یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
کتابخانه مجلس متولی «موزه کتابت و چاپ ایران» و تحقیق در حوزه تاریخ چاپ است

احمد محیط‌طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: وقتی نهادی مانند کتابخانه مجلس متولی راه‌اندازی و اداره «موزه کتابت و چاپ ایران» است، پس این نهاد می‌تواند متولی تحقیق در حوزه تاریخ چاپ باشد.

محیط‌طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در حاشیه مراسم بازدید مدیران کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از موزه کتابت و چاپ ایران،  عنوان کرد: برای من به عنوان فردی از خانواده‌ موزه کشور جای بسی خوشحالی است که موزه‌ای به موزه‌های کشور اضافه شده و این، امری بسیار میمون و مبارک است. 

راه‌اندازی موزه کتابت و چاپ ایران، امری مبارک است 

 وی افزود: در موقعیت کنونی وقتی نهادی مثل کتابخانه مجلس، متولی راه‌اندازی و اداره چنین موزه‌ای شده، آن‌ هم در حالی که ایجاد چنین موزه‌ای از سوی این نهاد از وظایف اصلی آن نیست، پس این نهاد می‌تواند متولی‌گری تحقیق در حوزه تاریخ چاپ باشد. 

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران ادامه داد:با توجه به این‌که انقلاب مشروطیت (که این موزه معرف تاریخ و تحول آن است) چاپ را از دست نهادهای دولتی بیرون و به بخش خصوصی محول کرد، این امر نیز متولی‌گری کتابخانه مجلس را در امر تحقیق در حوزه تاریخ چاپ دوچندان می‌کند. بنابراین این موزه می‌تواند نسبت به موضوع تاریخ چاپ در هر جایی واکنش، دقت نظر و احساس نگرانی کند و رصدکردن این کارها را بر عهده گیرد. 

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) عنوان کرد: هم اکنون مدیریت موزه با ایجاد کلاس‌ها و نشست‌های مربوط به این موضوع و حتی ایجاد نمایشگاه‌های ادواری می‌تواند افزون بر آن‌چه هست موزه را متحول‌تر کند. چنان‌که موزه‌ها صرفا براساس اشیا و فضای فیزیکی‌شان تعریف نمی‌شوند. از این‌رو، این موزه باید در جایگاهی قرار بگیرد که فعالیت‌های خود را در این امر گسترش دهد. 

این موزه می‌تواند منبع و مرجع بسیار با ارزشی برای پژوهشگران باشد 

اردشیر صالح‌پور، معاون ایکوم از دیگر کسانی بود که در جریان بازدید از این موزه چنین اظهار نظر کرد: با دیدن چنین وسایلی در موزه کتابت و چاپ ایران، مشخص می‌شود که مجلس آن دوران چقدر به معنای واقعی، خانه ملت بوده است و من روح خانه ملت را در این نوع مجالس می‌بینم.

وی با بیان این‌که ما ملتی هستیم که با فرهنگ و تمدن دیرینه زندگی می‌کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر، بهترین تابلوهای نقاشی و اسناد در مجلس هستند و این‌ها می‌تواند منبع و مرجع بسیار با ارزشی برای پژوهشگران، زبدگان و روشنفکران امروز ما باشد. 

این پژوهشگر و نویسنده کتاب «فتح طهران» گفت: در این موزه تمام اشیا از صنعت چاپ گرفته تا عکس‌هایی که وجود دارد، برای من از زاویه دید هنر بسیار جالب و شگفت‌آور و منبع الهامی هم برای هنرمندان و هم برای علاقه‌مندان تاریخ است.

تلاش کردیم تا طراحی و اجرای موزه منطبق با استانداردهای موجود باشد 

کیوان شیرویی،‌ مدیر موزه کتابت و چاپ ایران نیز در این دیدار عنوان کرد: هدف ما در ایجاد موزه کتابت و چاپ این بوده است که روند نمایشی این موزه به شکلی باشد که بازدید‌کننده زمانی که وارد موزه می‌شود با فن و هنر کتابت و چاپ و سیر تحول آن‌ها آشنا شود و تمام تلاشمان بر این بود تا طراحی و اجرای موزه منطبق با استانداردهای موجود باشد. 

مدیر این موزه در ادامه با اشاره به برنامه‌های علمی و تحقیقاتی که قرار است در این موزه به انجام رسد، گفت: برای این موزه کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته شده است تا دانشجویان رشته‌های چاپ، گرافیک و سایر رشته‌های مرتبط با استفاده از فیلم‌های آموزشی و مشاهده دستگاه‌های موجود از نزدیک بیشتر با این وسایل آشنا شوند و آموزش ببینند. 

وی عنوان کرد: لازم به ذکر است که تمامی مراحل تهیه و تدوین سناریو، طراحی داخلی، امور فنی و نظارت بر اجرا از سوی کارشناسان موزه مجلس در کمترین زمان و با حداقل هزینه و با حمایت و پیگیری دکتر محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و آقای شالچی‌طوسی، قائم مقام این کتابخانه انجام گرفته است.

♦ هفت خوان «موزه کتابت و چاپ ایران»

موزه کتابت و چاپ ایران دارای هفت بخش مجزا با عناوین ذیل است: 1- پیشینه کتابت در ایران 2- آغاز چاپ در ایران 3- ماشین های چاپ 4- چاپخانه و کارگاه آموزشی 5- چاپ عکس 6- صحافی و کتاب سازی 7 – کتابت و چاپ در عصر دیجیتال و دوران معاصر.

• در فصل نخست این موزه که با عنوان «پیشینه کتابت در ایران» مشخص شده‌ است به موضوع پیشینه کتابت در ایران اختصاص دارد، یعنی از دوران آغاز نگارش در ایران (حدود 3000 ق. م) تا آخرین سبک کتابسازی و کتاب‌آرایی سنتی ایران.

• فصل دوم این موزه، «آغاز چاپ در ایران» است که به معرفی قدیمی‌ترین آثار موجود مربوط به چاپ و نیز معرفی ورود صنعت چاپ در ایران و شیوه چاپ سنگی در ایران می‌پردازد. 

• «ماشین‌های چاپ»،‌ فصل سوم این موزه است که به نمایش ماشین‌های بزرگ چاپ اختصاص یافته که طبق ترتیب تاریخی به نمایش در آمده‌اند.

• فصل چهارم، عنوان «چاپخانه» را به خود اختصاص داده است که به نمایش زنده یک چاپخانه قدیمی می‌پردازد که در آن دستگاه‌های چاپ که امکان راه‌اندازی دارند نصب و چیدمان می‌شوند تا فضای یک چاپخانه و محیط کار آن را به نمایش بگذارند.

• «چاپ عکس» در فصل پنجم است که به بخش شیوه‌ها و دستگاه‌های چاپ عکس در صنعت چاپ اختصاص دارد.

• در فصل ششم با عنوان «صحافی و کتابسازی»، هنر صحافی، کتابسازی و تجلید از گذشته تا دوران معاصر در فضاهای شماره 10 تا 12 معرفی می‌شوند، علاوه بر معرفی نمونه‌های مهم تاریخ هنر صحافی و تجلید و هنرمندان این صنعت، وسایل و دستگاه‌های صحافی و کتابسازی در این بخش قرار دارند.

• «کتابت و چاپ در عصر دیجیتال و دوران معاصر»، از دیگر بخش‌های این موزه است که به معرفی دوره معاصر و نمونه‌های آثار چاپ در دوران حاضر و عصر دیجیتال و تکنیک‌های رایانه‌ای در کتابت و چاپ و نیز انتشار متون در فضای اینترنت و فضای مجازی به صورت مختصر ارائه می‌شود تا سیر تکاملی موضوع کتابت را به سرانجام خود برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها