چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
آشنایی با مسیر گذار از کودکی به نوجوانی

مجموعه دوجلدی «بلوغ دختران» و «بلوغ پسران»، نکاتی مهم و کابردی از آنچه دختران و پسران در دوران بلوغ با آن مواجه می‌‌شوند را به زبانی ساده بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بلوغ، مرحله گذار از دوره کودکی و قدم گذاشتن در مرحله‌ای بالاتر از زندگی است. بلوغ شاید حساس‌ترین مرحله زندگی انسان محسوب شود که با تغییر و تحولات جنسی و روانی همراه است. بلوغ جسمانی معمولا در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد. بلوغ روانی دیرتر و پس از بلوغ جسمانی روی می‌دهد. بلوغ اجتماعی نیز مرحله تکاملی بلوغ انسان است که موجب تعیین شخصیت اجتماعی فرد می‌شود.

مجموعه دوجلدی «بلوغ دختران» و «بلوغ پسران» نوشته مشترک امی میدلمن و کتی گران‌والد با ترجمه محبوبه رمضان‌زاده از سوی انتشارات کتاب درمانی به چاپ رسیده است. این دو کتاب‌ با توجه به محتوای کاربردی و آموزشی خود، در جشنواره رشد به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شده‌اند.


دانستنی‌های کاربردی از بلوغ دختران
کتاب «بلوغ دختران» در 9 فصل با ارائه اطلاعات مهم برای ارتقاء سلامتی و شادابی دختران در این دوره حساس از زندگی، به سوالات زیادی در این زمینه پاسخ می‌دهد. این کتاب همچنین به شما می‌آموزد که چگونه با نگرانی‌ها و دغدغه‌های معمول دختران همچون آکنه، دلدردهای قائدگی، تغییرات هورمونی و احساسی و نوسانات وزن کنار بیایید. 

«به دوره بلوغ خوش آمدید»، «تغذیه، ورزش و تناسب اندام»، «قد شما»، «پوست، دندان، مو»، «دستگاه تناسلی (داخلی و خارجی)»، «دوران قاعدگی»، «احساسات شما»، «روابط دوستی (ارتباطات)» و «رابطه با جنس مخالف چیست؟»، فصل‌های نه‌گانه این کتاب است. 

در ادامه بخش‌هایی منتخب از این کتاب را می‌خوانیم.
«بدن شما شبیه هیچ‌کس دیگری نیست. ممکن است بدنتان را با سایر دختران کلاس یا عکس دختران و زنان در مجله‌ها، تلویزیون و سینما مقایسه کنید. شاید از اینکه همچون آن‌ها لاغر، عضلانی و یا تپل نیستید، نگران شوید. نگرانی زیاد در مورد بدن و وزنتان بر احساس شما نسبت به خود تأثیر می‌گذارد. به گفته برخی دختران، وقتی احساس بدی در مورد ظاهرشان دارند، یادآوری خصوصیات دوست‌داشتنی وجودشان همچون توانایی پیانو زدن، برنده شدن در بسکتبال یا نوشتن داستان‌های تخیلی به آن‌ها کمک کند. اگر حس کردید که مدام در مورد وزن و بدنتان فکر می‌کنید، با فردی قابل‌اعتماد صحبت کنید که بتواند ذهن شما را بر ویژگی‌های مهمتر متمرکز کند.»

«در طول سیکل ماهانه، هورمون‌‌های شما تغییر می‌کند. این تغییر هورمون‌ها بر احساسات جسمی و روحی شما اثر می‌گذارد. شاید احساس خستگی کنید یا قبل از شروع یا در طول و یا حتی درست پس از پریود، در ناحیه زیر شکم و پایین کمرتان درد داشته باشید. هفته قبل از پریود روی پوستتان متوجه جوش‌هایی می‌شوید. شاید اخلاقتان تغییر کند و به‌طور غیرعادی نق‌نق کنید. ناراحت و افسرده باشید. تمام این علائم طبیعی هستند و لیکن مهم است که اجازه ندهید روز یا هفته‌تان را خراب کنند. گفت‌وگو با افراد صمیمی، مفید می‌باشد.»

سومین چاپ کتاب «بلوغ دختران در 112 صفحه مصور با شمارگان 550 نسخه به بهای 39 هزار تومان راهی بازار نشر شده است.


آنچه باید از بلوغ پسران بدانیم
کتاب «بلوغ پسران» در 9 فصل با عنوان‌های «به دوره بلوغ خوش آمدید»، «تغذیه، ورزش و تناسب اندام»، «قد شما»، «پوست، دندان، مو»، «دستگاه تناسلی (داخلی و خارجی)»، «نعوذ»، «احساسات شما»، «روابط دوستی (ارتباطات)» و «رابطه با جنس مخالف چیست؟»، اطلاعات و راهنمایی‌های مهمی را درباره حساس‌ترین مرحله زندگی پسران در اختیار شما می‌گذارد. 

چرا ناگهان صورتم پر از جوش شده است؟
«در دوران بلوغ، بدن هورمون‌های بیشتری ازجمله تستوسترون (هورمون مردانه) تولید می‌کند. هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که فرایندهای بدن انسان را کنترل می‌کنند. هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند. مخلوط چربی و پوسته‌های پوست، سیبیوم نامیده می‌شود که گاهی اوقات فولیکول‌های مو را مسدود می‌سازد (فولیکول منفذی است که مو از آن خارج می شود). پس اگر باکتری‌ها وارد فولیکول مو شده و تکثیر یابند، باعث ایجاد واکنشی به نام التهاب می‌شوند که جوش را ایجاد می‌کند. درون جوش‌ها پر از چرک می‌باشد. چرک در اثر تلاش بدن شما برای مقابله با باکتری‌ها در درون فولیکول مسدود شده، تولید می‌شود.» 

میل به مصرف الکل و سیگار در نوجوانی
«شاید برای مصرف الکل و سیگار کنجکاو باشید، زیرا فکر می‌کنید که استفاده از آن‌ها نشانه بزرگ شدن است و ماجراهایی از سایر دوستان در مورد مصرف سیگار و الکل شنیده‌اید. برخی از این داستان‌ها، این عادات را سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز می‌سازند، ولی حقیقت این است که شما با این‌ کار به احتمال زیاد دچار اعتیاد می‌شوید و اثرات منفی این عادات را بر سلامتی‌تان تجربه می‌کنید. برای مثال سیگار کشیدن بر ریه‌ها اثر می‌گذارد و توانایی ورزش کاهش می‌یابد. نوشیدن الکل نیز شما را در معرض انجام رفتارهای خطرناک قرار می‌دهد. نوشیدن الکل می‌تواند کشنده باشد و برخی داروها همچون داروهای استنشاقی منجر به مرگ ناگهانی می‌شوند.»


چاپ دم کتاب «بلوغ پسران» در 108 صفحه با شمارگان 550 نسخه به بهای 39 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب درمانی به بازار نشر عرضه شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها