکز انتشارات دانشگاه، ایجاد فروشگاهی دیگر به نام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مرکز شهر را ضروری دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها