به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ به نقل از وردزریتد، چاپ و نشر کتاب در دهه گذشته با نوآوریهای عمدهای همراه شده است. پس از ظهور کتابهای الکترونیکی در سالهای اولیه دهه ۲۰۰۰، پیشبینی میشد که این قالب، دنیای نشر کتاب را در اختیار بگیرد. در این بین، کتابهای صوتی در صحنه ظاهر شدند و درحال پیشی گرفتن از بازار کتابهای الکترونیکی هستند.
بازار کتاب صوتی
کتابهای صوتی به سرعت در حال رشد در صنعت نشر هستند و نیروی محرکه رشد انتشار کتاب در دهه آینده خواهند بود. حتی در طول همهگیری کرونا، زمانی که کتابهای چاپی، در رشد صنعت نشر پیشرو بودند، کتابهای صوتی بیش از ۱۰ درصد رشد کردند.
ارزش بازار جهانی کتابهای صوتی بیش از ۵.۳ میلیارد دلار است و پیشبینی میشود، سال ۲۰۳۰ به ۳۵ میلیارد دلار برسد. این بدان معنا است که بازار کتابهای صوتی طی ۷ سال آینده هرسال ۲۶.۴ درصد رشد خواهد کرد، درحالیکه بازار نشر کتاب، رشد ۱.۹ درصدی خواهد داشت.
درآمد تولید کتابهای صوتی، حدود ۳.۸ درصد از درآمد انتشار کتاب در سال ۲۰۲۲ را تشکیل میدهد و پیشبینی میشود که سال ۲۰۲۳ به ۴.۷۳ درصد افزایش یابد. سال ۲۰۲۷، سهم کتابهای صوتی در بازار نشر جهانی، نخستینبار به بیش از ۱۰ درصد خواهد رسید.
همچنین پیشبینیها نشان میدهد تا سال ۲۰۳۰ کتابهای صوتی بیش از ۲۱.۳ درصد از درآمد جهانی انتشار کتاب را به خود اختصاص دهند.
فروش کتاب صوتی
از آنجایی که دادههای مربوط به تعداد دقیق کتابهای صوتی پخش یا فروختهشده در دسترس نیست، باید به ارقام درآمد تکیه کنیم تا دریابیم فروش کتابهای صوتی در طول زمان چگونه تغییر کرده است. جای تعجب نیست که رشد بهطور مداوم مثبت و معمولاً سالانه بیش از ۲۰٪ است.
بیش از ۱.۶ میلیارد دلار از طریق فروش کتابهای صوتی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به دست آمد. فروش نسبت به سال ۲۰۲۰ که کندترین سال برای این قالب بود، ۲۳ درصد رشد کرد. درآمد فروش کتابهای صوتی در ایالات متحده طی ۵ سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
تا سال ۲۰۲۲، ۹ درصد از کل فروش کتاب در ایالات متحده مربوط به کتابهای صوتی است. کتابهای صوتی داستانی بیش از ۶۵ درصد از کل فروش دراین قالب را به خود اختصاص میدهند، اما کتابهای غیرداستانی سالانه ۲۷.۵ درصد رشد میکنند.
درآمد کتابهای صوتی نخستینبار در سال ۲۰۱۹ از درآمد کتابهای الکترونیکی گذشت و از آن زمان تاکنون این شکاف بیشتر شده است؛ بیش از ۷۴ هزار کتاب صوتی در سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده منتشر شد.
بزرگترین بازار کتاب صوتی پس از ایالات متحده امریکا، مربوط به چین است؛ همچنین کشورهای شمال اروپا بازارهای محبوبی برای کتابهای صوتی هستند و پیشبینی میشود در بخش کتابهای صوتی یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد باشند.
بیش از ۵۶۹ میلیون شهروند چینی، سال ۲۰۲۰ به یک کتاب صوتی گوش دادند که بیش از دو برابر سال ۲۰۱۶ است. بازار کتابهای صوتی اروپا بیش از ۸۵۰ میلیون دلار ارزش دارد و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ هر سال ۱۸.۶ درصد رشد کند. آلمان بیش از ۳۲ درصد از بازار کتابهای صوتی اروپا را در اختیار دارد.
عادات گوش دادن به کتاب صوتی
فرمت کتابهای صوتی به شنوندگان، این امکان را میدهد که در حین گوش دادن از زمان خود برای فعالیتهای دیگر استفاده کنند، که به کتابهای صوتی مزیت منحصر به فردی نسبت به فرمتهای چاپی و کتاب الکترونیکی میدهد. به همین دلیل، گوش دادن به کتابهای صوتی در موقعیتهای روزمره قابل دسترستر است و کاربران را قادر میسازد تا عادتهای منحصربهفردی را در حین مصرف کتاب ایجاد کنند.
بیش از ۲۳ درصد از آمریکاییها در سال ۲۰۲۱ حداقل به یک کتاب صوتی گوش دادهاند که ۱۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.
۱۰ سال گذشته، سهم بزرگسالان آمریکایی که به کتابهای صوتی گوش میدهند بیش از ۱۰۰٪ افزایش یافته است. بیش از ۴۶ درصد از آمریکاییها تا سال ۲۰۲۱ حداقل یکبار در زندگی خود به یک کتاب صوتی گوش دادهاند. زنان بیشتر از مردان به کتاب صوتی گوش میدهند. آنها ۱۳.۶ درصد بیشتر از محتوای صوتی استفاده میکنند.
بزرگسالان سیاهپوست در ایالات متحده، به نسبت جمعیت خود، بیشتر به کتابهای صوتی گوش میدهند. بیش از ۲۶ درصد از آمریکاییهای آفریقاییتبار در ۱۲ ماه گذشته به کتابهای صوتی گوش دادهاند.
افراد جوانتر به احتمال زیاد از فرمتهای صوتی استفاده میکنند، زیرا ۵۷ درصد از آمریکاییهای زیر ۵۰ سال در سال ۲۰۲۱ به کتابهای صوتی گوش میدهند.
کتابهای صوتی در Audible
Audible یک سرویس آنلاین کتاب صوتی و پادکست آمریکایی است که به کاربران این امکان را میدهد که کتابهای صوتی و سایر اشکال محتوای گفتاری را خریداری و پخش کنند. این پلتفرم بهعنوان بزرگترین نام در صنعت انتشار کتابهای صوتی، بخش عمدهای از درآمد این صنعت را تولید میکند و در پنج سال گذشته بازار کتابهای صوتی را در اختیار گرفته و با اختلاف زیادی خود را از رقیبان جدا کرده است.
Audible با ۱.۰۱ میلیارد دلار از طریق فروش کتابهای صوتی و خدمات اشتراک، بیش از ۶۳.۴ درصد از بازار کتابهای صوتی ایالات متحده را کنترل میکند. ۵ سال پیش، سهم این شرکت در بازار ۴۱ درصد بود، به این معنی که سهم این شرکت در بازار کتابهای صوتی از سال ۲۰۱۸، ۵۷ درصد افزایش یافته است.
در عین حال Audible تنها ۱۳.۵ درصد از کل کتابهای صوتی منتشر شده در یکسال را به خود اختصاص داده است. این بدان معنا است که Audible در هر کتاب صوتی فروخته شده، دو برابر بیشتر از بقیه صنعت تولید میکند.
هزینه چاپ یک کتاب صوتی چقدر است؟
تولید کتاب صوتی یک فرآیند چند مرحلهای است که به تجهیزات، نرمافزار، استودیو و راوی نیاز دارد. بسته به هزینه و در دسترس بودن هر یک از این جنبهها، قیمت تولید یک کتاب صوتی میتواند متفاوت باشد؛ بهطور کلی، حدود ۹۳۰۰ کلمه متن، معادل یک ساعت زمان کتاب صوتی است. متوسط کتاب صوتی حدود ۱۰ ساعت طول میکشد و نزدیک به ۱۰۰ هزار کلمه کلمه دارد. راوی بهطور متوسط برای هر ساعت، حدود ۲۰۰ دلار هزینه میگیرد، به این معنی که هزینههای راوی برای ضبط یک کتاب صوتی به ۲۰۰۰ دلار میرسد.
علاوه بر این، یا باید استودیویی را برای ضبط اجاره یا روی تجهیزات و تولید صدا سرمایهگذاری کرد. در هر صورت، تولید یک کتاب صوتی بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. برخی از شرکتها، خدمات کامل تولید را با قیمت ثابت، معمولاً در محدوده ۶۰۰۰ دلار ارائه میدهند.
نظر شما