یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
چاپ و انتشار کتاب تربیت جوان در نهج البلاغه در ایام ولایت

همزمان با دهه ولایت، کتاب تربیت جوان در نهج البلاغه اثر حجت الاسلام هادی عجمی، مدرس و نویسنده فقه تریتی و تربیت اسلامی، چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ همزمان با ایام ولایت، کتاب تربیت جوان در نهج البلاغه اثر حجت الاسلام هادی عجمی، مدرس و نویسنده فقه تریتی و تربیت اسلامی، چاپ شد.

حجت الاسلام عجمی در خصوص این اثر گفت: جوانی جایگاه ویژه‌ای در تربیت اخلاقی دارد؛ زیرا دوران شکوفایی است و آمادگی رشد در او بیشتر از دوران ‌بعدی زندگی اوست. فرد در این دوران همچون زمینی آماده برای کشت هر بذری است؛ پس بهتر است قبل از اینکه بذر خلقیات ناشایست در او کاشته شود، بذر اخلاقِ مطلوب را در جان او نهاد. درباره تربیت جوان، می‌شود از مبانی، اهداف، اصول و روش‌ها، سخن گفت؛ اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده است، بیان روش‌های تربیتی به‌صورت مستقل است. اگر هم بیان شده است، ویژه جوانان نبوده است؛ بدین علت، ما به بیان روش‌های مناسب جوانان پرداخته‌ایم.

وی در خصوص منابعی که برای نگارش این کتاب از آن استفاده شده است گفت: منابع مختلفی برای به‌دست‌آوردن این روش‌ها وجود دارد. علت بهره‌گیری این پایان‌نامه از «نهج‌البلاغه» وجود روش‌های ناب اخلاقی در کلام امیرمؤمنان است. جایگاه نهج‌البلاغه در تربیت اخلاقی جوان، برگرفته از جایگاه امیرمؤمنان (ع در تربیت اخلاقی انسان است. امیرمؤمنان خود را عهده‌دار تربیت و اخلاق انسان می‌دانند. بروز این رسالت در نهج‌البلاغه هویداست. کتابی که با منطقی استوار و آگاهانه، از اصول مدیریت سیاسی تا دگرگونی‌های دنیا، شئون مردم و سرشت افراد تا توصیف آفرینش آسمان و زمین، پدیده‌های طبیعت و اسرار خلقت خفاش، مورچه، طاووس و ملخ سخن گفته؛ درعین حال، در هر بزنگاهی رسالت تربیتی خود را پیگیری کرده است؛ از بزرگ‌ترین خطبه این گنجینه (قاصعه) که درباره سرکوب اخلاق رذایل ـ همچون فخر، عجب، کبر ـ است، تا کوتاه‌ترین کلمات قصار آن، درباره فضیلت‌‌ها و رذیلت‌های اخلاقی است(همچون: الطمع رق مؤبد. القناعه مال لاینفذ). حال که حضرت، رسالت خود را تربیت انسان می‌داند، جفاست که خود و جامعه را در معرض تربیت این بزرگ مربی اخلاق، قرار ندهیم.

حجت الاسلام عجمی گفت: هرچند این کتاب شریف، پیوسته از منابع متون اخلاقی بوده است اما، پژوهشی مستقل در روش‌های تربیت در نهج‌البلاغه به‌خصوص ویژه جوانان انجام نشده بود، درنتیجه برخود لازم دیدیم به این مهم بپردازیم.

مدرس و نویسنده فقه تریتی و تربیت اسلامی ادامه داد: این مهم به کمک مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت انجام شد. این موسسه بیش از یک دهه است که در راستای توسعه اخلاق و روان شناسی و مشاوره با رویکرد اسلامی، فعالیت های مستمر آموزشی و پژوهشی دارد. در این بستر، با همّت اساتید، پژوهشگران و دانش پژوهان، پژوهش های بنیادین و کاربردی بسیاری در جهت توسعه اخلاق، روانشناسی و مشاوره با رویکرد اسلامی انجام شده است. این کتاب، نمونه ای از این آثار است. البته این کتاب از راهنمایی‌های حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي دکتر محمد داوودي و مشاوره سرکار خانم دکتر فاطمه وجداني در به سرانجام رسیدن و کاربردی شدن، بهره‌مند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها