شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
راهی به سوی طب مکمل

نخستین جلد از مجموعه «نسخه شفا» به نام «اسرار گیاهان داروئی؛ راهنمای شناخت و کاربرد گیاهان طبی و درمان بیماری‌های مختلف» اثری از احمد حاجی‌شریفی(عطار اصفهانی) است که به معرفی گیاهان درمانی به عنوان طب مکمل در قالب آثار دایرةالمعارفی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مدتی است استفاده از طب مکمل یا طب جایگزین و استفاده از گیاهان دارویی در کاهش عواض و پیامدهای داروهای شیمیایی متداول شده و علاوه بر پزشکان حوزه گیاه‌شناسی، پزشکان عمومی و تخصصی نیز در تجویز‌های خود از مکمل‌های گیاهی بهر‌مند می‌شوند.

شاید یکی از دلایل گرایش به شیوه‌های درمانی جایگزین دسترسی ساده‌تر به این داروهای و بهای اندک آن‌ها در برابر داروهای شیمیایی باشد. 

در حوزه گیاهان دارویی کتاب‌های زیادی در سال‌های اخیر تدوین، تالیف یا گردآوری شده‌اند که اغلب با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شدند، اما باید دانست در این میدان آثاری موفق‌ترند که از پایه علمی قوی‌تری برخوردارند یا حاصل تجارب متخصصان‌‌ هستند.

این کتاب نخستین اثر از مجموعه «نسخه شفا»ی انتشارات حافظ نوین به شمار می‌آید که در قالب دایرةالمعارفی به معرفی گیاهان بومی ایران و غیر ایرانی و خواص طبی و درمانی آن‌ها پرداخته است.

مولف در بخشی از مقدمه کتاب انگیزه اصلی خود از معرفی گیاهان دارویی به جامعه را کاهش مصرف داروهای شیمیایی دانسته که اثرات سوء فراوانی در پی دارند و متاسفانه مصرف آن‌ها در جامعه رو به گسترش است.

وی با تاکید بر این که مخاطبان داروهای گیاهی این کتاب را همان‌گونه که در دستور مصرف آمده و حتی المقدور زیر نظر پزشک استفاده کنند، نوشته است: «برخی از گیاهان کمی یا کاملا سمی هستند، اما در طب سنتی و گیاه‌ درمانی برای درمان برخی از بیماری‌ها کاربرد دارند و به میزان مشخص و حد مجاز تعیین و تجویز می‌شوند از این رو رعایت نکردن این نکته عوارض جبران‌ناپذیری در پی دارد.»

این دایرةالمعارف با معرفی گیاه «آناغالس» و «درختچه آناغورس» آغاز می‌شود و با بیان خواص درمانی و نحوه مصرف «پوست درخت یوهیمبه» پایان می‌یابد.

«اسرار گیاهان داروئی؛ راهنمای شناخت و کاربرد گیاهان طبی و درمان بیماری‌های مختلف» به خواص درمانی گیاهانی مانند میوه کاکنج، برگ کاج نوئل، میوه کلخونک، ریشه عشبه، عسل، علف دندان، قیطان، کنگر، تخم کاهو، گل نیلوفر آبی، شیر نارگیل، نارون کوهی، پوست لیموی هندی، وشا، برگ یاسمن چمپا، هسته هلو، روغن یونجه کوهی، میوه یاس زرد، پوست شاخه جوان باقالای هندی و ریشه اسفند اشاره دارد.

این کتاب با وجود جامعیت مطالب و حجم فراوان اطلاعات در صفحاتی به رنگ سبز، همرنگ جلد اثر تولید شده که در حاشیه آن علاوه بر رنگ سبز تصاویری از یک شاخه گیاه به چشم می‌خورد، شاید بهتر بود ناشر کتاب برای حفظ وجهه علمی و دایرةالمعارفی اثر از این کار خودداری می‌کرد.

همچنین جای خالی مقدمه‌ای مفصل از سوی محقق خالی‌ است. او به طور خلاصه در پیشگفتاری دو صفحه‌ای به فواید استفاده از گیاهان دارویی و لزوم دقت در میزان مصرف تاکید کرده است در حالی که مخاطبانی که با این حوزه آشنایی کمتری دارند یا افرادی که برای نخستین‌بار این اثر را تورق می‌کنند، انتظار دارند در مقدمه‌ای تفصیلی انگیزه‌های قوی برای گرایش به استفاده از گیاهان پیدا کنند.

مولف با آن‌که در جلد کتاب شهرتش را «عطار اصفهانی» یاد کرده در اثر توضیحی در این‌باره یا تجارب عملی خود در زمینه گیاه‌ درمانی ارایه نکرده است. این امر(بیان شهرت مولف) تنها برای افرادی که از پیش با وی آشنایی دارند، قابل درک است.

از نقاط قوت اثر بیان طبیعت گیاهان معرفی شده و خواص درمانی بخش‌های گوناگون گیاه اعم از دانه، ریشه، پوست و ساقه آن است که به نوعی مخاطب را در میان صفحاتی از گیاه‌‌شناسی و گیاه درمانی تاریخی رهنمون می‌شود. بیان ترکیبات شیمیایی گیاهان، نام‌های علمی و بومی و بعضا محل رویش آن گیاه از دیگر نکاتی به شمار می‌آیند که این اثر را کاربردی می‌سازد. 

برخی  مخاطبان کتاب معرفی گیاهان دارویی و بیان خاصیت آن برای بیماری‌های گوناگون را نقد می‌کنند و معتقدند بهتر بود مولف عنوان بیماری‌ها را تنظیم و برای درمان آن‌ها گیاهان دارویی را معرفی می‌کرد. در پاسخ به این دسته از منتقدان باید گفت که مولف در سومین نسخه همین کتاب دایرةالمعارفی را بر اساس نام بیماری‌ها تنظیم و درمان‌های متعددی که با مصرف داروهای گیاهی می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد، بازگو کرده است.

این اثر علمی ـ تجربی در صفحات پایانی به ارایه تصاویر گیاهان دارویی و درج نام علمی و بومی آن‌ها پرداخته است که در معرفی گیاهان داریی برای مخاطبان تاثیر به‌سزایی دارد.

دوازدهمین چاپ کتاب «اسرار گیاهان داروئی؛ راهنمای شناخت و کاربرد گیاهان طبی و درمان بیماری‌های مختلف» را انتشارات حافظ نوین با شمارگان پنج هزار نسخه در 944 صفحه به بهای 30 هزار تومان در آستانه نشر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها