چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
استقبال مناسب مردم از نمایشگاه کتاب تهران

نویسنده پیشکسوت مشهدی و مدرس ادبیات داستانی استقبال مردم از نمایشگاه امسال کتاب تهران را مناسب و پرشمار توصیف کرد.

سید علیرضا مهرداد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، با بیان اینکه مهمترین ویژگی المان‌ها، شعارها و نمادها این است که جا انداختن آن در ذهن مخاطب زمان می‌برد، گفت: شعار توسط طیف‌های مختلف فرهیخته و تحصیلکرده در جامعه تا مردم عادی زمان نیاز است تا به حقیقت آنچه که مورد نظر است پی ببرند.
 
وی با تاکید بر اینکه هرچند شعار امسال نمایشگاه، قدری ناشناخته بنظر می‌رسد و می توان از آن برداشت‌های متفاوتی داشت ادامه داد: بنظرم یکی از معانی آن می‌تواند پیش‌بینی آینده با توسعه علم، دانش، فرهنگ، مطالعه، نشر و تالیف باشد؛ یعنی اگر افراد با کتاب مانوس باشند می‌توانند آینده‌ای رو به پیشرفت و امید بسازند و افقی روشن و جذاب برای خود ترسیم کنند. 
 
میزان فروش کتاب شگفت انگیز است
 
مهرداد با اشاره به اینکه میزان فروش کتاب در نمایشگاه کتاب1402 در مقایسه با سال‌های گذشته شگفت انگیز است، گفت: با توجه به اینکه هر ساله در نمایشگاه کتاب حضور داشتم و میزان استقبال مردم را شاهد بودم؛ امسال با وجود گرایش افراد به فضای مجازی و آمارهایی که از وقت گذرانی مردم در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد میزان استقبال مخاطبان از کتاب بسیار خوب است.
 
این نویسنده تاکید کرد: وقتی امسال در غرفه‌های مختلف حضور داشتم و در میان آنها قدم می‌زدم به نظرم آمد با یک حساب سرانگشتی، میزان استقبال بیش از سال‌های گذشته است و انگار مردم آمده‌اند کتاب بخرند و هدفمند وارد نمایشگاه می‌شدند و صرفا برای تفریح کردن و گذران وقت به این عرصه فرهنگی پا نگذاشتند.
 
هزینه کردن برای کتاب توسط مردم حائز اهمیت است
این نویسنده مشهدی افزود: در نمایشگاه کتاب تهران امسال بسیاری از ناشران استانی و از جمله نشرهای معروف استان خراسان رضوی با گرایش‌های متنوع پر مخاطب بودند و مردم کتاب می‌خریدند و این هزینه کردن برای کتاب توسط افراد و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است.
 
مهرداد ادامه داد: حس می‌کردم هر کسی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید به دنبال کتاب است. این روند که کتاب در بزرگترین آوردگاه حوزه کتاب مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است بسیاری از مسائل را در حوزه نشر می‌تواند برای نویسندگان و ناشران و فروشندگان روشن سازد و مایه امیدواری نویسندگان برای چاپ و فروش آثارشان شود که می‌تواند سرمایه محور قرار گیرد.
 
نویسنده آثار متعدد دفاع مقدس، نمایشگاه کتاب را سنگ محکی برای رقابت میان نویسندگان دانست و تاکید کرد: نمایشگاه کتاب برای نویسندگان همچون گیشه سینما می‌ماند تا تمامی آثارشان در طول سال را به معرض نمایش بگذارند و دسترنج زحمات یکساله خود را در این رقابت کشوری ببینند.
 
وی گفت: کتابی که خوانده نشود، همچون فیلمی که اکران نمی‌شود و مورد استقبال مخاطبان خود قرار نگیرد فایده‌ای ندارد. کتابی که در نمایشگاه و از میان صدها کتاب فروش بیشتری دارد و نزد مخاطب دیده می‌شود مایه امید نویسنده به نوع قلم و آثارش است.
 
نمایشگاه حضوری زیربنای بخش مجازی است
مهرداد همچنین درباره برگزاری مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب تصریح کرد: یکی از مهمترین کارکردهای نمایشگاه کتاب در بخش حضوری جریان سازی حوزه مطالعه و آشنایی ناشران و نویسندگان و فروشندگان و موسسات دولتی و خصوصی در حوزه کتاب با یکدیگر و ارتباط مستقیم با مخاطب است که با نیازها و استعدادهای یکدیگر آشنا می‌شوند و برای سال بعد برنامه ریزی می‌کنند.
 
وی گفت: برگزاری مجازی نمایشگاه نیز مزیت‌های خاص خود را دارد از جمله خرید آسان کتاب از هر نقطه کشور به صورت اینترنتی و امکان شرکت علاقمندان از سراسر کشور در آن تا در اولین فرصت کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه کنند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری زیربنای بخش مجازی است و بدون آن رونقی ندارد.
 
مهرداد همچنین درباره چشم انداز پیشرفت نویسندگان بومی نیز بیان کرد: شرایط نویسندگی در مشهد نسبت به سال‌های گذشته هم برای نویسندگان جوان و هم افراد با سابقه رو به پیشرفت است و با کمک ناشران فعال، مقوله‌هایی که بر زمین مانده را مورد بررسی قرار می‎‌دهند و آنها را به نگارش در می‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها