شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
ایجاد ارتباط میان کتابخانه‌ها و مهدکودک‌ها یک رسالت اجتماعی است

 عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ضرورت ایجاد حلقه اتصال بین مهدکودک‌ها و کتابخانه‌ها معتقد است: ارتباط مهدکودک‌ها با کتابخانه‌ها می‌تواند تاثیر فرهنگی و تربیتی بسیاری روی کودکان داشته باشد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی‌: «کتابخوان شدن کودکان و مراجعه آن‌ها به کتابخانه‌ها همیشه دغدغه والدین، معلمان، کتابداران و همه متولیان امر فرهنگ و تربیت بوده است. در این میان، مهدکودک‌ها یکی از نهادهایی هستند که با سرمایه‌گذاری فرهنگی و تربیتی روی آن‌ها می‌توان ثمرات مثبتش را در آینده دید و جامعه‌ای بالنده را شاهد بود.
 
ارتباط مهدکودک‌ها با کتابخانه‌ها؛ چه مهدکودک‌هایی که داخل دانشگاه‌ها یا سازمان‌های دیگر هستند چه مهدکودک‌هایی که خصوصی و به‌طور مستقل در حال فعالیت  هستند، می‌تواند تاثیر فرهنگی و تربیتی بسیاری روی کودکان داشته باشد.
 
اگر سازمان فرهنگی هنری شهرداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مهدکودک‌ها در ارتباط باشند، به‌صورت رایگان و افتخاری، کودکان را به عضویت کتابخانه‌های این سازمان‌ها درآورند. مزایای این عضویت چیست؟ اول این‌که کودک یک هویت مستقل خواهد داشت و به او به‌عنوان یک شهروند حق استفاده از یک نهاد اجتماعی مثل کتابخانه عمومی داده می‌شود. 

هرچند والدین کودک می‌توانند این زمینه را فراهم کنند ولی اگر کتابخانه‌ها پیش‌قدم شوند و این فعالیت را که بخشی از رسالت کتابداری اجتماعی است، انجام دهند تاثیر چشمگیری بر هویت بخشی به آن‌ها خواهد داشت.
 
این امر ارتباط جامعه را با کتابخانه‌های عمومی بیشتر و نزدیک‌تر خواهد کرد؛ البته لازم به ذکر است در برخی کتابخانه‌های عمومی در خارج از کشور، از بدو تولد کارت عضویت کتابخانه‌های عمومی برای نوزادان صادر می‌شود و به این ترتیب به آن‌ها اهمیت شهروندی خواهند داد.مورد دیگر این است که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در طول هفته، زمانی را به عنوان ساعت مطالعه برای کودکان در نظر بگیرند. به این ترتیب که یک کتابدار مجرب و کارآزموده در مهدکودک حاضر شود و ضمن معرفی کتاب به کودکان برای آن‌ها کتاب بخواند. به این ترتیب کودکان هم با شغل کتابدار بیشتر آشنا می شوند و هم انس بیشتری با کتاب خواهند داشت. 

از سوی دیگر کتابخانه‌های دانشگاهی نیز افزون بر انجام وظایف معمول که خدمت‌رسانی به دانشجویان، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران است، می­‌توانند به فرزندان جامعه دانشگاهی خود نیز خدمات کتابخانه‌ای ارائه کنند.  در دنیا نمونه‌های زیادی از وجود مجموعه‌­های تخصصی ویژه کودکان در کتابخانه دانشگاهی وجود دارد که در اختیار محققان و نیز فرزندان آن‌هاست. نمونه آن کتابخانه ویژه کودکان در دانشگاه شهید بهشتی است در کتابخانه مرکزی این دانشگاه قرار گرفته است. این کتابخانه اهداف مختلفی  مانند ارائه منابع به پژوهشگران برای مطالعه و استفاده فرزندان جامعه دانشگاهی از کتابخانه را دنبال می‌کند. 
 
فعالیت دیگری که می‌توان انجام داد ،حضور کتابداران مجرب کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها در مهدکودک‌ها و معرفی و کتابخوانی برای آن‌ها یا ایجاد کمپ‌های بازدید از کتابخانه از سوی مهدکودک‌های دانشگاه است.

ضمن‌این‌که می‌توان از قابلیت‌های دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای کارورزی، تشویق کودکان به مطالعه و کتاب‌خوانی برای آن‌ها در این نوع از مهدکودک‌ها بهره برد. به این ترتیب، می‌توان حلقه اتصال بین مهدکودک‌ها و کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی را فراهم کرد و با سرمایه‌گذاری روی کتابخوان کردن کودکان، افرادی آگاه، مطلع، متمدن و با دانش برای جامعه تربیت کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها