پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
روایت بازگشت امید پس از شهادت همسر/ داستان‌های دراماتیک خانواده شهدا سوژه رمان‌نویسی

نویسنده کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» زندگی همسر شهدا را دراماتیک دانست و این موضوع را سوژه‌ای خوب برای تولید فیلم و نوشتن رمان معرفی کرد.

مهدیه عین الهی نویسنده کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در حاشیه جشن امضا این کتاب در خصوص روند نوشتن کتاب اظهار کرد: دو سال گذشته در نویسندگی فیلم سینمایی هناس با ثقفی همکاری داشتم، رمان حاضر «لابه‌لای درختان بلوط» در همان زمینه یعنی شهادت دانشمند هسته‌ای داریوش رضایی‌نژاد و شبیه فیلم است.

وی افزود: جایی که رمان روایت می‌کند، بعد از شهادت شهید رضایی‌نژاد و فضای داستان رمان از فیلم کاملا متفاوت است، البته که هر دو فیلم روایت زندگی دانشمند هسته‌ای داریوش رضایی‌نژاد و همسرش شهره پیرانی است، اما روایت متفاوت است.

نویسنده کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» ادامه داد: کتاب مربوط به زمانی است که شهره پیرانی به لبنان سفر کرده و با همسر چند تن از شهدا مدافع حرم مصاحبه کردند، در رمان با یکی از افراد مصاحبه شده که به دلیل فضای شخصی افراد نام شخص به (سلما) عوض شده که همسر او نیز شهید شده است و هنوز نتوانسته به زندگی برگردد و خودش را پیدا کند.

وی اضافه کرد: شهره داستان ما به دلیل اینکه شهادت را جلوتر از سلما تجربه کرده و برای او نیز بسیار سخت بوده، اما توانسته به زندگی برگردد و امید در زندگی را داشته باشد، با یکدیگر روایت موازی از دو شهید می‌کنند و در طول کتاب به گذشته برمی‌گردند و از زندگی، عقد، ازدواج و آمدن بچه‌های خودشان می‌گویند و داستان زندگی‌شان در لابه‌لای خاطره بازی‌ها روایت می‌کنند.

عین الهی در خصوص چاپ این کتاب گفت: ابتدا قرار بود کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» به نمایشگاه کتاب سال گذشته برسد، اما به دلایل مختلف در سال جاری برای اولین بار در  نمایشگاه کتاب 1402 حاضر است و در سال 1401 چاپ شده است.

خلاءهای عاطفی سوژه رمان نویسی در ادبیات پایداری
وی در خصوص حضور نویسندگان بانو در حوزه ادبیات پایداری گفت: به واسطه جنگ و فرهنگ عشق محور که در ایران وجود دارد، اتفاقاتی که با محوریت جنگ رخ داده و خلاءهای عاطفی که به وجود آمده باعث شده زندگی‌های دراماتیکی داشته باشیم و خوراک نویسنده زندگی‌های دراماتیکی است، اگر بخواهید یک رمان داخلی یا خارجی بخوانید اینقدر تنوع زیستی وجود ندارد.

نویسنده کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» تصریح کرد: فکر می‌کنم نویسندگان فیلم‌نامه که حتی نمی‌خواهند در حوزه مقاومت کار کنند، می‌توانند از این زندگی‌های عاشقانه اقتباس کنند و در داخل اثر خود از این بخش بیاورند و این تنوع را ایجاد کنند، زیرا وقتی از زاویه‌دید همسر به ماجرا نگاه می‌شود، تفاوت ایجاد می‌شود. جنس زن لطیف و عاشقانه است. لحظات عاشقانه‌ای که همسرش دست خود را روی شانه آن گذاشته یا قطره اشکی از گوشه چشم آن پاک کرده است، همه این‌ها در خاطر زن می‌ماند و نویسندگان خانم از این جهت می‌توانند به فرد مدنظر که زندگی آن را روایت می‌کنند، نزدیک شوند.

 وی در خصوص لزوم پرداختن به شهدا دانشمند هسته‌ای گفت: ترور شهدا هسته‌ای زمانی انجام شده که علم با سرعت در حال پیشرفت بوده، وقتی کسانی به فکر سرعت اینترنت بودند و کسی به ناامنی در ایران فکر نمی‌کرد، کسانی برای پیشرفت علم تلاش می‌کردند و این امر نیز روی فضای اقتصادی کشور تاثیرگذار است، زیرا اگر در مسائل هسته‌ای خودکفا شویم می‌توانیم رشد اقتصادی نیز داشته باشیم.

عین‌الهی در خصوص تفاوت کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» با دیگر کتاب‌ها با محوریت دانشمند هسته‌ای داریوش رضایی‌نژاد تصریح کرد: کتاب‌ها دیگری که در این خصوص چاپ شده است هیچ کتاب مستند-داستان و رمان نیست، این کتاب به صورت رمان در آمده است، وقتی یک کتاب به عنوان رمان یا فیلم سینمایی می‌آید، یعنی یک واقعیت دراماتیک شده است، در کتاب «لابه‌لای درختان بلوط» این دراماتیک شدن رخ داده است یعنی خاطره‌گویی نیست در حالی که بقیه کتاب‌ها در خصوص این شهید خاطره‌گویی است.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها