چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
«هادی‌نامه» ارج نامه‌ای به احترام یاد سید هادی خسروشاهی

«هادی‌نامه» ارج‌نامه‌ مقام علمی و فرهنگی استاد سید هادی خسروشاهی است که به کوشش رسول جعفریان گردآوری شده است. در این اثر اساتید به احترام این شخصیت علمی و حوزوی مقاله نوشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه این دانشگاه برای درگذشت استاد سیدهادی خسروشاهی ارج‌نامه‌ای در مقام علمی و فرهنگی گردآوری کرده است. وی از این ارج‌نامه با نام «هادی‌نامه» یاد کرده است. هادی‌نامه حاوی مقالاتی است که از سوی اساتید مختلف به یاد و احترام خسروشاهی نوشته شده است. همچنین در صفحاتی از این کتاب تصاویری از مرحوم خسروشاهی به چاپ رسیده است.

مقالات این مجموعه، چند دسته است: شماری از مقالات درباره خسروشاهی است، برخی به نوعی درباره حوزه فعالیت‌های فکری و نگارشی وی، و بخشی هم مقالات پژوهشی با موضوعات مورد علاقه نویسندگان است که به احترام این شخصیت علمی و حوزوی منتشر شده است.

بسیاری از حوزوی‌ها بر این باورند که زنده‌یاد خسروشاهی نیاز به معرفی ندارد. فعالیت‌های درازدامن وی از دهه 30 تاکنون، چهره‌ای شناخته شده از وی برای چندین نسل برجای گذاشته است. تنها می‌توان اشاره کرد، در حالی که بسیاری از همگنان وی در طول دهه‌های گذشته، در پست‌های سیاسی مهمی قرار گرفتند، وی عمر خود را وقف تحقیق و نگارش کرد، و آثار با ارزشی از خود برجای گذاشت. هم‌نسلان خسروشاهی تقریبا با حوزه فعالیت‌های وی آشنا هستند و می‌دانند در این زمینه‌ها، کارهای ماندگاری کرده است. وی در زمینه نشر فعال بود و بسیاری از آنچه را نوشت، به چاپ رساند، به طوری که بر اساس آثار چاپی خسروشاهی به خوبی می‌توان با زندگی، افکار و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و خلق و خوی علمی و امانتداری ایشان آشنا شد.

رسول جعفریان که این مجموعه مقالات را گردآوری کرده در مقدمه کتاب نوشته است: «خبر بسیار ناراحت کننده بود؛ استاد سید هادی خسروشاهی صبح روز پنج شنبه، ۸ اسفند ماه ۱۳۹۸ در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. این زمان، بیش از یک هفته بود که ایران در تب و تاب کرونا ویروس، ملتهب، وحشت زده، و در حیرت  بود. در این میانه، خبر درگذشت ناگهانی استاد خسروشاهی، خبری اندوهبار، و اسباب تأسف شدید دوستان شد، به طوری که انتشار آن، موجی از ناراحتی و غم را میان همه علاقه مندان به ایشان پدید آورد. افزون بر آن، مشکل این بود که در این شرایط، امکان برگزاری هیچ گونه مراسمی، از تشییع و تدفین و فاتحه و طبعا ادای احترام  به ایشان و خانواده محترمشان وجود نداشت.

ایشان روز دوشنبه ۱۲ اسفند در آرامستان بهشت معصومه قم، غریبانه و در حالی که تنها چند تن از نزدیکان ایشان حضور داشتند، دفن شد. با این همه، بسیاری از شخصیت های علمی و سیاسی جامعه، به احترام استاد، پیام هایی دادند که همه یا غالب آنها در کانال تلگرامی متعلق به ایشان ـ که زیر نظر دوست عزیز، آقازاده ایشان، آقا سید محمود اداره می شود ـ درج شده است. یادداشت‌های کوتاه و بلندی هم در برخی از وبسایت‌ها و کانال‌ها انتشار یافت که همگی سودمند و از سر ارادت به مقام علمی استاد بود. ان‌شاءالله همه آن‌ها، توسط آقازاده ایشان گردآورده و منتشر خواهد شد.»



عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مقاله‌ای با نام «سیمای ارتباطی استاد سید هادی خسروشاهی» به نکته درخوری اشاره کرده که خسروشاهی به جامعه مخاطب کودک و نوجوان توجه داشته و از ارتباط با نسل جوان دور نمانده است. وی می‌نویسد: « نشریه «پیام شادی» از نشریات موثر در حوزه کودک و نوجوان بود که سال‌ها نشر یافت و او سال‌ها مدیریت آن را برعهده داشت. تیراژ و گستره نفوذ این نشریه قابل توجه بود. ماهنامه پیام شادی از سال 1350 منتشر می‌شد و به تبلیغ آموزه‌های دینی با توجه به جنبه‌های آرمانی دین اسلام یعنی عدالت و مهربانی و... توجه داشت. برخی از مراکز چون جامعه تعلمیات اسلامی با 114 مدرسه مذهبی و... در انتشار آن موثر بودند. شاید این نکته قابل توجه باشد که «پیام شادی» به گونه‌ای پاسخ غیرمستقیم به مجله «پیک دانش‌آموز» بود که توسط موسسه فرانکلین به صورت هفتگی با بودجه هنگفت و رایگان در مدارس منتشر می‌شد. پیام شادی با عنوان جذاب و محتوای مفید توانست جمع خوبی از همکاران را گرد خود آورد که یکی از آنان جناب آقای محمود حکیمی بود. برخی از موسسان نشریه اظهار داشتند که تیراژ نشریه تا صدهزار نسخه بود.»

عبدالرحیم اباذری در مقاله‌ای به مساله روز در جهان پرداخته و به ویروس کرونا اشاره کرده و مقاله‌ای با نام «از وبا تا کرونا» نوشته است:‌ «شبیه نمونه‌هایی از خرافات که در ماجرای وبا مطرح شده است، در کرونا هم، کم و بیش رخ نمایانده است. در اینجا نیز بعضی‌ها به جای این که در بیماری ویروس کرونا به طبیب حاذق و متخصص مراجعه بکنند که توصیه بزرگان دین هم همین بوده و هست، مانند لیس زدن ضریح، خلط میان شاعت و طبابت، ما شیعیان ضمن این که اعتقاد اریم امامان معصوم علیهم‌اسلام شفیع روز قیامت هستند، در عین حال معتقدیم آن‌ها در بیماری به پزشک مراجعه می‌کردند، حضرت امیر وقتی سر مبارکش با ضربه شمشیر این ملجم شکسته شد پزشک بالای سرش آوردند، خود حضرت معصومه (س) با بیماری از دنیا رفت. حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌اسلام به سبب انگوذ آغشته به سم به شهادت رسید.»

یکی دیگر از مقالات این کتاب «مکتب فلسفی تهران، آغاز گفتگوی فلسفی شرق و غرب» نام دارد که نوشته سید مصطفی میرداماد است. وی در این مقاله افزون بر نگارش مقاله‌ای در باب مکتب فلسفی تهران به سید هادی خسروشاهی نیز اشاره کرده و نوشته است: «خسروشاهی یکی از ترکان پارسی‌گویی بود که بقول حافظ شیراز بخشندگان عمرند. شیرین سخن می‌گفت و به فارسی روان معرف اسلامی را می‌نگاشت. جهانی فکر می‌کرد و جهانی می‌نوشت. به نوشته‌ها و ادبیات روز کشورهای عربی سرک می‌کشید و مطلع بود. در دوام مجله مکتب اسلام که در زمان خود جای خالی مهمی را پر کرده بود و مورد تایید مرجعیت وقت شیعه قرار داشت، نقش عظیمی ایفا کرد.»

سيد هادى خسروشاهى سال 1317 در تبريز چشم به جهان گشود. تاريخ سه قرن از حيات و كوشش علمى و فقهى اجداد وى، كه جملگى از علماى بزرگ و فقهاى نام‌دار ايران و عراق در دوران خود بوده‌اند، اين حقيقت را به خوبى روشن مى‌سازد. پدر وى، آيت‌الله سيد مرتضى خسروشاهى، از علما و فقهاى بزرگ و صاحب رساله آذربايجان و تحصيل كرده نجف بوده است.

زنده‌یاد خسروشاهی تحصيلات مقدماتى را در تبريز به پايان رساند و پس از رحلت پدر در سال 1342، در پانزده سالگى عازم قم شد و در حوزه علميه به تحصيل دروس سطح پرداخت. دروس فلسفه، تفسير، فقه و اصول را در حضور اساتيدى چون آيات عظام آيت‌الله بروجردى (به مدت چهار ماه)، امام خمينى(ره)، آيت‌الله شريعتمدارى، علامه طباطبايى و ديگر بزرگان تلمذ نمود و به دريافت اجازاتى در امور حسبيه (منوط به اذن فقها) و همچنين در مراحل علمى بالاتر (اجتهاد) و نقل حديث از علما و مراجع بزرگ نجف، قم و مشهد نائل آمد.

تأليفات و آثار وى به زبان فارسى و عربى (افزون بر صدها مقاله در نشريات اسلامى ايران و جهان اسلام) منتشر شده است. آثار وى كه بیش از هشتاد جلد مى‌شود، بيش از چهل جلد آن‌ها تاكنون بارها در داخل و خارج كشور چاپ شده است. علاوه بر تأليفات و ترجمه‌ها، 120 جلد كتاب ديگر نيز با تحقيق، توضيح و يا مقدمه و اشراف ايشان در ايران، ايتاليا و مصر چاپ و منتشر شده است. از جمله اين آثار عبارتند از ترجمه و تحقيق كتاب امام على(ع) صداى عدالت انسانى تأليف استاد جرج جرداق؛ جمع‌آورى، تحقيق و نشر مجموعه آثار سيد جمال‌الدين حسينى (افغانى)، مجموعه حركت‌هاى اسلامى معاصر، اسناد نهضت اسلامى ايران، مجموعه آثار استاد علامه طباطبايى.

این اندیشمند بزرگ صبح روز پنجشنبه 8 اسفند 1398 برابر با 3 رجب 1441ق به علت کهولت سن درگذشت.

«هادی‌نامه»؛ ارج نامه‌ مقام علمی و فرهنگی استاد سید هادی خسروشاهی در 1079 صفحه، شمارگان 200 نسخه و بهای 155 هزار تومان از سوی نشر مورخ منتشر شده است. 150 نسخه از این کتاب با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها