وی با اشاره به اثر اقتباسی «گاوخونی» افزود: من همیشه اقتباس کردهام. فیلم «روز شیطان» اقتباسی از «پروتکل چهارم» بود. تقریباً تمام کارهای من اقتباسی بوده، همچنین فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اقتباسی از رمانی با همین عنوان است.
فیلمنامهنویس و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در خصوص نداشتن سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر با محوریت اقتباس گفت: بعضی از آثار این حوزه اخلاقی نیست. اقدامات منفی مؤلف کتاب دراینباره خیلی پررنگ است. میخواهند بگویند ما خودمان این اثر را نوشتهایم و کسی حق دخلوتصرف در آن را ندارد.
افخمی در پاسخ به اینکه کدام کارگردانان در حوزه اقتباس فعال هستند، گفت: بهجز من داریوش مهرجویی آثار اقتباسی متعددی دارد و کیومرث پوراحمد نیز در این زمینه آثاری داشته است. اقتباس قطعاً آسانتر از فیلمی است که از ایده اولیه توسط نویسنده نوشته میشود. وقتی شما روی داستانی که نویسندهای قبلاً نوشته کار را آغاز میکنید، کار خیلی راحتتر پیش میرود.
فیلمنامهنویس و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به رعایت اصول اقتباس اظهار کرد: در اقتباس بعضی وقتها کاملاً وفادار هستیم و بعضی وقتها نه. مهم این است که کارگردان از داستان خوشش بیاید. در فیلمی مثل «گاوخونی» حدود ۸۰درصد کتاب در فیلم روایت شد. ولی مثلاً در فیلم «روز شیطان» استخوانبندی اصلی و ستون کتاب «پروتکل چهارم» را آوردیم و موضوعات فرعی دیده نشد.
وی با بیان اینکه در فیلم «آسمان تاریک شب» اقتباس بسیار وفادار است، ادامه داد: در این فیلم به غیر از یک سکانس که خودم نوشتهام بقیه از خود داستان مرجع اقتباس شده است. برای آن فیلم در کانادا حق اقتباس کتاب را خریدیم.
افخمی خاطر نشان کرد: الان در حال ساخت فیلمی هستم که اقتباسی از گزارش کیهان در روز ۱۱آبانماه۴۲، روز اعدام طیب حاجرضایی و حاجاسماعیل رضایی است.
نظر شما