جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
محاسبه روز‌های فروش کتاب با تخفیف رسمی جدی گرفته شود

حیدر مظلوم، محاسبه تعداد روز‌های فروش کتاب در قالب طرح‌های فصلی را ضروری می‌داند و معتقد است، وظیفه صنف است که دنبال ارائه خدمات به مشتریانش باشد نه دولت.

حیدر مظلوم، مدیرفروش نشر چشمه شعبه مهراد مال کرج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اینکه بهتر بود اعتبار کتاب‌فروشی‌ها همراه با افزایش اعتبار مشتریان افزایش پیدا می‌کرد، گفت: به مردم درباره تابستانه 1400 در صفحات مجازی اطلاع‌رسانی کردیم، اگر فردی هم از طرح اطلاع نداشته‌ باشد، به آن‌ها درباره طرح و نحوه برگزاری آن توضیح می‌دهیم. با اینکه با برگزاری این طرح مخالف هستم، اما به پاس احترام به مخاطبی که وارد کتاب‌فروشی می‌شود از این طرح استفاده می‌کنیم.

به گفته این کتاب‌فروش، ارائه کالا با تخفیف موجب بی‌ارزش شدن آن می‌شود، حتی اگر این کالا، کتاب باشد.

وی ادامه داد: بعد از هر طرح، آماری از نحوه برگزاری آن ارائه می‌شود در حالی‌که این آمار مشکلی از ناشران و کتاب‌فروشان حل نمی‌کند. وزارت فرهنگ و ارشاد به‌عنوان نهاد دولتی نباید اهدافش را در نقطه پایانی این زنجیره و در ارتباط با مخاطب‌، اجرا کند. این وظیفه صنف است که دنبال ارائه خدمات به مشتریانش باشد. دولت  یارانه‌ای را که به مصرف‌کننده تزریق می‌کند، برای کمک به مرجع‌های اصلی این صنف، مانند ناشران و موزعان تخصیص دهد.

مظلوم افزود: باید تخفیف‌های فصلی و نمایشگاه کتاب را کنار هم قرار دهیم و حساب کنیم که چه روز‌هایی از سال، کتاب با تخفیف رسمی به فروش می‌رسد.

مشکلات پشت اعداد پنهان می‌شود
مدیرفروش نشر چشمه شعبه مهراد مال کرج با تاکید بر اینکه در زمان فروش کتاب با تخفیف به مشتری درباره مرجع ارائه آن و اینکه این مبلغ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به کتاب‌فروشی برگردانده می‌شود، بیان کرد: در هیچ صنف دیگری این شیوه حمایتی را شاهد نیستیم. تخفیف دادن راه ترویج هیچ امری در جامعه نیست؛ بلکه عکس آن، با تخفیف اعلام می‌شود که این کالا فقط با تخفیف است که می‌تواند به حیاتش ادامه دهد. فروش کتاب با تخفیف کمکی به کتاب‌فروشی نمی‌کند، شاید به بقاء کتاب‌فروشی کوچک در مدتی کمک کند اما افزایش فروش در یک هفته هیچ دردی را دوار نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه انتقاد از طرح‌های حمایتی در ارتباط با مصرف‌کننده نیست، ادامه داد: هر فرد علاقه دارد تا کالا را با قیمت مناسب‌تر بخرد. متولیان طرح باید به این مساله توجه کنند که به چه شکلی می‌خواهند به بقاء کتاب‌فروشی‌ها کمک کنند. بعد از 18 دوره در پایان هر طرح، اعداد و ارقامی ارائه و مشکلات پشت این اعداد پنهان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط