محمد جواد لیاقت دار، یکی از مترجمان این اثر، در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره محوریت این کتاب اظهار کرد: این کتاب به روشهای آموزش تدریس در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها اختصاص دارد. تاکنون کتابهای زیادی در رابطه با این موضوع منتشر شده اما این اثر در مقایسه با دیگر آثار دارای دو مزیت است.
وی ادامه داد: نخستین مزیت این اثر ارایه توضیحی کامل و جامع از سه روشی است که در دنیا برای آموزش تدریس بسیار متداول است؛ روش تدریس سخنرانی، روش تدریس آزمایشگاهی که در دانشگاههای مهندسی و علوم پایه ایران و جهان کاربرد دارد و روش تدریس بحث در قالب گروههای کوچک که البته هنوز در ایران مورد استفاده قرار نمیگیرد. دومین مزیتی که این اثر را از دیگر آثار متمایز میکند، به دو فصلی اختصاص دارد که در آن نویسندگان، «جورج براون» و «مدلین اتکینز» به ارایه توضیحاتی درباره پایاننامه نویسی، پروژه نویسی، طرح پژوهش نویسی و خصوصیات استاد راهنمای خوب پرداختهاند و هدایت پایاننامه را که به نوعی آموزش غیر مستقیم استاد به دانشجو است، مد نظر قرار دادهاند.
لیاقتدار افزود: به تعبیر دیگر سه روشی که در فصول اول مطرح شده به ارایه شفاهی مطالب و روشهای بعدی آمده در کتاب به ارایه کتبی مطالب اختصاص داده شده است.
این مترجم ضمن جذاب و کاربردی خواندن مطالعه این کتاب برای تمام علاقهمندان بیان کرد: مطالعه این اثر به خصوص به مدرسان، دانشجویان رشتههای مختلف علوم پایه، فنی مهندسی و علوم تربیتی توصیه میشود.
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
نظر شما