به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب مرور مختصر و مفیدی بر مهمترین نکاتی است که برای حضور و شرکت در انواع مراسم رسمی باید مورد توجه قرار گیرند. نکاتی که رعایت آنها اگرچه کار سادهای است اما کمتر مراعات میشوند. در نظر داشتن جزئیات از جمله مواردی که در این کتاب طرح شدهاند.
«تشریفات» بخش غیر کلامی ارتباطات چهره به چهره است توجه به آن ضروری است. همه کارهای ما نوعی ارتباط است. ما هر روز به گونهای مختلف با یکدیگر در ارتباط هستیم و اندیشهها، احساسات و تمایلات خود را به یکدیگر منتقل میکنیم.
نویسندگان این کتاب پس از اشاره به این موارد، تاکید می کنند: «پیامهای ما به واسطه آموختن ما شکل میگیرند. گاهی حتی پیامهای غیر کلامی ما آموخته میشوند و ژستها و حرکات بواسطه آموزش شکل میگیرند. بخش اعظمی از ارتباطات ما را ارتباطات غیر کلامی پوشش میدهد. پیامهای غیر کلامی به طور کلی چهار وظیفه مهم را به عهده دارند:1- تکمیل پیامهای کلامی 2- تایید پیامهای کلامی 3- ردّ پیامهای کلامی 4-جایگزینی پیامهای کلامی»
زبان و دست مهمترین عناصرِ تشریفاتی ارتباط
کتاب همچنین مباحث مربوط به روابط عمومیهای شرکتها و موسسات مختلف و ساختار ارتباطی آنها را مورد مطالعه قرار میدهد. دراین باره در این کتاب میخوانیم: «در ارتباطات سازمانی، روابط عمومیها جایگاه خاصی دارند. آنها سعی دارند ارتباطات عمودی را به ارتباطات افقی و مسطح و دموکراتیک تغییر شکل دهند زیرا روابط عمومی فرآیند انسانی کردن ارتباطات است و از همین روی، تشریفات هنر روابط عمومی است. تشریفات هنر روابط عمومی است. در تشریفات زبان مهمترین عنصر ارتباط کلامی و دست، اساسیترین عنصر ارتباط غیر کلامی است.»
به گفته نویسندگان «این نوشتار حاصل چندین سال تجربه و فعالیت در عرصه تشریفات بین المللی و روابط عمومی است و تلاش کرده با استفاده از منابعِ محدود موجود، مباحث تازهای را جهت بهرهمندیِ علاقمندان و بویژه مدیران تشریفات دستگاهها و نهادها و دانشجویان ارائه کند.»
کتاب در شش فصلِ «تشریفات در اسلام و ایران»، «مبانی تشریفات»، «آداب معاشرت»، «آداب دست دادن»، «تشریفات دیپلماتیک»، «حفاظت از شخصیتها» تدوین شده است.
فصل اول زیر سرفصلهای «مردمداری در اسلام»، «مهماندای در اسلام»، «مهمانداری در ایران» با ارجاع به احادیث و ادعیه، گزارش مختصی از آداب و آیینهای میزبانی، مهمانی و دیگر انواع معاشرتها ارائه میدهد.
در فصل دوم «اصول مهم تشریفات»، «نحوه معرفی و آشنایی»، «میهمانی رفتن و میهمانی دادن»، «تشریفات اداری»، «آداب یک پذیرایی رسمی» و حتی «غذاخوردن در مجالس رسمی» و «رفتارهای ضد تشریفاتی» مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند.
کلاه بردارید و از بالاترن مقام دست دادن را شروع کنید
فصل سوم به « آداب لباس پوشیدن» «انتخاب انواع پارجه لباس»، «راههای جذب مشتری»، «آیین تشریفات اجرایی جایزه دهندگان»و «گرفتن عکسهای دسته جمعی» میپردازد. در بخشی از این فصل میخوانیم: «برای گرفتن عکس های دستهجمعی از قبل آماده باشید، هیچ کس دوست ندارد منتظر بماند تا عکاس مدتی را صرف تنظیم کردن دوربین خود کند. بنابراین از قبل تنظیمات دوربین خود را انجام دهید و پس از آن فرد را برای گرفتن عکس صدا بزنید.»
فصل چهارم موضوع آداب دست دادن را ذیل عناوین «ابلاغ دوستی و صمیمیت»، «دست دادن حامل پیام است»، «دست دادن با سالمندان» و «روش دست دادن» بررسی می کند. در این بخش می خوانیم: « هنگام حضور در مراسم جمعی، دست دادن را باید از بالاترین مقام شروع کرد و به ترتیب به سوی مقام پایینتر رفت. به همین دلیل در اجتماعات رسمی، ضیافتها و عزاداری ها، مقام اول، نخستین کسی است که در جلو صف استقبال کنندگان و یا مدخل و یا داخل سالن می ایستد.»
فصل پنجم را موضوعات مربوط به آداب تشریفات سیاسی و دیپلماتیک تشکیل میدهد. برافراشتن پرچم، آداب دیدار با مسئولان رسمی دولتی، طرز نشستن در اتومبیل، مراسم استقبال از رئیس کشور از موضوعات طرح شده در این فصل هستند.
فصل ششم و پایانی کتاب آداب محافظان (بادیگارد) سران و رجال سیاسی را با اشارهای به این سنت در دوران صدر اسلام، بررسی و نکاتی را در این خصوص مطرح میکند. نکاتی مانند: «اگر از ادب و رعایت احترام محافظین شخصیتها نزد مردم کوتاهی شود، ممکن است برخورد آنان در نظر مردم به حساب شخصیت ها گذاشته شود و چهره آنان را غیر مردمی و متکبر جلوه خواهد داد.»
همچنین کتاب در بخش پایانی خود، فهرستی از منابع فارسی را برای مطالعه بیشتر ارائه کرده است.
کتاب «تشریفان برای همه» در 109 صفحه و با طراحی جلد محمدرضا نجفی شاهکوهی در شمارگان دو هزار نسخه و بهای 12 هزار تومان، تابستان 1393 از سوی انتشارات استعداد درخشان به بازار عرضه شده است.
نظرات