مولف «طراحی گرافیک متحرک» در گفتوگو با ایبنا:
کهنترین و اولین انیمیشن موجود در جهان متعلق به ایرانیان است
حمید صادقیان میگوید: هنرمند ایرانی 5000 سال پیش بر بدنه و فرم سفال تصویری که در حرکت و چرخش خود، پرش بزکوهی را تداعی میکند، ترسیم کرده و اولین انیمیشن موجود در جهان را پدید آورده است.
درباره کلیت کتاب و اینکه از کجا آغاز میشود و در چه مبحثی ختم میشود بگوئید.
مباحث کتاب حاضر در واقع ویرایشی از جزوههای کلاسی من برای درس تصویر متحرک در مقطع کارشناسی رشته گرافیک است. این کتاب ساختار آموزشی دارد، چنانکه در پایان هر فصل تمرینهایی برای دانشجویان و علاقهمندان ارائه کردهام. کتاب در مجموع شامل 5 فصل است.
در ابتدای فصل اول مطالب با اشاره به یک پیشینه کلی از دوران پیش تاریخ و میل بشر به ثبت حرکت در تصویر شروع شده و پس از معرفی اجمالی تاریخچه گرافیک متحرک، به ابداعات و اختراعات اولیه سینمایی میپردازد، تلاشهایی که با اختراع و تکامل دوربین عکاسی در ابتدای قرن نوزدهم و همچنین تجربیات و پیشرفتهای تکنولوژی در این دوره به متحرکسازی دیجیتال و انیمیشن رایانهای در اواخر قرن بیستم منجر میشود. در این فصل مطالب درنهایت با مبحث نیاز به متحرکسازی در دنیای امروز، به ویژه در گرافیک رسانههای جدید و فضای مجازی ختم میشود.
در فصل دوم با عنوان «شناخت حرکت»، با اشاراتی به رخدادهایی که در مقاطعی از تاریخ هنر، نشان از تمایل بشر به ثبت حرکت دارد ادامه مییابد و در همین راستا به تجربیات متفاوت متحرکسازی در جهان و سبکهای مشهور میپردازد. فصل سوم نیز نمونه فعالیتهای «گرافیک متحرک محیطی» در عصر حاضر معرفی میشود. «گرافیک متحرک در سینما و تلویزیون» عنوان فصل چهارم است که با اشاره به اوجگیری کاربردهای گرافیک در عنوانبندیهای سینمایی و ورود گرافیک متحرک به این عرصه در دهه 1950، به معرفی نمونههایی از آن در سینما و تلویزیون ایران و جهان میپردازد. عنوان فصل پایانی کتاب؛ «گرافیک متحرک در رسانههای جدید» است. در این فصل، نیاز به پویایی و حرکت برای انسان محصور در فضاهای کوچک و محیطهای کاری بسته در رسانههای جدید پرداخته و در پایان، پس از معرفی گرافیک متحرک تعاملی در آخرین بخش از فصل پنجم و در فرهنگ واژگان، به تعاریف تکمیلی از اصطلاحات مرتبط با گرافیک متحرک میپردازد.
چه تفاوتهایی بین گرافیک متحرک با انیمیشن وجود دارد؟
معمولا دانشجویان درمورد تفاوت این دو؛ گرافیک متحرک و انیمیشن سوال دارند. به طور کلی، سادهترین تعریفی که میتوان برای گرافیک متحرک (موشن گرافیک) ارایه کرد این است که اساسا در گرافیک متحرک، از بخشی از امکانات گسترده انیمیشن برای متحرک سازی استفاده میشود. بهطور مثال متحرکسازیِ اشکال و عناصر بصری، علائم، حروف، اعداد و نظیر آنها. هدف عمده موشن گرافیک جلب توجه بیشتر برای انتقال پیام است. تصور کنید که متون اولیه اینترنتی مانند تلهتکستها همه ساکن بودند. با اضافه شدن حرکت، به آنها جذابیت بیشتری بخشیده شد و در نهایت حرکتهای تعاملی، حالتهای مختلف کلیدها و تأثیرپذیری از خواست کاربر با حرکت و کلیک موس، باعث ایجاد ارتباط دوسویه میان کاربر و رسانه شده، فضایی جذاب و پویا پدید آورد. ارتباطی که هم اکنون با وجود اشکال متنوعی از انواع صفحات لمسی، فضای واقعی و مجازی را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است.
تصور کنید که در ترکیببندی عناصر ثابت یک کادر، به مجرد اینکه حرکت وارد شود، بیشترین جلب توجه متوجه بخش متحرک میشود. در تبلیغات از حرکت به همین منظور استفاده میشود. وقتی یک صفحه کامل رو به روی ما باشد، در وهله نخست عنصر متحرک است که تمام توجه را به خود معطوف میکند. موشن گرافیک بیشتر پیام رسان است و تلاش دارد تا در کوتاهترین زمان ممکن پیام را انتقال میدهد. مثال چراغهای راهنمایی عابر پیاده و نمونههای متحرکسازی شده آن در محیط، برای همه قابل تشخیص است. در تفاوت با گرافیک متحرک، انیمیشن بیشتر با جنبه داستانی و کاراکتر محورش شناخته میشود، به طور کلی انیمیشن نمایشی بصری از یک داستان و شامل کاراکترهای مختلف است.
در بخشهایی از کتاب عنوان شده که ایرانیها اولین تصویر متحرک جهان را خلق کردهاند. این اتفاق چگونه رقم خورده است؟
در این مورد پیش از اینکه به این موضوع بپردازیم باید بگویم که امکان دارد انسان اولیه، بعد از کشف چرخ سفال و تأثیر حرکت و چرخش و همچنین ریتم و تکرار منظم نقوش بر احجام استوانهای، متوجه برخی از کیفیتهای دیداری در این دست ساختهها شده و تمایل به ثبت آن داشته است. در ایران، مستند بر برخی از سفالینههای منقوش موجود در موزه ملی و متعلق به شهر سوخته سیستان، به ویژه جام مشهور و معروف به بز شهر سوخته، مربوط به حدود 5000 سال پیش، سفالگران در نقشهایی که روی سفالینهها ترسیم میکردند توانستند اولین تصویر متحرک جهان را پدید آورند. این تصویرها ترسیم حرکت و جهشی برگرفته از پرش بزکوهی در تکرار متفاوت پنج طرح حرکتی از آن است که مشابه طرحهای کلیدی در انیمیشن معاصر، با نگاه کردن به این حرکات تدریجی به سوی درخت آسوریک، از آن توهم حرکت حاصل میشود. هنرمند ایرانی 5000 سال پیش بر بدنه و فرم سفال تصویری که در حرکت و چرخش خود، پرش بزکوهی را تداعی میکند، ترسیم کرده و اولین انیمیشن موجود در جهان را پدید آورده است.
درحال حاضر وضعیت دانشگاههای ما در رشته گرافیک و زیر شاخههای آن چگونه است؟ آیا گرافیک متحرک بهعنوان یک رشته یا حتی گرایش در دانشگاههای ما تدریس میشود؟
درحال حاضر رشته گرافیک با عنوان رشته ارتباط تصویری در دانشگاههای کشور ما در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و در گرایشهای مختلف فعال است و دانشجو میپذیرد. هرساله تعداد زیادی دانشجو در گرایشهای مختلف این رشته پذیرش میشوند. دانشگاههای سراسری، دانشگاههای آزاد اسلامی، دانشگاههای جامع علمی کاربردی و فنی حرفهای ازجمله اماکن آموزشیِ پذیرای دانشجویان در این رشته هستند. هم اکنون رشته مستقلی با عنوان گرافیک متحرک در دانشگاههای داخلی فعالیت ندارد اما مطلع هستم که در ماههای اخیر و به همت دانشگاه جامع علمیکاربردی، سرفصل این رشته در دوره کارشناسی ناپیوسته حرفهای باعنوان؛ هنرهای دیجیتال- گرافیک متحرک (که در سال 1396 تدوین گردیده)، برای بررسی و اجراء در دستور کار قرار گرفته است. چنان که میدانید، آموزش در رشتههایی از این دست، در دوسال اول(چهار ترم نخست) بطورکلی به هنرهای دیجیتال تعلق دارد و دوسال دوم به دروس گرایشی تخصصی گرافیک متحرک میپردازد.
مکاتب هنری و ادبی دیگر چه تاثیری بر آغاز دوران انیمیشن داشتند؟ به طور مثال فتوریستها و دیگران...
چنانکه در بخش شناخت حرکت و حرکت بصری اشاره شد، در مقاطع مختلفی از تاریخ هنر، بحث توهم حرکت و ثبت آن در نقاشی و آثار هنرمندان وجود دارد. به طور کلی میل بشر برای ثبت حرکت از همان سپیدهدمان نقاشی انسان اولیه بر پیکره غارها مشهود است شاهد آن نمونه تصاویری است که در بخش تاریخچه کتاب نیز به آن پرداخته شد. فتوریستها تاثیر مستقیمی روی انیمیشن نداشتند. آنها توهم حرکت را در آثارشان به نمایش گذاشتند. در بخش اختراعات اولیه سینماییِ کتاب، تأثیر این اختراعات، به ویژه تکنولوژی ثبت و پخش تصاویر، به خوبی حکایت از چگونگی ورود گام به گام انسان به عرصههای ثبت، ضبط و نمایش تصاویر متحرک دارد.
در دوران معاصر رابطه گرافیک با رسانههای جدید چگونه است؟
رابطه بسیار تنگاتنگی دارند، در اصل امروزه در ارتباط با رسانههای جدید بیش از هرچیز با تصویر سر و کار داریم. این تصاویر هستند که واسطه ورود ما به فضای مجازی و تعامل دوسویه با آن میشوند، طراحی حالتهای مختلف کشوها (اسکرولها)، کلیدها و دکمهها، اشکال، حروف، علایم، اعداد و حتی استیکرها! و درصورتی که منظور شما از گرافیک، گرافیک متحرک است، باید بگویم که بدون وجود حرکت و تعبیه توهمِ زندگی و پویایی در گرافیک این رسانهها (تاثیرپذیری از خواست کاربر)، فضای مجازی ارتباط معناداری با مخاطب نخواهد داشت. بهترین مثال آن صفحات لمسی هستند که تصور بیتحرکی در آنها بسیار ملالآور است. درگرافیک رسانههای جدید، بهعنوان نمونه، جذابترین اپلیکیشنهای ارتباطی آنهایی هستند که امکان وجود حرکت و پویایی بیشتر در آنها وجود داشته باشد از نمایش تیزرها گرفته تا طراحی فونتها، استیکرهای متحرک و...
نظر شما