سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
ضرورت افتتاح مدارس مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با همکاری سازمان‌ها و نهادها قرار گذاشته‌ایم که در هر استان، یک مدرسه ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه راه‌اندازی کنیم و این مناسب‌سازی تا پایان سال 98 در 15 استان و تا پایان سال 99 در تمامی استان‌های ایران انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اختتامیه نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی(بریلفا)، صبح امروز سه‌شنبه (26 آذرماه) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
 
مأموریت سازمان یونسکو، ایجاد جوامع دانش‌محور بوده‌است
در این مراسم، آسوتان آسوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو درباره برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی(بریلفا) گفت: بسیار مفتخرم که امروز در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی «خط بریل فارسی» بریلفا در بین شما حضور دارم. مایلم در ابتدا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای ابتکار ارزشمندشان در برگزاری این برنامه و همچنین میزبانی ما تشکر و قدردانی کنم.
 
وی افزود: امسال در چهارم ژانویه ما اولین روز رسمی جهانی بریل و تأثیر شگرف اختراع لویی بریل در زندگی افراد نابینا در سراسر جهان را جشن گرفتیم. این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید تا ترویج حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین افراد نابینا و کم‌بینا در زمینه دسترسی به زبان نوشتاری به رسمیت شناخته شود.
 
رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو با اشاره به اینکه مأموریت سازمان یونسکو، ایجاد جوامع دانش‌محور بوده‌است، اظهار کرد: این موضوع، یک پیش‌نیاز اساسی برای تحقق کامل حقوق بشر است. در اواخر دهه 1940 و اوایل دهه 1950، یونسکو از استاندارسازی و استفاده یکسان خط بریل حمایت کرد. دیدگاه سازمان یونسکو از همان آغاز مأموریت خود، ایجاد جوامع دانش‌محور بوده است که جوامعی فراگیر، کثرت‌گرا، برابر، باز و مشارکتی برای همه شهروندان است. از این رو، تمام برنامه‌های یونسکو در زمینه‌های آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات با هدف ترویج فرهنگ فراگیری است.
 
آسوتکوفسکی با بیان اینکه از زمان اختراع خط بریل تقریبا 200 سال پیش تاکنون ما شاهد تغییرات بسیاری در فناوری و شیوه‌های آموزشی بوده‌ایم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که بسیاری از دستگاه‌ها و ابزارهای فناوری قابل دسترسی کنونی، در درجه اول نیازهای جامعه اصلی را برطرف می‌کند و پشتیبانی بسیار کمتری از آموزش و سرمایه‌گذاری در شیوه‌های آموزشی غیرمتعارف می‌‌دهد.
 
وی ادامه داد: گرچه ما از پیشرفت‌های فناوری استقبال می‌کنیم؛ اما معتقدیم که فناوری‌ها باید در جهت تقویت خط بریل استفاده شود و نه جایگزین کردن آن. خط بریل همیشه پیش از تنها یک ابزار برای استفاده‌کنندگان آن بوده و خواهد بود. این خط، وسیله فوق‌العاده‌ای برای توسعه شایستگی‌ها، استقلال و در نتیجه ابزاری برای برابری است.
 
رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو بیان کرد: امیدوارم این رویداد فرصت مناسبی برای همه ما باشد تا اهمیت خط بریل را به یاد بیاوریم و به تلاش‌های مضاعف خود در ترویج استفاده از این خط ادامه بدهیم. می‌خواهم صحبت‌های خودم را با شعری از شاعر سنگالی به نام «اوسینو گی سوسان» تمام کنم. این شعر در مورد یک اقلیت محلی سنگال به‌نام «Wolof» است؛ لیکن خرد و زیبایی این شعر دلیل جمع‌شدن امروز ما نیز هست. شعر چنین می‌گوید «زبان ما همه اشک می‌ریزد زیرا فرزندانش ترکش کرده و با باری سنگین رهایش می‌کنند». بیایید دست به دست یکدیگر بدهیم و خط بریل را تنها نگذاریم.

 فراگیرسازی، یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی در کشور است
جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه درباره سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی در حمایت از آن‌ها گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی 7 گروه دانش‌آموزان آسیب‌دیده‌ بینایی، شنوایی، جسمی_حرکتی، چند معلولیتی، معلولیت‌های ذهنی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یادگیری را زیرنظر خود دارد. 80 هزار دانش‌آموز در سطح کشور وجود دارد که در این 7 گروه و زیرنظر آموزش و پرورش استثنایی کشور تحت پوشش قرارگرفته‌اند.
 
وی افزود: البته بیش از 70 هزارنفر از این دانش‌آموزان در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند. به‌عبارتی، فراگیرسازی، یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی در کشور است که تا می‌تواند این دانش‌آموزان را از مرحله دانش‌آموز مدارس خاص به دانش‌آموزان محصل مدارس فراگیر هدایت می‌کند.
 
حسینی بیان کرد: یک دسته از این دانش‌آموزان، دانش‌آموزان با آسیب بینایی هستند که در مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی، اول متوسطه، دوم متوسطه و هنرستان‌های کاردانش و فنی‌حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند و بیش از 2135 نفر از این دانش‌آموزان را شامل می‌شود.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه ما در سطح کشور، 1600 مدرسه به صورت خاص و نزدیک به 24 هزار معلم ویژه استثنایی داریم که کار تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان را انجام می‌دهند، اظهار کرد: 800 مدرسه پشتیبان و 12 هزار مدرسه فراگیر برای این افراد وجود دارد که آن‌ها را پشتیبانی می‌کند و این در مرحله عبور از تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیری است.
 
وی افزود: ما چند جهت‌گیری مهم را باید در ارتباط با این دانش‌آموزان لحاظ کنیم؛ اصل اول، پذیرش اصل تفاوت بر مبنای رویکرد دارایی محور است و باید بپذیریم که انسان‌ها تفاوت‌های فردی دارند و باید آن‌ها را بپذیریم و سعی کنیم تا استعدادهای داشته را به فعلیت برسانیم و جامعه انسانی را از نقش‌آفرینی در توسعه و تاثیرات آن بهره‌مند کنیم.
 
حسینی ادامه داد: اصل بعدی تطابق است. باید بتوانیم فرایند تطابق‌سازی، همسان‌سازی و هم‌نواسازی جامعه با این تفاوت‌ها را رقم بزنیم. ما معتقدیم که کالبد مدرسه، معلم، کودکان با نیازهای ویژه، خانواده این دانش‌آموز و جامعه با رویکرد توانمدسازانه جامعه محور باید در تطابق‌سازی با این کودکان قرار بگیرد. البته باید به نیازهای رشته‌ای آن‌ها نیز باید توجه کنیم تا استعدادهای خود را به فعلیت برسانند.
 
حسینی درباره اقدامات انجام‌شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای این گروه از جامعه عنوان کرد: بسته معرفی وسایل آموزشی، بسته آموزشی، تهیه و تولید اپلیکیشن‌های آموزشی، آموزش مدرسین کشوری در حوزه بریل از جمله اقدامات ما در عرصه بریل است.
 
وی اشاره کرد: در 12 آذرماه بیش از 60 اثر کتاب، سامانه آموزشی و ... را برای مناسب‌سازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ازجمله نابینایان رونمایی کرده‌ایم. برگزاری کارگاه‌هایی چون کارگاه جهت‌یابی و حرکت را نیز دستور کار خود قرار دادیم.
 
همچنین در بعد محتوا، تهیه و تولید کیت تقویت حس لامسه را برای اولین بار در کشور داشتیم و 14 عنوان کتاب درشت خط با استانداردهای لازم چاپ کردیم. همچنین، 200 دستگاه ماشین تایپی خارجی برای 9 استان خریداری کرده و در بعد وسایل و تجهیزات؛ بروزرسانی وسایل کمک‌آموزشی ریاضی اجرایی‌سازی کرده‌ایم.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به مناسب‌سازی چندین مدرسه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان‌ها و نهادها قرار گذاشته‌ایم که در هر استان، یک مدرسه ویژه را راه‌اندازی کنیم تا سایر مناطق با این مناسب‌سازی بتوانند، فرهنگ مناسب‌سازی برای این دانش‌آموزان را ادامه بدهند. این مناسب‌سازی تا پایان سال 98 در 15 استان و تا پایان سال 99 در تمامی استان‌های ایران شکل خواهد گرفت و این همایش نیز از این جهت اهمیت دارد تا استعدادهای نابینایان و کم بینایان را با اتصال به دنیای علم شکوفا کند و اگر این اتفاق بیفتد، یکی از برنامه‌های اصلی آفرینش یعنی اصل تعادل و عدالت آموزشی را شاهد خواهیم بود.
 
در ادامه، حسین عبدالملکی، دبیر نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی بریل(بریلفا) درباره اهمیت تاثیر برگزاری این جشنواره در فعالیت نابینایان در جامعه گفت: امروز که اختتامیه نخستین جشنواره ملی خط بریل فارسی برگزار می‌شود، به دلیل نگاه سازنده اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است تا فرصتی را برای تمامی اقشار جامعه و نابینایان فراهم کرد تا در کنار هم به منابع اطلاعاتی کتابخانه ملی دسترسی داشته باشند.

خط بریل، فرصتی برای رشد نابینایان در جامعه است
در پایان، متن پیام زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران قرائت شد:

 «امروز که اولین جشنواره خط بریل فارسی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، فرصتی گران‌بها برای باور پذیری نقش شما عزیزان در توسعه زبان فارسی که نگین انگشتری تمدن ایرانی است، می‌باشد.

شما توانمندان که به دلیل کم‌توانی و ناتوانی در بخش بینایی قادر شدید با اتکا بر خط بریل، دنیای تازه‌ای از دانش و تجربه را پیش‌روی خود و دیگران بگشایید، تصویری متفاوت و ارزشمند در اختیار ما گذاشته‌اید تا از وجود شما بهره ببریم و حقایق برجسته‌ای که توسط شما نشر پیدا می‌کند را باور کنیم.

خط بریل، یکی از این فرصت‌‌ها برای رسیدن نابینایان به رشد در جامعه است. نابینایان شهروندان این شهر بوده و نیازمند تامین نیازهای روحی و مادی خود هستند؛ اما شهر به‌عنوان بستر زندگی اجتماعی، از برآورده کردن این نیازها ناتوان است.

از زمان ورود به شورای شهر، وظیفه خود دانستم که تلاشی بی‌وقفه را برای گشودن این فرصت برای شما آغاز کنم و با توفیق الهی گام‌هایی برداشتم؛ اما راه، طولانی و زمان محدود و امکانات ناکافی است.

با این وجود، برای آماده‌‌سازی و مناسب‌سازی عبور و مرور در شهر با اتکا به خواست بر حق شما برای حضور درشهر تلاش‌هایی کرده‌ام. باور کنید، هرآنچه می دانستم و می توانستم و در توان دارم انجام داده و انجام خواهم داد. خوشحالم که امروز حداقل توانسته‌ایم بخشی از آن‌ها را اجابت کنیم و این امر جزء با خواست شما و همت مدیران شهری میسر نمی‌شد.

66 بوستان شهری به همراه 176 ساختمان شهری و ایستگاه‌های اتوبوس brt در کنار چهار معبر شهری در هر منطقه برای تردد شما نابینایان، مناسب‌سازی شده‌است و این اقدام، کم‌ترین کار ما برای همت والای شما است که پرتلاش و پر توان سختی‌هارا طی کردید و فعالانه خواستار حضور در شهر هستید.

در پایان آرزو دارم؛ بتوانم روز به روز تسهیلات بیشتری را برای شما عزیزان در شهر فراهم کنم و در هر منطقه شهری، مانع از ارائه پایان کار برای پروژه‌های خصوصی و عمومی بدون مناسب‌سازی آن‌ها بشوم.»
 
همچنین در حاشیه این مراسم ضمن رونمایی از اولین ماشین چاپگر بریل خانگی قابل حمل، نمایشگاه بریل نیز با حضور مسئولان حاضر در این مراسم افتتاح شد.
 
در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ آسوتان آسوتکوفسکی، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب؛ نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک؛ جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان کشور و حسین عبدالملکی، دبیر نخستین دوره جشنوراه ملی خطر بریل فارسی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها