مدیر عامل انتشارات سروش در گفتو گو با ایبنا؛
تولید کتاب براساس آثار فاخر رسانه ملی اولویت «سروش» است
مدیر عامل انتشارات سروش، تبدیل آثار فاخر رسانه ملی به کتاب را اولویت انتشارات سروش در دوره جدید عنوان کرد و گفت: پیشنهاد دادیم بندی الزام آور در قرارداد کارگردانان برای تبدیل شدن تحقیقات میدانی ساخت سریالهای فاخر به کتاب تعیین شود.
وی درباره ضرورتها و نتایج این بند الزام آور گفت: به طور معمول برای ساخت سریالهای فاخر برای رسانه ملی؛ تحقیقات میدانی و پژوهشی یا سفرهای متعددی برای انتخابموقعیت فیلمبرداری و نگارش فیلمنامه انجام میشود. بهتر است این پژوهشها بعد از اتمام سریال به صورت کتاب منتشر شود تا این تحقیقات در کتابخانههای شخصی افراد خاک نخورد و با تبدیلشدن آنها به صورت مکتوب، این محتوا در اختیار افراد بیشتری قرار بگیرد.
شکوری با یبان اینکه این روند باعث میشود، این پژوهشها ماندگاری بیشتری پیدا کند، عنوانکرد: مزیت دیگر مکتوبشدن تحقیقات در طول سریال سازیهای فاخر این است که مخاطبان اگر بعد از سالها بخواهند آن اثر را دانلود کنند و دوباره ببینند؛ لینک معرفی کتاب آن اثر هم برای آنها به نمایش گذاشته میشود و آنها علاوه بر دیدن سریال، میتوانند کتاب آن اثر فاخر را نیز خریداری کنند.
پیشنهاد کتاب شدن برنامه «زندگی پس از زندگی»
مدیر عامل انتشارات سروش با تاکید بر مکتوب کردن تولیدات فاخر رسانه ملی اعم از رادیو و تلویزیون اظهار کرد: در این دوره تلاشمان این است که تولیدات خوب رسانه ملی اعم از رادیو و تلویزیون را مکتوب کنیم. به عنوان مثال به عباس موزون، تهیهکننده «زندگی پس اززندگی» پیشنهاد دادیم سه فصل از این برنامه را که تولیده شده؛ به صورت مکتوب دربیاورد تا بتوانیم این مستندات را به شکل کتاب منتشر کنیم.
وی افزود: مسلم است که زمان برای ساخت پیش تولید، تولید و پخش برنامهها از جمله سریالها و برنامههای خوب ترکیبی کم است اما هنگامی که در قالب کتاب به این سوژهها پرداخته میشود، محدودیت زمانی برای نوشتن وجود ندارد و مفصلتر میتوان به آنها پرداخت.
اولویت «سروش» با انتشار کتابهای رسانه محور است
شکوری با اشاره به سند تحولی رئیس جدید رسانه ملی عنوان کرد: من معتقدم همانطور که نام سروش تداعی کننده نام صدا وسیماست باید محتوای تولیدات این انتشارات نیز گویای همین نام باشد. برهمین اساس؛ محتوای مجلات بزرگسال، خردسال و نوجوان سروش و به خصوص بخش اعظمی از تولیدات این انتشارات، در بخش کتابی نیز باید به سمت نیازهای رسانه محور حرکت کند.
مدیر عامل انتشارات سروش اظهارکرد: انتشارات سروش با سرمایه گذاری و ترغیب مولفان و مترجمان میتواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف رسانه ملی وچشم انداز فرهنگی نظام اسلامی داشته باشد. این سرمایهگذاری فرهنگی علاوه بر ایجاد یک آرشیو مناسب از محتواهای غنی در حوزه نشر، دستمایههای خوبی برای تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی به دست میدهد و میتوان از این طریق نمایشنامه، فیلم نامه و برنامههای تلویزیونی خوبی تولید کرد.
شکوری با بیان اینکه در دوره جدید تلاش میکنیم نگاه مرکز گریز را در انتشارات سروش آغاز کنیم، گفت: از ابتدای حضورم در انتشارات سروش با مدیران شبکههای استانی صدا وسیما مکاتبه کردم و در هشت محور از آنها خواستیم ظرفیتهای استانی خود را در بخشهای رسانهای و غیر رسانهای به صورت مکتوب برای انتشارات سروش ارسال کنند تا بتوانیم این ظرفیتها و سوژهها را به صورت مکتوب دربیاوریم.
مدیرعامل انتشارات سروش ادامه داد: در این دوره تلاش میکنیم نگاهمان به پایتخت را متعادل کنیم و از ظرفیتهای مولفان، مترجمان و ذخیرههای مکتوب فرهنگی در استانها بیشتر استفاده کنیم.
توجه به نیازهای رسانهای و دانشگاهی مخاطبان انتشارات سروش
مدیرعامل انتشارات سروش گفت: توجه به نیاز رسانهای مخاطبان در بخش دانشگاهی و آکادمیک و تولید محتوا در این زمینه از دیگر اولویتهای انتشارات سروش در این دوره خواهد بود.
شکوری عنوان کرد: به طور حتم دیدگاههای تئوریک و دانشگاهی بسیاری در حوزههای فیلمسازی،کارگردانی، انیمیشن و برنامههای کمیک در کشور وجود دارند که نیاز به تولید محتوا دارد و انتشارات سروش در این زمینه فعالیت بیشتری خواهد کرد. به عنوان مثال؛ کتاب «سواد بصری» که اکنون به چاپ 60 ام رسیده است نشان دهنده نیاز و عطش مخاطبان به کتابهایی از این دست است.
نظر شما