وی افزود: برپایی نمایشگاه مجازی در وهله اول یک آزمون و تجربه جدیدی برای عوامل برپایی و نیز خریداران از نمایشگاه کتاب شد؛ برگزارکنندگان و ناشران و بهخصوص خریدارانی که تا پیش از این احتمالا تجربه ارائه و فروش و خرید کتاب در بستر فضای مجازی را در این سطح وسیع، تجربه نکرده بودند.
مقسمی ادامه داد: در هر صورت و در شرایط فعلی کرونا برپایی نمایشگاه به این شکل، معقول بود و از سویی دیگر با وجود فناوریهای نوین به نظرم این مسئله اجتنابناپذیر بود. همچنین برپایی نمایشگاه به این شکل مزایایی دارد که میتوانم بهعنوان نمونه به حذف هزینه ایاب و ذهاب و سایر هزینههای جاری در قالب برپایی نمایشگاه بهصورت فیزیکی اشاره کنم.
این ناشر گرگانی افزود: البته از سویی دیگر شرایطی به وجود آمد که عموم افراد در تمام ساعات شبانهروز در بازه زمانی اعلامشده کتابهای مدنظرشان را سر فرصت و با حوصله خریداری کنند. همچنین این شکل از نمایشگاه حتی برای ناشرانی که تعداد کتابهایشان کم بود و در شرایط حقیقی ممکن بود به آنها غرفه تخصیص داده نشود، با این شرایط مجازی امکان معرفی و فروش آثارشان پدید آمد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ اطلاعرسانی در حوزه کتاب واقعاً صغیر است و کتاب مظلوم واقع شده و این مسئله را از دستگاههای دولتی گرفته تا رسانهی ملی که عمدهی تبلیغاتش تمرکز بر مواد غذایی است، شاهد هستیم، گفت: همانطور که میدانیم بهواسطه تحریمها و تورم، وضعیت نشر هم به طبع جامعه اسفبار است و برپایی نمایشگاه مجازی کتاب و پیامد آن الکترونیکی شدن صنعت نشر در کنار جبران و اندکی التیام نیازهای قشر کتابخوان، در شرایط فعلی؛ هزینهها را کاهش داده و همچنان کورسوی صنعت نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را روشن نگه میدارد.
نظر شما