شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
طراحی از دفاع مقدس با پشتوانه تحقیقی تاثیرگذار می‌شود

سیدایمان نوری نجفی، تصویرگر کتاب «ترکش‌های قلم: طرح‌هایی از هشت سال دفاع مقدس» گفت: انتقادی که امروز می‌توان بر آثار هنری این حوزه وارد دانست، خلاء پشتوانه تحقیقی است. برخی آثار نمی‌توانند تصویری درست از فضای آن دوران منتقل کنند و به همین دلیل تاثیر لازم را بر مخاطب ندارند.-

سیدایمان نوری نجفی، خالق آثار «ترکش‌های قلم: طرح‌هایی از هشت سال دفاع مقدس» درباره این روایت گرافیکی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که توسط انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: شروع کار من با مجموعه انتشارات روایت فتح به دوران خدمت سربازی در این موسسه باز می‌گردد. در‌ آن دوران اوقاتی را با تصویر سازی در این مجموعه گذراندم. البته تجربه کاری من به گذشته بازمی‌گشت زیرا پدرم طراح و گرافیست است و من هم علاوه بر تحصیل، این هنر را از وی آموختم و پس از پایان خدمت سربازی در واحد هنری انتشارات روایت فتح مشغول به کار شدم.

وی تجربه خود را در نوع طراحی با آب مرکب و قلم سیاه عنوان کرد و افزود: تمام طرح‌های این کتاب هم از این جنس است و نگاهی کلی به عملیات‌ها در دوران دفاع‌مقدس دارد و اتفاق‌های مختلف چون اسارت،‌ اوضاع و احوال رزمندگان در جنگ و تفریحات آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

نوری نجفی درباره بهره‌گیری از منابع هشت سال دفاع‌مقدس برای تصویر سازی در این کتاب گفت: در مجموعه روایت فتح انجمن عکاسان فعالی وجود دارد و من هم مدتی به جمع‌آوری و تنظیم اطلاعات تصویری مشغول بودم. این تصاویر برای من که جنگ را ندیده بودم پر جاذبه و تاثیر‌گذار بود و دیدن جزییات دوران هشت سال دفاع‌مقدس برایم انرژی مضاعفی به همراه می‌آورد.

وی افزود: هنرمندانی مانند کاظم چلیپا که از نزدیک دوران هشت سال دفاع‌مقدس را دیدند و در بطن ماجرا قرار داشتند آثار زیباتری‌ خلق می‌کنند و دیدن این تصاویر و کتاب‌های آن‌ها می‌تواند فضای آن دوران را در ذهن هنرمند تداعی کند اما انتقادی که امروز بر آثار هنری دفاع‌مقدس وارد است ارایه آثاری کلی، بدون پشتوانه تحقیقی است. برخی از این آثار نمی‌توانند تصویری درست از ابزار، اتفاق‌ها و فضای آن دوران به مخاطب منتقل کنند به همین دلیل باعث فاصله گرفتن مخاطب از اصل ماجرا در کتاب‌های هنری دفاع‌مقدس می‌شوند.

نوری نجفی در پاسخ به این سوال که آیا برای تصویرگری کتاب خود از مطالعه آثار منتشر شده با موضوع دفاع‌مقدس بهره گرفته است، توضیح داد: ‌به صورت خاص مجموعه کتاب‌های «روزگاران» را مطالعه کردم و پیشنهاد دوستانم این بود که روایت وقایع ثبت شده در این کتاب‌ها را مبنای کار قرار دهم. اما احساس کردم با این اتفاق خود را محدود کرده‌ام و فقط تکیه کردن به یک مجموعه کتاب محور ثابتی را به وجود می‌آورد و توان حرکت را از من می‌گیرد.

وی افزود: روحیه من در تصویر‌سازی کتاب «ترکش‌های قلم: طرح‌هایی از هشت سال دفاع مقدس» و از خطوط سریع و اسکیس مشخص است که اهل زیاده‌گویی نیستم. در این اثر به دنبال سیرخطی نبودم که فقط به روایت فضای جبهه‌ها بپردازد بلکه هدفم بیان کلیت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. بنابراین از تکنیک سریع و هاشور استفاده شد و با بافتی که متکی به پراکندگی است فضای نبرد را القا می‌کند.

نوری نجفی زمان صرف شده برای تصویر‌سازی کتاب که شامل 115 تصویر است را دوسال عنوان کرد و درباره انتخاب عنوان «ترکش‌های قلم» گفت: برای انتخاب عنوان کتاب جلسه‌های متعددی با نویسندگانی مانند کوروش علیانی و مسعود فراستی داشتم. در آغاز عنوان «گلستان آتش» پیشنهاد شد اما چون شبیه به نام یکی از مجموعه‌های شهید سیدمرتضی آوینی بود رد شد. بعد از آن عنوان «ترکش‌های قلم» که بی‌ارتباط به تکنیک و تصاویر هم نیست انتخاب شد. 

کتاب «ترکش‌های قلم: طرح‌هایی از هشت سال دفاع مقدس» در قطع خشتی و 120 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای 120 هزار ریال از سوی نشر روایت فتح روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها