به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر که در حوزه فرهنگ و جامعه تدوین شده است، فرهنگ استفاده از اتومبیل و نحوه تعامل رانندگان را در شهر تهران بررسی و هنجارهای استفاده از اتومبیل را عنوان میکند.
همچنان که در پیشگفتار اثر یاد شده است، تهران به عنوان مرکز سیاسی کشور، بیش از یک شهر بزرگ و پرجمعیت است که رشد ناموزون و نامتعادل و تنوع قومی و مهاجرپذیری گسترده، وجه تمایز آن از دیگر شهرهای بزرگ کشور محسوب میشود. تهران به تافته جدابافتهای تبدیل شده که مجموعهای از ویژگیها، ارزشها و هیجانهای گاه متناقض را نیز در خود نمایان میکند.
تراکم سرمایههای فرهنگی و خردهفرهنگی، تراکم سرمایههای اقتصادی، سیاسی و نمادین، تحرک و رقابت اجتماعی بالا، تنوع سبکهای زندگی و بسیاری از ویژگیهای دیگر، معنای فرهنگی تهران را به مثابه فضا و مکانی زیسته در ذهن ساکنان و غیر ساکنان آن بسیار متفاوت میسازد.
تهران به عنوان یک کلان شهر، علاوه بر در برداشتن ویژگیهای اجزا و مولفههای تشکیلدهنده آن، چیزی فراتر از این اجزاست. از این رو تهران را تنها باید در مقیاس کلانشهری منحصربهفرد، با تمام اوصاف و شرایط خوب و بدش در نظر گرفت.
این اثر برشی از ارزشها، گرایشها و تجارب متنوع ساکنان تهران و نیز شرایط ساختاری و تغییر و تحولات آن را مورد توجه قرار میدهند.
این مجموعه که با حمایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به چاپ میرسد، در کلیت خود میتواند تصویری از پیچیدگیها، تناقضها، فرصتها، محدودیتها، واقعیتها، بازنماییها و نیز بستر تاریخی زندگی در این شهر را ترسیم کند.
«فرهنگ اتومبیل در شهر تهران» از سه فصل با عناوین «کلیات»، «چهارچوب مفهومی» و «معانی مختلف استفاده از اتومبیل در شهر تهران» تشکیل شده است. موضوعاتی نظیر اتومبیل در منطق مصرف نمادین، اتومبیل در سنت نشانهشناسی، کارکرد اخلاقی، جذابیتهای اتومبیل، ترافیک، رعایت نکردن هنجارهای رسمی جامعه، فرهنگ ترافیک و آلودگی شهری از مباحث این کتاب به شمار میآیند.
همچنان که در بخشی از معرفی کتاب نوشته شده است: «اتومبیل در آغاز حاصل یک کنجکاوی بود. اتومبیل در امتداد پای انسان برای حرکت به عنوان وسیله ابزاری برای جابهجایی در ادامه فضای خانه در خیابان ساخته شد. ولی به مرور از اهمیت مادی و نمادین فراوانی در فرهنگ عامه برخوردار شد و تغییرات کمی و کیفی قابل توجهی در سبک زندگی و ارزشهای فرهنگی ـ اجتماعی مردم ایجاد کرد، بهطوری که امروزه مصرف آن پیامهای هویتی بسیاری را درباره مالکش منعکس میکند و در فضای همگانی و عمومی خیابان و شهر، معانی و تجربههای جدید اجتماعی خلق میکند.»
نخستین چاپ کتاب «فرهنگ اتومبیل در شهر تهران» را نشر تیسا با شمارگان هزار نسخه در 277 صفحه به بهای هشت هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.
شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
نظر شما