سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
هفته ملی کودک فرصت مناسبی برای تبیین حقوق آنهاست

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: هفته ملی کودک فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به این نسل و تبیین حقوق آنان به عنوان شهروندان فردا است.

زعفر احدزاده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در حاشیه نشست اعضای کارگروه پایش و ارزیابی هفته ملی کودک استان که در سالن استاد جعفر ابراهیمی مرکز فرهنگی- هنری کانون برگزار شد، اظهار کرد: اگر تا دهه‌ها قبل، هدف از فرایندهای آموزشی و پرورشی، دستیابی کودکان به مهارت‌های خواندن، نوشتن و محاسبه کردن بود، امروزه نیازهای جدیدی در قالب مهارت‌های زندگی و چگونگی رویارویی با چالش‌های هزاره سوم در فرآیند شهروندسازی از الزامات تربیتی محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز بودند و کودکان موفق امروز، شهروندان توسعه‌یافته جامعه فردا خواهند بود، تصریح کرد: از یاد نبریم کودکان 12 سال ضمن اینکه در سیستم‌های آموزشی و پرورشی و سایر نهادها زندگی می‌کنند، یاد می‌گیرند و با اولین تجارب زندگی اجتماعی مواجه می‌شوند، برداشت‌های ذهنی، پیش‌فرض‌ها، بازخوردهای آنان به زخدادهای گوناگون در همین سیستم‌ها مورد سنجش و تجربه قرار می‌گیرد بنابراین مدرسه و نهادهای تربیتی، سرچشمه مناسبات اجتماعی و رفتارها و کردارهای این نسل بوده و در درازمدت، کل جامعه محصول فرهنگی آن خواهد بود.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه داد: هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» با محوریت کانون پرورش فکری و با همکاری تمامی نهادهای مرتبط با کودک، فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به این نسل و تبیین حقوق آنان به عنوان شهروندان فردای جامعه است.
 
وی اضافه کرد: حقوق کودکان و فراهم‌سازی محیطی مناسب برای رشد و بالندگی این نسل، یکی از شاخص‌های مهم جوامع توسعه یافته است که دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید در برنامه‌های سالانه و دائمی خود قرار دهند و در مناسبت‌هایی مثل هفته ملی کودک نیز توجه به موضوع کودکان بیشتر شود و رویکرد برنامه‌ها با هدف اجرا توسط خود کودکان یا برای کودکان باشد.
 
آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودک الزامی است
رئیس کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک استان با اشاره به دیدگاه صاحب‌نظران در خصوص اهداف آموزش و پرورش این نسل گفت: این رویکردها در پنج قالب یادگیری محتوای آموزشی، تقویت روحیه مطالعه، شناخت و هدایت استعدادها، ایجاد مهارت‌های لازم برای انتقال در آینده و فراگیری مهارت‌های لازم برای زندگی اجتماعی هدفگذاری شده است که وقتی کودک از اولین واحد اجتماعی یعنی خانواده پا به اجتماع بزرگ‌تر و نهادهای رسمی و غیررسمی می‌گذارد، شکل ثابتی از آموخته‌های خود را برای خودمدیریتی به کار بندد.

وی افزود: از یاد نبریم وقتی کودکان با حقوق خود آشنا باشند و ببینند این حقوق در ابتدا توسط والدین و سپس دیگر شهروندان جامعه و به‌ویژه مربیان و متولیان رعایت می‌شود، بی‌شک دنیا را قانونمندتر و انسانی‌تر خواهد ساخت؛ در این بین، وظیفه مشترک والدین و متولیان، کمک به تحقق این حقوق برای آماده‌سازی نسلی برای زندگی در جهان جدیدی است که در آن صلح و برابری برای همگان حاکم بوده و نمود خود را، در حق برخورداری از آموزش‌های لازم نشان می‌دهد.

احدزاده کمک به توسعه مهارت‌های کودکان امروز را به عنوان شهروندان بزرگسال فردای جوامع، وظیفه همگان دانست  و اضافه کرد: کودکان ارزشمندترین سرمایه‌ها‌ی‌ ملی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند و ما امانت‌داران این هدیه‌های الهی هستیم؛ بنابراین هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک فرصت مغتنمی برای معطوف کردن توجه مسئولان نسبت به مسائل و نیازهای این قشر از جامعه است. 

وی ضمن تأکید بر اینکه توجه به حقوق شهروندی و اجتماعی، بازاندیشی در قوانین حوزه کودکان و زمینه‌سازی مناسب برای برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی، می‌تواند ازجمله دستاوردهای اجرای برنامه‌های مربوط به این نسل باشد، تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی برنامه‌های این نسل، با طراحی و اجرای فعالیت‌های مختلف در کنار سایر سازمان‌های دخیل در امور تربیتی و آموزشی کشور، در راستای ترسیم افق‌های روشن و امیدبخش برای کودکان این سرزمین  ایفای نقش می‌کند.

لزوم جلب توجه افکار عمومی به اهمیت دوران کودکی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه داد: برنامه‌های هفته ملی کودک با هدف جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز اجرا می‌شود و چنین نامگذاری شده‌اند: ۱۶ مهر، کودک، صلح، بازی و نشاط؛ ۱۷ مهر، کودک، باورهای دینی و معنویت؛ ۱۸ مهر، کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی؛ ۱۹ مهر، کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه؛ ۲۰ مهر، کودک، کتاب، هنر و ادبیات؛ ۲۱ مهر، کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی و ۲۲ مهر، کودک، رسانه و فناوری‌های نوین.

وی تأکید کرد: هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک از جمله تصمیمات مهم در برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک است که باید با لحاظ شرایط کرونایی و رعایت دستورالعمل‌ها در دو سطحِ «اجرای برنامه برای کودک» و «اجرای برنامه درباره‌ی کودک» و عمدتاً به صورت مجازی عملیاتی شود.

بنا به این گزارش، برگزاری نمایشگاه آثار اعضا و مربیان؛ اجرای کارگاه‎‌های تک جلسه‌ای جذاب فرهنگی، هنری، ادبی رایگان در طول هفته؛ برگزاری فعالیت‌های ویژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز سیارِ شهری و روستایی برای کودکانِ حاشیه‌نشین و روستایی؛ کاشت نهال یا گل  توسط کودکان به نام بزرگان فرهنگی، هنری و ادبی؛ برگزاری جلساتِ دیدار و هم‎اندیشی (مجازی یا حضوری) کودکان با اعضای قدیمی و موفق کانون، هنرمندان، نویسندگان و مسئولان اجتماعی‎، فرهنگی و سیاسیِ استان؛ تجلیل از فرزندان شهدای مدافع سلامت، مدافع حرم، شهدای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و یادمان شهدای کودک؛ اجرای طرح «صدای پای کتاب» ویژه کودکان مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و حاشیه‌ی شهر؛ برپایی ایستگاه نقاشی و قصه‌گویی با موضوعات و مفاهیم بشردوستی، مهرورزی، تندرستی و خانواده؛ برپایی جشنواره بادبادک‌ها باهدف «انعکاس شعار هفته ملی کودک و پیام کودکان از طریق بادبادک»؛ انجام بازی‌های حسی و حرکتی و... با موضوع: کودک، صلح، بازی و نشاط (اعضا با نیازهای ویژه)؛ نشست «معرفی فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها»؛ برگزاری نشست علمی- ترویجی به صورت مجازی با موضوع «کودکان دارای نیازهای ویژه» برای مربیان؛ برگزاری نشست کنوانسیون حقوق کودک و ... ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های در حال انجام هفته ملی کودک در استان اردبیل است که با همیاری ارگان‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها