به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آستانه برگزاری کنگره بینالمللی بانو مجتهده امین (ره) و معرفی این بانوی فرهیخته به عنوان الگوی سوم زن مسلمان در بهمن ماه امسال، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران، امروز (یکم دیماه) نشست تخصصی آشنایی با افکار و آثار بانو مجتهده امین(ره) را برگزار کرد.
شرایط سیاسی- اجتماعی عصر بانو، سیری در اندیشه فلسفی-عرفانی بانو، جایگاه اخلاق در اندیشه بانو، روششناسی تفسیر بانو، از جمله محورهای این نشست محسوب میشوند.
آیتالله محمد قائممقامی، مدرس حوزه و دانشگاه، در این نشست با بررسی «سیری در اندیشه فلسفی و عرفانی بانو مجتهده امین» گفت: بانو امین دارای جنبههای مختلفی در شخصیتش است که امکان دارد برخی از این ابعاد با یکدیگر متعارض باشند، اما اگر بخواهیم درباره یکی از جنبههای شخصیت وی که بر دیگر ابعاد وجودیاش برتری دارد صحبت کنیم، میتوانیم از وجه عرفانی او نام ببریم.
وی ادامه داد: بانو امین در مباحث «معارف اعتقادی»، «کلام، فلسفه و اخلاق» و «سیر و سلوک عرفانی» به تفصیل وارد شده است و حضور وی در این موضوعات اجمالی نیست.
وی با بیان اینکه آثار چندانی از بانو امین در حوزه مباحث فقهی در دست نیست، گفت: این کمبود آثار دلیل بر نبود حضور او در این عرصه نیست، بلکه متاسفانه تعداد کمی از آثار وی در این باره به آیندگان رسیدهاست.
وی با اشاره به ورود بانو امین در مباحث فقه خاص و رسیدن او به حکمالله اظهار کرد: از جمله آثار وی در این باره میتوان به کتاب «جامعالشتات» اشاره کرد. بنابراین وی در «تفقه در احکام» ورود تفصیلی داشتهاست.
به گفته آیتالله قائممقامی، عرفان بانو امین نسبت به دیگر ابعاد شخصیتی وی برجستگی دارد و میتوان با توجه به مراتب بالای او در عرفان روی این وجه از زندگی وی متمرکز شد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای عرفان در اصطلاح لغوی گفت: عرفان به معنای شناخت و معرفتی است که مولود اعمال و رفتار انسان است. این اعمال میتواند به صورت ظاهری(عبادت خدا، تقوا، دوری از گناه و...) یا به صورت باطنی(محبت به خدا) باشد.
این محقق دینی با تاکید بر اینکه محبت به خدا اصل اعمال است، افزود: محبت به خدا موجب ادراکات و اعمال انسان میشود که این اعمال نیز منجر به افزایش محبت به خدا میشود، بنابراین، محبت موجب سیر و سلوک و سیر و سلوک موجب افزایش محبت میشود.
وی در ادامه به نقل شرح حال بانو امین از زبان خود او اشاره کرد و گفت: بنا بر گفتههای این بانوی مجتهده، از ابتدای کودکی محبت شدید به خدا در او وجود داشت. فطرت اولیه الهی در بانو امین رشد پیدا کرد و به او را به اوج رساند.
وی افزود: بانو امین اگرچه دارای علم زیادی بود اما توامان زبانش ساده و عامی بود و این سادگی در بیانات او در آثارش دیده میشود.
آیتالله قائممقامی با بیان اینکه «تمایل شدید بانو امین به محبت خدا او را به سمت کسب علوم دینی کشاند» گفت: ارتباط تنگاتنگی میان فقه و عرفان وجود دارد، زیرا عرفان مولود عمل است و فرد نمیتواند به درجه عرفان نایل شود مگر اینکه فقیه باشد.
این کارشناس دینی با بیان اینکه بانو امین به درجه عرفان خاص نایل آمده، گفت: وی برای رسیدن به قله عرفان به قله فقه نیز رسید و فردی مجتهد بود.
وی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از اهل علم زمانی که به عرفان سلوک میکنند به آلودگیهایی مبتلا میشوند و برخی نیز مانند امام خمینی(ره) با وجود شناخت کامل از عرفان عامه از آن عبور کردند و به اوج عرفان رسیدند. بانو امین نیز از این آلودگیها مبرا بودند.
این مدرس حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گرایش بانو امین به اسفار اربعه ملاصدرا گفت: وی در مباحث عقلی اگرچه به ملاصدرا گرایش داشت اما تنها مباحثی را از این آثار پذیرفت که با مبانی اعتقادی او سازگاری داشت، در غیر این صورت آن مباحث را نقد میکرد.
آیتالله قائممقامی در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه رفیع اخلاق در شخصیت بانو امین اشاره کرد و افزود: اخلاق ظرف معرفت است و معرفت زمانی که تجسد مییابد به خلق حسنه تبدیل میشود. از سوی دیگر اخلاق نیکو نیز وقتی به معرفت بدل میشود، بنابراین میان این دو ارتباط مستقیمی وجود دارد.
وی در پایان به ذکر برخی گفتههای بانو امین در کتاب «سیر و سلوک» پرداخت و سیر و سلوک عرفانی را از زبان وی توصیف کرد.
این برنامه تا ساعت 15 ادامه داشت.
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
نظر شما