پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
جای تجارب داخلی در زمینه ترویج کتابخوانی خالی است

مریم چهرقانی در آیین رونمایی از «پیش پرده کتاب» و «ترویج کتاب» بیان کرد: با رصد تجارب متوجه شدیم که جای تجارب داخلی در زمینه ترویج کتابخوانی خالی است، زیرا ناشران داخلی به فکر مستندسازی کارشان نیستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرای ناشران داخلی در روز نخست نمایشگاه از کتاب‌های «پیش پرده کتاب» و  «ترویج کتاب» رونمایی کرد. در این آیین یوسف عابدی، مریم چهرقانی، حامد علی‌اکبرزاده و مصطفی آهنگر حضور داشتند.

ویژگی‌های پیش پرده خوب برای کتاب
مریم چهرقانی در اين آیین رونمایی گفت: ما سعی کردیم روش‌های جدید و بدیع برای ترویج کتاب را رصد کنیم. نكته‌ای که برای ما مهم بود، تاثیرگذاری روش‌های ترویج کتابخانی بود. ما با رصد تجارب متوجه شدیم که جای تجارب داخلی در زمینه ترویج کتابخوانی خالی است، زیرا ناشران داخلی به فکر مستندسازی کارشان نیستند.

 وی ادامه داد: جرقه تالیف کتاب «پیش پرده کتاب» دقیقا همزمان با آغاز پاندمی کرونا زده شد. در آن روزها ناشران به فضای مجازی روی آوردند ولی تلاش‌هایشان چندان موفق نبود.

وی افزود: به نظر من فرهیختگی‌زدگی در حوزه کتاب یک کم زیادی پر رنگ است، زیرا اگر ما فقط فرهیختگان را مخاطب کتاب بدانیم، دیگران را که اتفاقا بخش زیادی از مخاطبان کتاب را تشکیل می‌دهند، نادیده می‌گیریم.

مولف کتاب «پیش پرده کتاب» گفت: اگر ما کتاب را در تلویزیون تبلیغ کنیم در واقع یک کالای فرهنگی را به مردم معرفی کرده‌ایم و ممکن است که موجب خوانده شدن کتاب‌ها شود.

 چهرقانی بیان کرد: می‌گویند جمعیت کتابخوان‌ها ثابت است و من نمی‌دانم این خوب است یا بد. زمانی که ما درباره مخاطب‌شناسی صحبت می‌کنیم باید بدانیم احتمالا مخاطبانی را داریم که نمی‌دانند باید چه کتابی بخرند. موضوع دیگر این است که کتاب چقدر در دسترس مخاطبانش قرار می‌گیرد. ما سعی کردیم در کتاب «پیش پرده کتاب» بگوییم یک پیش پرده خوب برای کتاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

به زودی کتاب به یک خدمت تبدیل می‌شود
یوسف عابدی، یکی از مولفان کتاب‌ در این نشست گفت: کتاب یک کالای استحقاقی است؛ یعنی همه بچه‌ها حق دارند که به کتاب دسترسی داشته باشند. البته مخاطب کتاب‌های «پیش پرده کتاب» و «ترویج کتاب»، ناشران هستند گرچه ترویج کتابخوانی وظیفه خانواده‌ها و دولت است.

 وی همچنین مطرح کرد: ما در کتابمان به مثلث آتش اشاره کردیم. آتش مطالعه وقتی شکل می‌گیرد که محتوایی برای خواندن وجود داشته باشد. گاهی رفتار مردم در حوزه خرید کتاب تغییر می‌کند و ما باید رفتارهای جدید را بشناسیم.

مولف کتاب‌ «ترویج کتاب» گفت: به زودی کتاب از یک کالا به یک خدمت تبدیل می‌شود و هوش مصنوعی کمک می‌کند که کتاب‌ها شخصی‌سازی شوند.

ناشر باید در تولید و انتخاب کتاب فعال عمل کند
حامد علی‌اکبرزاده؛ مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی نيز در اين نشست گفت: مجموعه ما از ۳۰سال پیش برنامه‌های جدی در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته، بنابراین ما سازمانی هستیم که دغدغه فرهنگی و ترویج کتابخوانی داریم.

 وی بیان کرد: به نظر من ناشر باید در تولید و انتخاب کتاب فعال عمل کند، زیرا اگر ناشر در انتخاب کتاب‌ها رویکرد انفعالی نداشته باشد، می‌تواند کتاب‌های خوبی را تولید کند.

علی‌اکبرزاده به سامانه جهاد دانشگاهی برای تک‌فروشی کتاب اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در آینده فروشگاه‌های فیزیکی کتاب خیلی کم می‌شوند.

مصطفی آهنگر بیان کرد: پیش پرده کتاب سابقه زیادی ندارد و این موضوع در ایران خیلی کم‌رنگ است؛ یعنی ما در ایران پیش‌پرده کتاب تولید می‌کنیم، اما صرفا به معرفی کتاب می‌پردازیم و به مردم نمی‌گوییم که کتاب چگونه در دسترسشان قرار گرفته است.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمين نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها