جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
برای موفقیت اتحادیه باید ۳ اصل اطلاع‌رسانی، شفافیت عملکردها و گزارش دهی محقق شود

هومان حسن‌پور، نامزد انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن بیان ویژگی‌های یک هیات‌مدیره موفق، گفت: برای موفقیت اتحادیه باید سه اصل اطلاع‌رسانی، شفافیت عملکردها و گزارش دهی محقق شود.

حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراین‌باره اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم درباره هیات‌مدیره‌ها قضاوت کنیم باید دو عامل تحت عنوان «عوامل درون صنفی» و «عوامل برون صنفی» را در نظر بگیریم؛ از سال ۱۳۳۷ که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شکل‌گرفته، این دو عامل در برداشت اعضای صنف از عملکرد هیات‌مدیره‌ها تأثیر بسزایی داشته است.

وی بابیان این‌که عوامل درون صنفی شامل انسجام صنفی و انسجام هیات‌مدیره است، توضیح داد: هیات‌مدیره‌ای منسجم خواهد بود که کارگروه‌ها و کمیسیون‌های فعال در آن، تمام مطالبات اعضای صنف را به‌صورت کامل استخراج کنند و آنها را با کمیسیون‌های حقوقی در میان بگذارند، با مسائل قانونی مطابقت دهند و راهکار پیشنهاد دهند و درنهایت آنها را در هیات‌مدیره مطرح کنند و هیات‌مدیره نیز راهکارها را با منافع صنف مطابقت دهد و سپس وارد مرحله اجرایی راهکارها شوند.

وی ادامه داد: در مرحله اجرا باید از کمک تمام اعضای هیات‌مدیره، اعضای کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها بهره برد؛ در چنین وضعیتی، به همه مشکلات اعضای صنف توجه می‌شود و حرکت هوشمندانه‌ای برای رفع آنها صورت می‌گیرد. چنین هیات‌مدیره‌ای هم منسجم خواهد بود و هم‌صنف را منسجم می‌کند.

نامزد انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به عوامل برون صنفی، گفت: در تولید یک کتاب، عوامل بیرونی متعددی نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. یکی از این عوامل نهاد حاکمیتی است؛ نهاد حاکمیتی فقط دولت نیست بلکه مجلس، قوه قضائیه، قوه مقننه، شورای نگهبان و ... را نیز شامل می‌شود. نهادهای حاکمیتی در اتخاذ تصمیماتشان محدودیت‌هایی دارند چراکه موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در تصمیماتشان تأثیر می‌گذارند.

حسن‌پور ادامه داد: در این راستا هیات‌مدیره‌ای موفق خواهد بود که ضمن انسجام درون صنفی، باید مطالبات اعضای صنف را به‌صورت تعاملی با عوامل برون صنفی، به مرحله اجرا برساند.

مدیر انتشارات آریابان عنوان کرد: چنین هیات‌مدیره‌ای موفق خواهد بود؛ چراکه حمایت بدنه صنف را جذب کرده است. اگر هیات‌مدیره‌ای با این سبک و سیاق تشکیل شود، می‌تواند مطالبات اعضای صنف را به قانون تبدیل کند؛ تاکنون این موضوع به‌صورت جدی حل‌نشده است و اغلب سعی کرده‌اند مشکلات صنف را به‌صورت مقطعی حل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما چرا اغلب اعضای صنف در دوره‌های پیشین انتخابات اتحادیه شرکت نکرده‌اند؟» گفت: معتقدم وقتی هیات‌مدیره منسجمی شکل بگیرد، اتحادیه از حالت اداره با هیات‌مدیره هفت نفره خارج می‌شود؛ شاید در ظاهر عنوان هفت نفر اعضای هیات‌مدیره را یدک بکشد اما درواقع اغلب اعضای صنف را فعال و درگیر کرده است؛ در چنین وضعیتی دیگر نیاز نیست آنها را برای شرکت در انتخابات ترغیب کرد چراکه خودشان به‌صورت خودجوش پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و فقط کافی است زمان انتخابات اعلام شود.

حسن‌پور با اشاره به برنامه‌های خود در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در صورت انتخاب، در دستور کار قرار خواهم داد، این است که در سومین سال از دوره فعالیتم در هیات‌مدیره اتحادیه، بدون شک فضایی فراهم خواهم کرد تا کاندیداهای دوره بعد با آرامش و با فرصت بیشتری به معرفی خود بپردازند.

وی عنوان کرد: همچنین به اطلاع‌رسانی، شفافیت عملکردها و گزارش دهی هیات‌مدیره معتقد هستم؛ هیات‌مدیره اتحادیه باید به‌عنوان یک نهاد پاسخگوی رسمی، سایت رسمی و نشریه داشته باشد تا عملکردهای خود را به‌صورت مستمر گزارش دهد. چراکه در چنین حالتی اگر اعضای صنف انتقادی به عملکردها داشته باشند می‌توانند بلافاصله آنها را مطرح و همان لحظه پاسخ آنها را دریافت کنند. در صورت تحقق این فرایند سیستمی راه‌اندازی خواهد شد که به‌صورت مستمر در حال بازبینی و تغییر است.

*در این باره بخوانید:
(۱) پایدار: اتحادیه می‌تواند نقشی مؤثر در تصویب و اجرای قوانین بالادستی حوزه نشر داشته باشد/ پیشرفت کشور مستلزم آزادی بیان، قلم و نشر است (اینجا)
(۲) یحیی دهقانی: در گروه «همگامان نشر» دنبال مشارکت‌جویی، اندیشه‌ورزی و خرد جمعی هستیم (اینجا)
(۳) حسینی نیک: آموزش تنها راه رسیدن به اهداف علمی و فرهنگی اتحادیه است (اینجا)
(۴) فروغی: مهم‌ترین هدف نخبگان نشر، حفظ منافع و مصالح صنفی است (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط