وی با بیان اینکه کتاب «چتر سبز» درباره سهیمشدن و «بانی دوستداشتنی» دربارۀ عشق بدون قید و شرط است، دربارۀ معیار انتخاب کتابهای خود برای ترجمه افزود: دسترسی مترجمان به کتابها، از طریق سایت آمازون است که چند صفحه از کتاب را میتوانیم ببینیم. یک مسئله هم نظراتی است که برای هر کتاب از سوی خوانندگان نوشته میشود و در سایت آمازون مسئلۀ متداولی است. در سایتهای ایرانی کمتر دربارۀ کتابها نظر میدهند؛ ولی در سایت آمازون اینطور نیست و در تصمیم من تأثیر میگذارد که این کتاب چقدر میتواند برای بچهها جذاب باشد و جهانبینیشان را گسترش بدهد.
میترا نوحی جهرمی در پاسخ به پرسشی دربارۀ شیوههای علاقهمندی کودکان به کتاب توضیح داد: در مدرسه وقتی برای بچهها کتابی را بلندخوانی میکردم، برایشان جذاب بود و فردا میآمدند تا کتاب را امانت بگیرند و بخوانند. در مورد خانوادهها هم خوب است متناسب با سن فرزندشان، کتاب تهیه کنند و یک نکته هم خود والدین هستند که اگر کتاب جایی در میان دستان خودشان نداشته باشد، بچه هم خیلی کتابخوان نخواهد شد. خوب است والدین هم زمانی از روز را به کتاب خواندن اختصاص بدهند.
مهرزاد زمردیان، دیگر میهمان این نشست نیز دربارۀ همین موضوع گفت: اولین آیتم برای انتخاب کتاب، داستان آن است که آیا گیرایی دارد؟ هدفمند است؟ روی تربیت بچه چه تأثیری دارد؟ ترجمه داستان، کیفیت چاپ و تصویرگری هم بسیار مهم هستند. بچهها به تصاویر کتاب توجه زیادی دارند و آنچه در تصاویر میبینند، باعث یادگیری بیشتر آنها میشود. همچنین خوب است والدین ناشران معتبر را پیگیری کنند یا در جستوجوی اینترنتی ببینند آن کتاب در دنیا چه توجهاتی را جلب کرده است؟
زمردیان راجع به کتاب «کارگاه وندل» نیز تصریح کرد: کریس ریدل یکی از نویسندگان و تصویرگرهای معروفی است که برنده جوایز متعددی شده است. خصوصیت اصلی این کتاب این است که به بچه بیاموزد همه چیزهایی که در زندگی دارند، دورانداختنی نیست و اگر نتوانستند چیزی را درست انجام بدهند، میتوانند برگردند و آن را اصلاح کنند. کتاب تصویرهای خوبی دارد و انتشارات میچکا کتاب را با کیفیت نزدیک به کتاب اصلی چاپ کرده است. این کتابی است که با تصویر هم میتوان به متن رسید و اگر بچهای نتواند کتاب را بخواند، میتواند از طریق تصاویر، داستان را حدس بزند.
بلوچ دربارۀ علل ترک تحصیل بچهها در استان خود افزود: هم دلایل اقتصادی است و هم مسئله آموزش است. در آن مناطق آموزش بهخوبی انجام نمیشود. وقتی ما شروع به کار کردیم، موانع زیادی داشتیم؛ اما ادامه دادیم تا به نتیجه برسیم. ما میخواستیم بچه از کتاب لذت ببرد و با آن آشنا شود. الان بچهها حتی با نویسندگان نامهنگاری هم میکنند و کتابهای داستانی با موضوعات مختلفی دارند که میتوان برای خواندن انتخاب و دربارۀ آن گفتوگو کرد.
این مروج کتابخوانی دربارۀ موانع و نتایج احداث کتابخانه خاطرنشان کرد: اوایل مردم میگفتند بیکاری این کار را میکنی! مردم کتاب را از نزدیک لمس نکرده بودند و هنوز هم افرادی این را میگویند. امروز وقتی بچه میخواهد کتاب بگیرد، اسم نویسنده و مترجم و ناشر هم برایش مهم است. کودکی که سن کمتر از هفت سال دارد، کتابی برمیدارد و از من میپرسد این کتاب به گروه سنی من میخورد؟ کتاب بچهها را مطالبهگر بار آورد و بچهها از مسئولانی که به روستا دعوت میکردیم، مطالبه کردند تا بالاخره استارت احداث مدرسه راهنمایی دخترانه در آنجا خورد. با خانواهها و ریشسفیدان منطقه صحبت کردیم و دخترانی که ترک تحصیل میکردند، به مدرسه برگشتند.
این مراسم همزمان با ششمین نشست انتشارات میچکا در باغ کتاب تهران برگزار شد.
نظر شما