علوم انسانی موجود، پس انقلاب صنعتی غرب شکل گرفت و با توجه به رویکرد مادی و مدرن غرب در بنیانهای فلسفی ـ کلامی، این علوم انسانی بر اساس این بنیانها شکل گرفته است. لذا تحول در علوم انسانی، یکی از مهمترین نیازهای علمی کشور محسوب میشود چرا که علوم انسانی موجود، ابتنای بر بنیادهای الحادی و مادی دارد که حیوان انگاشتن انسان، عدم وجود رویکرد معنوی به انسان و جهان و عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال، از جمله نتایج این بنیادها است.
با توجه به صبغه دینی و اسلامی نیازها و مسائل کشور، این علوم انسانی به نیازها و مسائل مربوطه پاسخ صحیح بومی نمیدهد چرا که نیاز و پاسخ آن از حیث مبانی و منطق با یکدیگر تعارض دارند. از این رو تحول در علوم انسانی نیاز به باز مهندسی مجدد این علوم، بر اساس اندیشه ناب اسلامی دارد.
دغدغه تحول علوم انسانی از ابتدای انقلاب مطرح بود و تلاشهایی شد تا علوم انسانی بتواند انتظارات و مسائل مردم را پاسخ بدهد. واقعیت این است که بعد از ۴۰ سال همچنان بخش عمدهای از علوم انسانی ما، علوم انسانیِ غربی و سکولار است و نمیشود گفت علوم انسانی ما مبتنی بر جهان بینی الهی است یا احکام و ارزشهای الهی را توانسته آن طور که شایسته است در درون خودش نهادینه بکند.
مسئله و موضوع مهم در بحث تحول در علوم انسانی که معمولا نیز بدان توجه نمی شود این است که برنامهریزی و فعالیت در جهت این تحول باید به گونه ای باشد که اولا صرف تولید علم نباشد بلکه منجر به ارائه راه کار برای حل مشکلات کشور در این عرصه شود و ثانیا راه کار های ارائه شده عملی و متناسب با شرایط بومی کشور باشند.
اهداف دوره
اهداف کوتاه مدت
شناسایی دانشجویان توانمند در حوزه علوم انسانی و مستعد در حل مسائل و مشکلات این حوزه بصورت گروهی
آموزش اولیه مخاطبین حاضر در دوره به جهت کشف و حل مسائل کشور در زمینه علوم انسانی
تشکیل هستههای علمی در حوزه علوم انسانی به منظور حل مسائل و نیازهای کشور
اهداف بلند مدت
آموزش دانش تخصصی علوم انسانی به منظور توانایی بیشتر در حل مسائل این حوزه
توسعه هستهها و ایجاد تشکیلات علمی منسجم
ایجاد مراکز تحقیقاتی علوم انسانی در دانشگاههای سراسر کشور
آموزشهای تکمیلی به منظور عمیقتر شدن در بحث مسائل و حل آن
نتایج و انتظارات
۱- ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در جهت حل مسائل و مشکلات کشور در حوزه علوم انسانی
۲- توجیه فکری ـ انگیزشی اعضای شرکت کننده در دوره نسبت به حل مسائل حوزه علوم انسانی
۳- آشنایی با مسائل و نیازهای کشور در حوزه علوم انسانی
۴- شناخت ضرورت تحول علوم انسانی در حوزه مسائل به صورت تشکیلاتی و گروهی
شرایط مخاطبین دوره
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
داشتن روحیه انقلابی و دغدغه نقش آفرینی در حل مسائل کشور
آشنایی با حداقل یک حوزه تخصصی در عرصه علوم انسانی
آشنایی با فضای کلی تولید علم در حوزه علوم انسانی
داشتن سابقه کار تشکیلاتی
داشتن یک تیم عملیاتی (مخاطبین به صورت انفرادی پذیرفته نمی شوند)
شرایط هستهها
حداقل تعداد افراد هسته ۵ نفر
داشتن حداقل تخصصهای لازم در حوزه علمی مربوطه
داشتن سابقه کار تشکیلاتی
تشکیل حداقل یک هسته در هر دانشگاه کشور
ضرورت ادامه کار هسته بعد از دوره بصورت گروهی و تشکیلاتی
ایجاد چرخه اقتصادی در جهت رفع نیازهای معیشتی اعضای هستهها
سرفصلها
برخی از سرفصلهای این دوره عبارتند از:
تبیین چرخه اندیشه تا زندگی
شناخت وضعیت مطلوب (چارچوب نظری)
روش شناخت وضعیت موجود (هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی)
شناخت قواعد تغییر اجتماعی(حل مسئله)
مسألهشناسی کلی در پرتو چارچوب نظری
مهارتهای گفتمانسازی و آموزش
مهارتهای مطالبهگری
عملیات و اقدام
مهارت ارائه طرح و اخذ مأموریت
مهارتهای ارائه گزارش و ادامه همکاری
و …
برای ثبت نام در دوره صدرا اینجا کلیک کنید.
نظر شما