اكنون در حال ورود به جامعه اطلاعاتي هستيم، جامعهاي كه نيروي محركه اصلي آن تكنولوژي است و به همين سبب ماهيت حرفه چاپ هم به دليل تغيير نيازهاي مشتريان به سرعت در حال تغيير است.\
وی با بیان اینکه تكنولوژي از اصليترين محركههاست و از سوي ديگر، ديجيتالسازي دادهها نيز در حال شكلدهي مجدد به صنايع ارتباطي از جمله چاپ است، ادامه داد: دومين نيروي محرك، تغيير محيط و مكان است، بهخصوص تغيير و بازسازي اقتصاد و رقابتهاي جهاني كه پيامد اين دو محركه چيزي جز بروز حركت و جنبش در بازارهاي جهاني چاپ نيست.
این مدرس رشته ارتباطات تصریح کرد: كمپانيهاي چاپي در حال تعريف دوباره فعاليتهاي خود هستند. آنها اين كار را براي شناسايي مشتريان و نيازهاي تازه آنان انجام ميدهند و در واقع به دنبال ذخيره و بازيافت اطلاعات ديجيتال و توزيع آنها از طريق موثرترين كانالهاي توزيع هستند.
دكتر شکرخواه در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار داشت: چاپ، ديگر يك فرآيند توليدي نيست كه موتور محركه آن اقتصاد باشد، بلكه تجارتي مبتني بر خدمات است كه محرك آن مشتري است.
وی افزود: در واقع چاپ در دنیا سالها با توليد ناخالص ملي همپا بود و به همين خاطر در اين مدت، تنها چيزي كه چاپكار به آن نياز داشت، يك ماشين چاپ بود و مهارتي كه به كمك آن ميتوانست سهمي از بازار را در اختيار بگيرد، اما حالا ديگر زندگي کردن به سادگي آن سالها نيست!
سردبیر همشهری آنلاین همچنین گفت: درآمد چاپ، تابعي از توليد ناخالص ملي نيست. اكنون چاپکاران بايد بيش از پيش به مشتريان نزديك شوند، زيرا ميزان موفقيت آنها در گرو ميزان توانمنديشان در هرچه نزديكتر شدن به مشتريانشان است.
دكتر شکرخواه افزود: از دیدگاه رسانهای، شاید دیگر رسانههاي معطوف به مخاطبان گسترده یا به عبارت بهتر رسانههای جمعی، چندان مناسب صنعت نقطه خريد نباشند و اتفاقا درک همین موضوع، یکی از عوامل مؤثر بر رشد تبليغات و به تبع آن صنعت چاپ در نقطه خريد بوده است.
وی تاكيد کرد: تبليغات در نقطه خريد هم اکنون به يكي از بزرگترين بازارهاي صنعت چاپ تبدیل شده که به مدد رشد رسانههاي ديجيتال از یک طرف و رشد چاپ ديجيتال از طرف دیگر، تبليغ در نقطه خريد را به جهانی پیچیده تر و مدرن تر انتقال داده است.
نظر شما