در ابتدای مراسم غلامیرییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تشریح نکاتی درباره فرهنگ پژوهش بیان کرد: نخست اینکه تقریبا پژوهشگر برجسته و تحول آفرینی را در دنیا نمیتوان سراغ گرفت که برای رسیدن به اهداف بزرگش متحمل زحمات طاقت فرسا نشده باشد. یعنی با راحت طلبی و تن آسایی رسیدن به قلههای مرتفع علمیحقیقتا میسر نیست.
وی ادامه داد: دوم اینکه نه تنها پژوهشگر باید برای رسیدن به اهداف بزرگش زحمت بکشد و سختکوش باشد بلکه بایدصبور و بردبار هم باشد. مسیر علم و نوآوریهای علمیمسیر همواری نیست و پیچ و خمها و گردنههای فراوانی دارد و شرط عبور از این مسیر و مغلوب زمانه نشدن صبر و بردباری است.
غلامی اضافه کرد: گاهی بعضی پژوهشگران برجسته که درباره واقع بینی کتاب نوشته اند در زندگی خودشان واقع بینی را کنار میگذارند و مانند یک فرد کم سواد درباره مسایل داوری میکنند. درست این است که بگوییم پژوهشگر برتر اوست که در همه حال چه زندگی علمیخود و چه زندگی شخصی که این دو از هم جدا نیست فردی واقع بین است.
رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: پژوهشگر همواره در حال آموختن و علم آموزی است. هیچ وقت خود را آخر خط نمیداند و هیچگاه از آموختن خسته نمیشود. تا پایان عمر شوق آموختن دارد و گرفتن مدارک علمیو دانشیاری و استاد شدن مانع از آموختن او نمیشود. پژوهشگر اهل تقلید نیست. اهل نقد است. پژوهشگر با نظریهها، حال متعلق به هر کسی که باشد مواجهه انتقادی دارد از نوع عالمانه و روشمند. پژوهشگر اهل درجا زدن نیست. اهل زیستن در مرداب نیست.
پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم دیگر سخنران این مراسم بود. وی بیان کرد: باید تلاش کنیم زبان فارسی به عنوان یک زبان علمیاولویت دار در سطح جهان شناخته شود تا دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید برای گسترش زبان فارسی در سطح جهانی به عنوان یک زبان علمیکوشا باشیم را اجرا کنیم.
وی گفت: در نشریات داخلی که به زبان فارسی به چاپ میرسند حدود 800 مجله در حوزه علوم انسانی وجود دارند. در شرایطی که رهبر معظم انقلاب دستور فرمودند زبان فارسی را به عنوان زبان علمیدر سطح جهان گسترش دهیم در یک سال گذشته اقدامات متنوعی را در این زمینه انجام داده ایم و کارگاههای زیادی برگزار کردیم. حتی بارها برای مدیران مسئول و دبیران مجلات و روسای دانشگاهها را در این زمینه توجیه کردیم. شیوه نامههای تشویقی برای آنها گذاشتیم و در کنار آن جوایز نقدی در نظر گرفتیم.
رضا ماحوزی دیگر سخنران این نشست بیان کرد: مرکز آمار آموزش عالی ایران با قدمی50 ساله به همت همکاران در موسسه پژوهش و برنامه ریزی سالانه اطلاعات ارزشمندی برای متقاضیان ورود به دانشگاه و دانشجویان و استادان گردآوری میکند و در قالب سالنامههای آماری منتشر مینماید. این مرکز بر اساس شاخصهای متنوعی شکل گرفته است. آنچه در این میان مغفول مانده و محققان حوزه آموش عالی را به سمت پیمایشهای بزرگ و کوچک سوق داده شناسایی ذهنیت عملکرد و کنش همین کنشگرانی است که آمار کمیاز آنها در اختیار است اما زیست دانشگاهی آنها بر ما پنهان است یا لااقل آشکار نیست.
وی با اشاره به هزینه بر بودن پژوهشهای پیمایشی بیان کرد: سازمانهای رسمیپیمایشهای بزرگی انجام میدهند اما دیتا و اطلاعات پژوهشها به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمیگیرند. زیرا پراکنده اند و دسترسی به اطلاعات را دشوار میکند. این در حالی است که این خلا را مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی پوشش میدهد. این مرکز درصدد است اطلاعات مربوط به آموزش عالی را گردآوری و مطالب تولید شده را تحلیل کند. سایت رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران قرار است بیش از آنکه مرجع اطلاع رسانی باشد به مرجعی برای اطلاعات پژوهشی تبدیل شود.
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دیگر سخنران این مراسم با اشاره به نامناسب بودن وضعیت رصد و پایش فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: متاسفانه این موضوع در جامعه ما به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعویق افتاده است آن هم در دوره جدیدی که شتاب و سرعت تحولات بسیار زیاد شده است و با تحول ذایقه و سلایق مخاطب روبه رو هستیم که باید بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
وی گفت: متاسفانه همه خود را در مسایل فرهنگی صاحب نظر میدانند و این مشکلی برای کشور به حساب میآید. همه افراد به این حوزه ورود میکنند و تصمیم میگیرند و سیاست گذاری میکنند. در حالی که پیچیده ترین حوزه دانشی در تقسیم بندیهای کلاسیک و جدید حوزه علوم اجتماعی است. تصمیم گیری در این حوزه بسیار پر هزینه است و تبعات زیادی دارد که باید آن را مدیریت کرد.
در ادامه مراسم و پس از توضیحات تخصصی درباره ابعاد فنی سامانه رصد، از رضا ماحوزی، سعیده سعیدی، عباس کاظمیو محمد حسینی مقدم از پژوهشگران برتر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قدردانی شد.
در این مراسم از 6 عنوان کتاب جدید انتشارات موسسه رونمایی شد. عناوین آنها بدین شرح است: «رابطه علم و جامعه» «تحول فرهنگی در دانشگاه» «زندگی عریان در زندگی دیجیتال» «احیاگر حکمت نگاهی به زمانه زندگی و آثار فارابی» «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی» و کتابی 4 جلدی با عنوان «اندیشه و سیاست در ایران باستان».
نظر شما