لزوم حضور تولیدکنندهها در بازار جهانی
صادقي ادامه داد: اگر ما بتوانيم بازاريابي بينالمللي را براساس جهانيشدن اجرا كنيم بايد شرايط حضور توليدكننده در اين بازارها را نیز تضمين نماييم و راهبرد برونگرايي را در نظر داشته باشيم. به عبارتي از امكانات دروني استفاده كرده اما بازارهاي بينالمللي را از ياد نبريم، چرا كه اين دو مكمل يكديگر هستند.
وي در ادامه اين نشست با اشاره به مجموعه سياستهاي اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: در اين سياست چند راهبرد پيشنهاد شده که در آنها به راهبرد برونگرايي در كنار راهبرد درونپايه توجه شده است. يعني كشور از ظرفيتهاي اقتصادي خود استفاده كرده و نگاهي به بازارهاي بيروني نیز داشته باشد.
اين سخنران جهاني شدن را ظرفيتي مناسب براي عملياتي كردن برونگرايي عنوان كرد و افزود: اين سوال مطرح ميشود كه جهانيشدن تا چه اندازه ميتواند ظرفيت برونگرايي را فراهم آورد؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت در فرایند جهانيشدن طی سالهای 2000 تا 2013 میلادی در حيطه اقتصاد و در دنياي كنوني بازارهاي مختلفي بوجود آمده است؛ اين بازارها در گذشته حصارهايی بلند داشتند كه تمامي كشورها نميتوانستند وارد آن شوند، اما به مرور اين حصارها كوتاهتر شده و در برخي از كشورها كاملا از بين رفته است. در كشور ما نيز اين حصار كوتاه شده است.
تولیدکنندگان به نهاده و بازار نیاز دارند
وي تاكيد کرد: اگر بخواهيم از راهبرد برونگرايي در فرايند جهاني شدن استفاده كنيم بايستي از امكانات اقتصادي خود بهره لازم را برده تا شرايط را براي توليدكنندگان مهيا كنيم.
صادقي با اشاره به ثبات وضعيت توليدكنندگان گفت: توليدكنندگان براي اين ثبات نياز به نهاده موردنياز دارند و در درجه دوم نياز دارند بازاري براي توليدات خود پيدا كنند. تامين اين دو نياز باعث ميشود توليدكنندگان در بازارهاي بينالمللي به ثبات برسند.
نشست «استفاده از ظرفیتهای جهانیشدن برای عملیاتی نمودن راهبرد برونگرایی» عصر امروز(15 اردیبهشت) در سرای اهل قلم بینالملل بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
نظر شما