دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
جوانب مختلف شخصیت سردار سلیمانی باید مضمون سرایش اشعار شود

سجاد شاکری از شاعران آیینی و برگزیده شانزدهمین یاداره سوختگان وصل تاکید دارد که شخصیت سردار سلیمانی در مقاومت و دفاع از حرم حضرت زینب (س) خلاصه نمی‌شود و می‌توان در سرایش اشعار ناب به ابعاد بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی وی پرداخت.

سجاد شاکری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اینکه آن همایش سال 96 و در زمان حیات سردار سلیمانی با هدف تکریم خدمات وی در دفاع و مقاومت اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: سرایش شعر اتفاقی جوششی است و آثار سفارشی اغلب عمق و زیبایی چندانی ندارند. در زمان برگزاری شانزدهمین یادواره ادبی سوختگان وصل هنوز سردار زنده بود و موج رسانه‌ای درباره وی که پس از شهادت شاهدش شدیم پدید نیامده بود.

شاکری ادامه داد: در آن زمان سردار برای ما الگوی مقاومت اسلامی بود و اندک اندک دریافته بودیم که دلاوری و فداکاری حاج قاسم و همرزمانش در دمشق تضمین آرامش ماست و همین به من انگیزه داد در این یادواره شرکت کنم.

وی ادامه داد: وقتی شعری در یک موضوع خاص به شهرت می‌رسد می‌تواند در اندیشه و منش رفتاری جوانان تاثیر بگذارد، بنابراین شاعران بار سنگینی را بر دوش دارند. به عنوان نمونه همه با شنیدن نام علی (ع) به یاد شعر «علی ای همای رحمت» و سریال امام علی (ع) می‌افتند و مسئولیت شهریار و عوامل تولید فیلم امام علی (ع) در زمان خلق این آثار بسیار سنگین بوده است؛ چراکه ارادت جامعه به یک تولید هنری و ادبی، جریان فکری و اندیشه آنها را نیز تحت‌تاثیر آن اثر قرار می‌دهد.

شاکری در پایان گفت: سردار سلیمانی شخصیتی جامع در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشت و نباید تنها به بعد نظامی و مقاومت اسلامی وی توجه کنیم.

شعر برگزیده شاکری در یادواره «سوختگان وصل» به شرح زیر است:

«آیــا تَرَک افتــاده بـه دیوار؟ نه انگـار
لرزیده کسی در تب رگبــار؟ نه انگـار

آیـا کسی از مـردم این شهـــر، شبـانه
از هول جنـایت شده بیدار؟ نه انگـار

با گوشِ پر از طعنه و بی‌زیورش آیا
رفته‌ست یتیمی سـرِ بـازار؟ نه انگـار

"از خـون جوانـان وطن، لاله دمیـده"
امّا نه به دهلاویه این بـار، نـه! انگار-

- در شـام به تاریکی ازرق زده قـاسم
این قطع یقین است! نه‌پندار! نه‌انگار

تکــریت، حلـب، زینبیــه فــرق ندارند
با فـاو و طلائیّه و سـومــار! نه انگـار

آرامش تهران من از جنگ دمشق‌است
این را کسی آیـا کنــد انکـار؟ نه انگـار

این‌سایه جنگ است‌ که دارم‌ به سر امّا
در ســایه ســـردار نـه! انگـار نه انگـار

اصحاب سلیـمــانـی‌مان فـاتح قدسند
هرچنــد که در بـاور اشـرار: "نه انگار"»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها