عضو گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بیان کرد؛
هفته کتاب میتواند بحرانهای موجود در حوزه نشر کشور را مهار کند
عضو گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران معتقد است: رویدادی مانند هفته کتاب در عین حال که در درجه نخست مخاطبان خاص خودش را دارد، چنانچه همراهی رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی را جلب کند، قطعا میتواند تاثیر مثبتی بر عموم افراد جامعه بگذارد.
وی ادامه داد: این ایام که افراد کمتر از منزل خارج میشوند، نیازمند این است که از ابزارهای مناسب برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده شود. اگر فعالیتهای این هفته متناسب با شرایط موجود باشد، قطعا در ترویج فرهنگ مطالعه اثرگذار خواهد بود.
وصفی در رابطه با طرحهای توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشیها (طرحهای فصلی فروش کتاب) با بیان اینکه، بهطور خاص در چند سال اخیر حوزه نشر در کشور با چند بحران اساسی رو به رو شد، گفت: بحران نخست گرانی کاغذ بود که در نتیجه تحریمهای تحمیل شده بر کشور ایجاد شد و تاثیر خودش را بهشدت در مصرف اقلام فرهنگی گذاشت. بحران دیگر شیوع بیماری کروناست؛ البته پیش از این دو بحران، بحران بزرگ دیگری تحت عنوان فضای مجازی وجود داشت. به این معنا که حضور پررنگ فناوری و حوزه IT در تولید و مصرف کالاهای فرهنگی، با ایجاد بحرانی قابل توجه در حوزه نشر و کتاب، شرایط را تغییر داده و باعث شد نیازمندیها و در پی آن شیوههای تولید هم متفاوت شود.
وی افزود: از اینرو، چنانچه سیاستگذاران و برنامهریزان بتوانند به گونهای هفته کتاب را برنامهریزی کنند که چالشهایی که این بحرانها ایجاد کرده را مهار کند و ظرفیتهای جدیدی در این حوزه تولید شود، طبیعی است طرحهایی مانند فروش فصلی کتاب و رویدادی مانند هفته کتاب امری ارزشمند تلقی خواهد شد.
طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.
نظر شما