دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
انتشار نخستین کتاب تخصصی در مباحث تئوریک اقتباس سینمایی

کتاب «راهنمایی بر ادبیات و فیلم» به کوشش «رابرت استم» و «الساندرا رائنگو» با ترجمه داوود طبایی عقدایی، از سوی موسسه متن انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «راهنمایی بر ادبیات و فیلم» 22 فصل دارد که هر کدام از آن‌ها توسط یک منتقد نوشته شده است. با وجود این در نهایت همه این فصول قرار است به یک مساله اصلی بپردازد و آن «مقوله اقتباس برای سینما» است. 

«رمان‌ها، فیلم‌ها و جنگ‌های واژه / تصویر» نوشته کامیلا الیوت، «کلام مقدس، تصویر کفر آلوده؛ الهیات اقتباس» نوشته الا شوهات، «حقیقت انجیل؟ از سیسیل بی. دومیل تا نیکلاس ری» نوشته پاملا گریس، «فرانوشت و روایت رسانه‌ای، چالش‌های میان رسانه‌ای» نوشته آندره گودرو، فیلیپ ماریون و «نگاه: از فیلم تا رمان؛ جستاری در روایت‌شناسی تطبیقی» نوشته فرانسوا ژوست، به ترتیب نام پنج فصل ابتدایی کتاب است. 

فصل‌های ششم تا دهم کتاب نیز به ترتیب عبارتند از: «اقتباس و سوء اقتباس؛ فیلم، ادبیات و گفتمان‌های اجتماعی» نوشته فرانچسکو کاستی، «بداعت نامریی؛ اقتباس‌های سینمایی در دهه 1910» نوشته یوری تسیویان، «ایتالیا و آمریکا؛ نخستین سفر سینمایی پینوکیو» نوشته رافائله دی برتی، «بینامتنیت سینمای اولیه؛ پیش درآمدی بر فانتوماس» نوشته تام گانیگ و «نمایش‌های جهان‌وطنی؛ ادبیات جهان بر پرده سینمای چین» اثر ژان ژن. 

«فن بیان انقطاع» نوشته آلن اس. وایس، «تجسم صدا؛ جویس، سینما و خط مشی‌های بصری» نوشته لوک گیبونز، «تطبیق سینما با تاریخ؛ انقلابی در آستانه وقوع» نوشته دادالی اندرو، «ورسیموی عکاسی، اقتباس سینمایی و نمایش دادن منظره‌ای نئورئالیستی» اثر نوآ استیماتسکی، «هجویه شیطان؛ تصاحب و بازتولید دو فیلم موزیکال هالیوودی به وسیله هوریس مک‌کوی» به قلم چارلز موسر، «گرایش جامعه‌شناختی در پژوهش‌های اقتباسی؛ فیلم نوآر» نوشته آر. بارتون پالمر و «اقتباس از بدرود محبوبم» نوشته ویلیام لور به ترتیب فصل‌های 11 تا 17 کتاب را تشکیل می‌دهند. 

: «زمان دویدن؛ کرونوتاپ تنهایی دونده استقامت» نوشته پیتر هیچکاک، «لحظه نقاشی؛ خوانش اسکورسیزی از وارتن» نوشته بریجیت پویکر، «از دراکولای برام استوکر تا دراکولای برام استوکر» نوشته مارگرت مونتالبانو، «کتاب مقدس به مثابه شی فرهنگی در سینما» نوشته گاوریل موزس و «هرچه خوش پایان پذیرد خوش بود؛ آخرالزمان و امپراتوری در جنگ دنیاها» نوشته جولی‌ین کورنل، نیز عنوان‌ فصل‌های 18 تا 22  این کتابند.

این کتاب نخستین منبع تخصصی مهم در حوزه اقتباس سینمایی است و می‌تواند به عنوان یک منبع آکادمیک مورد استفاده دانشجویان سینما و فیلمنامه‌نویسی قرار گیرد. 

«راهنمایی بر ادبیات و فیلم» به شمارگان هزار و 500 نسخه، 585 صفحه و بهای 29 هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

پیشتر کتاب «مقدمه‌ای بر نظریه فیلم» از آثار رابرت استم به کوشش احسان نوروزی به زبان فارسی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط