شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و احتمال گرانی زینک/ 100 درصد مصرف زینک ایران از واردات است

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با اشاره به افزایش بهای 60 درصدی آلومینیوم به عنوان یکی از مواد اولیه زینک از سال گذشته تاکنون، از احتمال افزایش قیمت آن در بازار خبر داد.

غلامرضا شجاع، ‌مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ با اشاره به بالارفتن قیمت زینک افست، گفت: قیمت گرانی جهانی فلز آلومینیوم که ماده اولیه و اساسی تولید زینک افست یا چاپ است، پیوسته و مداوم از یک سال قبل تاکنون در حال افزایش است و مجددا در در دو هفته اخیر ۱۰ درصد گران شده است.
 
وی افزود: نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که بهای آلومینیوم نسبت به یک سال قبل در همین زمان ۶۰ درصد گران شده است.
 
شجاع با بیان اینکه کارخانجات کوچک در کشور چین از فروش زینک خودداری می‌کنند، عنوان کرد: این در حالی است که کارخانه‌های بزرگ مانند هاگووانگ -که بزرگترین کارخانه و معتبرترین کارخانه تولید زینک چین و جهان و طرف قرارداد ما است- به نسبت گرانی آلومینیوم، قیمت زینک را کم‌کم گران می‌کند.
 
وی تاکید کرد: البته گرانی ۶۰ درصدی آلومینیوم بر روی قیمت زینک آماده فروش دود۴۰ درصد تأثیر دارد و از سال گذشته تاکنون اثر خود را  نشان داده است؛ زیرا زینک فقط از آلومینیوم تولید نمی‌شود.
 
شجاع در ادامه با اشاره به این موضوع که زینک در صنعت چاپ کالایی استراتژیک محسوب می‌شود، توضیح داد:‌ بیش از ۸۰ درصد تمام کارهای چاپی نیازمند زینک هستند و متاسفانه 100 صد زینک در کشور ما وارداتی است و حتی کشورهای همسایه ایران هم کارخانه تولید زینک ندارند.
 
به گفته وی، نباید فراموش کرد که با گرانی و کمبود زینک تعداد تیراژ محصولات فرهنگی کاهش پیدا مي‌کند و این کاهش در مطبوعات و کتاب که خوراک فکری جامعه به‌شمار می‌آیند،‌ مشکل دوچندان می‌شود.
 
شجاع با بیان اینکه نقش زینک و کپی زینک در قیمت تمام‌شده محصولات فرهنگی افزایش زیادی داشته است، گفت: به دولت قبل و دو ‌معاونت امور فرهنگی و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رونوشتی به اتحادیه ناشران و کتابفروشان این مساله را متذکر شدم؛ ولی متاسفانه توجهی به آن نشد.
 
وی یادآور شد: تقاضای ما این بود که یک‌چهلم سهمیه ارز کاغذ روزنامه و ناشران را به واردات زینک چاپ اختصاص دهند؛ این در حالی است که دولت هیچ حمایتی از تعاونی‌های تخصصی و توزیعی نمی‌کند و ما تنها تعاونی تخصصی حوزه پیش از چاپ کشور هستیم که فعالیت‌مان کشوری است.
 
شجاع با بیان اینکه ما شدیداً با کمبود نقدینگی مواجه هستیم، عنوان کرد: البته در حد مصرف اعضای خود حداکثر تلاشمان را برای تامین زینک انجام می‌دهیم و گاهی مجبور می‌شویم تسهیلات ۱۸ درصدی بگیریم که همین موضوع رقابت با بازرگانان بزرگ واردکننده زینک را سخت می‌کند؛ زیرا هرکدام از آنان حداقل صدها برابر شرکت تعاونی لیتوگرافان قدرت مالی و نقدینگی دارند.
 
وی با طرح این موضوع که کمبود نقدینگی موجب می‌شود هیات مدیره تصمیم بگیرد محدودیت‌هایی در توزیع داشته باشیم تا انبار تعاونی خالی نشود، افزود: هفته گذشته یک محموله زینک ما به انبار تعاونی رسید، یک محموله نیز سوم سپتامبر حرکت کرده و هنوز در راه است و به زودی به گمرگ بندر شهید رجایی بندر عباس می‌رسد، یک محموله نیز در حال تولید و یک محموله در حال ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت  است.
 
وی تاکید کرد: البته چون حجم سفارشات کارهای چاپی در کل کشور کم شده قیمت زینک و کاغذ افزایش نسبت به قیمت واقعی نداشته، زینک نیز افزایش تدریجی قیمت را خواهد داشت؛ اما شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران در حد محدود خودش مانع افزایش ناهنجار و لجام گسیخته قیمت خواهد بود.
 
انتخابات در تعاونی لیتوگرافان
شجاع در ادامه از برگزاری مجمع عمومی نوبت دوم شرکت تعاونی لیتوگرافان در روز 24 شهریور خبر داد و گفت: حدود 62 نفر از اعضا در این مجمع ‌در حیاط شرکت تعاونی و فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی شرکت کردند.
 
وی افزود: در این مجمع، انتخابات هیات مدیره تعاونی برگزار شد و اعضای هیات مدیره به ترتیب بالاترین آرا  شامل غلامرضا شجاع، احمد قرنلی، علی‌اکبر فیضی، رضا انصاری و بیژن بهادری انتخاب شدند و قاسم طاهری نیز به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شد.
 
شجاع با بیان اینکه سید محمد سیدمیر نیز به عنوان بازرس تعاونی برگزیده شد، گفت: مهدی وفاجو نیز به عنوان بازرس علی‌البدل با رای اعضا انتخاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها