آغاز کتابت یک جلد رباعیات خیام توسط حسین صالحی موحد، از اساتید انجمن خوشنویسان ایران و خراسان همزمان با بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، طی مراسمی نمادین در کنار آرامگاه این دانشمند، شاعر و اندیشمند بزرگ رقم خورد.
حسین صالحی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران که در آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی در مشهد مشغول تدریس است، در گفتگو با خبرنگار ایبنا میگوید: هر کسی در زندگی خود باید راهی را طی کند ما از ابتدایی که زندگی خود را شروع کردیم تصمیم گرفتیم خادم فرهنگ باشیم و اقدام فرهنگی و زیبای عروس خانم در راستای این تصمیم است.
وی افزود: همچنان مشغول کتابت یک جلد رباعیات خیام هستم و امید میرود تا سال آینده به اتمام برسد. نگارش رباعیات خیام در حال انجام است اما تصاویر آثار آن تا پیش از اتمام، منتشر نمیشود؛ چون این اثر دارای فرمت خاصی است.
وی ادامه داد: در مراسم سال گذشته در آرامگاه خیام دکتر نوروز از استادان بنام دانشگاه نیشابور، دکتر قیامتی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد، مهندس زمانی از خردسرای فردوسی، مهندس عالمی از اساتید هنر دانشگاه نیشابور و استاد مجید شایان از انجمن خوشنویسان نیشابور نیز حضور داشتند.
صالحی که سالها در دانشگاه فرهنگ و هنر مشهد به تدریس هنر مشغول بوده و در حال حاضر نیز دارای آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی است، میگوید: بسیار اتفاق افتاده که به دانشجویانم توصیه کردهام، ساده زندگی کنند و وقتی هدفی فرهنگی را برای زندگی مشخص کردهاند درگیر حواشی و ظواهر زندگی نشوند. گمان کردم گفتهها با رفتارها باید تایید شوند تا نتیجهی مطلوب داشته باشند.
وی میگوید: وقتی به مرحله انتخاب همسر رسیدم، از آنجاییکه تشکیل خانواده برای من اهمیت زیادی داشت و معنای زندگی را در ادبیات پیدا کرده بودم، فردی را که انتخاب کردم، انسانی بود که تمام زندگیاش را در فرهنگ و هنر و ادبیات گذرانده بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم بهترین انتخاب فرهنگی را داشته باشم، لذا کتابت یک جلد رباعیات خیام را به عنوان مهریه خودم قرار دادم.
این شاعر ادبی تاکید میکند: مهریهام را اینگونه شروع کردم تا فقط یک شروع متفاوت نباشد بلکه به جهت فرهنگسازی از فرهنگ و هنر ایرانی پاسبانی کرده باشم.
دلبری با اشاره به تعریف زندگی از نگاه خیام بیان میکند: حکیم خیام همانقدر که به شادی و لذت بردن از دنیا اهمیت میدهد، در کنار همه خوشی از مرگ و نیستی نیز سخن به میان میآورد. شاید به این دلیل که نمیخواهد مخاطبش در شادی کامل غرق و از نیستی دنیا غافل شود. او نوش و نیش را در کنار یکدیگر به زیبایی مینشاند.
این شاعر و خوشنویس نیشابوری در پایان بیان میکند: خیام در عهد خود شهرتی در شاعری نداشته و او را به نام حکیم و فیلسوف شناختهاند اما بعدها رباعیات لطیف و فیلسوفانه وی شهرتی حاصل کرد و نام او را در شمار شاعران قرار دادند لذا باید در این خصوص اقدامی فرهنگی ایجاد میشد تا زنده نگه دارنده تفکرات او باشد.
نظر شما