سیدمحسن قریشیزاده با بیان اینکه این کتاب آماری از موانع ارایه داده و همزمان با آن موانع به بیان راهکارها نیز پرداخته است، گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون زائران عتبات در ایام اربعین با آن روبهرو هستند، نبود یا کمبود وسیله نقلیه آن سوی مرزهای ایران است، در این راستا نخستین قطار ترکیبی تهران-قم-کربلا حرکت خود را از ایستگاههای تهران و قم در شهریورماه آغاز کرد، این قطار با ظرفیت 300 تن از قم تا شلمچه را طی کرد و از مرز شلمچه تا بصره را به دلیل نبود خط ریلی با اتوبوس و از بصره تا کربلا زائران مجددا به وسیله قطار طی طریق کردند و به لطف خدا نخستین کاروان زائران با این قطار به زیارت عتبات رفتند و برگشتند.
وی افزود: ما سه سال قبل از کرونا یعنی سال 97 و 98 برای اولینبار در ایران این طرح را اجرا کردیم و زائران را با قطار برای زیارت عتبات میبردیم که بسیار هم مورد استقبال واقع شد، اما کرونا پیش آمد و امسال که به لطف خدا اوضاع مساعد بود، دوباره مسیر سفر با قطار فعال شد.
قریشیزاده در ادامه بیان کرد: من طرح و برنامهای برای مسیر مرز شلمچه تا بصره دارم که حتما در چاپ مجدد کتابم بیان میکنم و در اختیار مسوولان قرار میدهم تا این مشکل مرتفع شود و آسانترین راه برای انتقال زائران را اتصال خط راه آهن ایران به عراق میدانم که زیرساخت آن باید فراهم شود.
وی افزود: اکنون برای حج تمتع زائران زیادی در سرزمین وحی در مکه و مدینه از سراسر دنیا به آنجا میروند و کوچکترین مشکلی برای حملونقل وجود ندارد و این مطلوب بودن امکانات به دلیل زیرساختی است که وجود دارد. باید از سرمایهگذاران استفاده کنیم و زیرساخت حمل و نقل برای زیارت عتبات در اربعین را بهبود ببخشیم.
قریشیزاده گفت: در کتاب «نقش گردشگری مذهبی در توسعه پایدار» به شرح تعاریفی همچون گردشگری، گردشگری مذهبی، توسعه و توسعه پایدار و رابطه گردشگری مذهبی با توسعه پایدار پرداخته شده است. در واقع تلاش بر این بوده است تا ورود گردشگران به ایران به عنوان گردشگر مذهبی با توقف بیشتری در شهرهای مذهبی همراه باشد.
در این باره بخوانید:
نظر شما