نویسنده در مقدمه کتاب خود آورده است: تصوف آهنگ اصیل اسلام است، اسلام امروزی آکنده از سوء تفسیر و تفاهم است. فکر و اندیشه مسلمانان باید آزاد شود. خداوند و اسلام برای کلیه انسانهاست. متصوفین چراغ راستی را برای همه انسانها بدون فرق دین و مذهب روشن کردهاند.
کتاب شامل ۱۰ فصل به ترتیب با عناوین و سرفصلهای زیر است:
فصل اول: ریاضت کشی صوفیانه
مباحث مطرح شده در فصل اول به این شرح است: تصوف جریان درونی اسلام است، هدف یک صوفی چیست، صوفی چه کسانی هستند، لفظ صوفی قدمت دیرینه دارد، اول چه کسی واژه صوفی را برای خود استفاده کرد، آیا تصوف امری خارج اسلام و قرآن است، تاریخ اسلام پر از نزاع و اختلاف است، همه شخصیتهای تاریخی به کفرگوئی متهم شده اند، تصوف اسلامی تحت تأثیر مکاتب و آئینهای خارجی قرار گرفت، مکتب باول در بنگلادش از مکتب صوفیانه متفاوت است، ریاضت کشی صوفیانه یعنی چه؟
فصل دوم: مکتب های صوفیانه
مباخث مطرح شده در فصل دوم نیز به این شرح است: ۱. ابو هریره ۲. حضرت علی ۳. اویس قرنی ۴. حسن بصری ۵. ابراهیم ادهم ۶. رابعه بصری ۷. حارث محاسبی ۸. مالک دینار ۹. جنید بغدادی ۱۰. منصور حلاج ۱۱. امام غزالی ۱۲. عبد القادر جیلانی ۱۳. خواجه معین الدین چشتی ۱۴. شهاب الدین سهروردی ۱۵. قطب الدین بختیار کاکی ۱۶. فرید الدین گنج شکر ۱۷. خواجه نظام الدین اولیا ۱۸ مولانا جلال الدین رومی ۱۹. ابن العربی ۲۰. بهاء الدین نقشبندی ۲۱. شیخ احمد سرهندی
فصل سوم: ماهیت ریاضت صوفیانه و دیدگاه صوفیان
نویسنده در این فصل این مباحث را مطرح کرده است: عبادت بمنزله تشویق کودکان برای شیرینی است، پس ماهیت عبادت چیست، عبادت بمعنی تحصن نیست، بلکه نیکوکاری در کارهای روزمره است. نگاه صوفیان نسبت به پیروان ادیان دیگر، اسلام این وسعت را دارد که ادیان دیگر را درخود جای دهد، بحث و استناد از ذکر اهل کتاب در قرآن در این راه قرار دارد، توجه اصیل صوفی پاک و منزه نمودن درون خود است، نگاه تصوف نسبت به زن، چگونه باید خود را پاک و منزه کنیم.
فصل چهارم: اهمیت و نقش پیر و مرشد
نویسنده در این فصل به طرح این مباحث پرداخته است: آیا در تاریخ اسلام پیر و مرشد گرفتن اصالت دارد، آیا پیر و رهنما در زندگی نیاز مبرم دارد، آیا در مورد پیر گرفتن در قرآن امر یا نهی شده است، پس هویت پیر چگونه است، چه کسی پیر نیست، آیا پیر می تواند نجات دهنده باشد.
فصل پنجم: اسرار ریاضت چیست
عناوین مباحث این فصل نیز بدین شرح است: در تنوع خلقت خود را و خدا را پیدا کردن تصوف است، رمز خودی چیست، پس من چه کسی هستم، صوفی خدا را در درون خود جستجو می کند، انانیت یعنی چه، محاسبه در این زمینه چگونه است، من زنده چه کار می کنم، پیر به مرید استواری در شریعت می بخشد، شریعت چیست، طریقت چیست، مسئله گفتگوی موسی ع با خضر که در قرآن آمده است، نفس چیست، خواهشات، غصه، حرص، کبر، حسد ورزیدن، دانش حقیقی چیست، ابلیس چه کسی است، چگونه و کجا زندگی می کند، نفس اماره، نفس لوامه، نفس مطمئنه، نفس رحمانی، نفس ملهمه، نفس واحد. شرک یعنی چه، انانیت یک نوع شرک است، توبه و اهمیت آن، چگونه درک کنیم که توبه من قبول شده است یا نه، حلال از نظر شرع چیست.
فصل ششم: اصول اسلام از دید درون نگری
فصل ششم نیز شامل این مباحث است: معرفی اسلام، کلمه طیبه، برای فنا فی الله شدن فنا فی الرسول شرط است، دیدگاه صوفیانه در باره وضو گرفتن، صلوات یعنی چه، سجده یعنی چه؟ سجده یعنی به درگاه خدا رسیدن و خود را محو کردن، روزه چیست، حج چیست، زکوة چیست.
فصل هفتم: افق جدید تمرین و درک
نویسنده در این فصل به طرح این مباحث پرداخته است: قرائت قرآن، فلسفه اصلی آن چیست، اخلاص، مصاحبت با نیکان، ترک دروغ گویی، ورع، خوف، ذکر، انواع ذکر: ذکر جلی، خفی، لسانی، قلبی، انفاسی، عینی، سفر، محبت ورزیدن، صبر وشکیبائی.
فصل هشتم: غرق در ریاضت کشی
شناخت قلب، لطایف ششگانه: قلب، روح، سر، خفی، اخفی، نفس، صلوه اللیل ویا تهجد. سماع یعنی چه، مولانا، اقبال، جامی، حافظ، غالب، امیر خسرو طرفدار سماع و آهنگ بودند، سماع یک نوع عبادت است. مراقبه چیست، مشاهده یعنی چه، خلوت و جلوت، مصاحبت و آزمایش برای صوفیه، مباحث مطرح شده در فصل هشتم است.
فصل نهم: فنا و معنی آن
عبودیت یعنی چه، حقیقت یعنی چه، تفکر چه معنی دارد، توکل، شکر، زهد یعنی چه، حقیقت کشف، ماهیت عشق خدا، فنا فی الله، وحده الوجود، وحده الشهود و معنی بقا بالله، مباحث مطرح شده در فصل نهم کتاب است.
فصل دهم: روشها و تفهمات برای سالکین تازه وارد
در این فصل گزیده سخنان اهل ریاضت از صوفیها و مرتاضان هندو در باره سلوک و ریاضت و اهمیت پیر ذکر شده است. پایان بخش کتاب پیامی از جامی در باره پاک نگهداشتن درون خود است.
این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش برای ایبنا ارسال کرده است.
نظر شما