چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تاریخ انقلاب منحرف شود، هویت مردم تهی می‌شود/ بررسی زوایای گوناگون تاریخ انقلاب اسلامی

احمد عطایی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت گفت: همت ما بر این است که تاریخ انقلاب اسلامی را در این چهل و اندی سال از زوایای مختلف بررسی کنیم.

احمد عطایی، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت با بیان اینکه همت مؤسسه قدر ولایت بر این است که تاریخ انقلاب اسلامی را در این چهل و اندی سال از زوایای مختلف بررسی کنیم، به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اهمیت تاریخ‌نگاری در حدی است که اگر به یکی از خطبه‌های عمیق و طولانی نهج‌البلاغه رجوع کنیم در این خطبه امام علی(ع) به فرزند خویش امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید که من می‌خواهم تاریخ گذشتگان را روایت کنم؛ چنانکه گویی که با آنها زندگی کرده‌ام.

وی افزود: در این زمینه زاویه تاریخ انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که موسسه قدر ولایت در 10 جلد آن را منتشر کرده است. این کتاب‌ها وقایع و رخدادها را دربردارند. از زاویه دیگر شخصیت‌هایی هستند که تاریخ را رقم می‌زنند و محتوای آن را می‌سازند.

عطایی با اشاره به کتاب‌های چاپ این موسسه بیان کرد: «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی» در دو جلد به قلم سعید میرزایی، «کارنامه حجت‌الاسلام خاتمی» اثر دفتر تحقیق و پژوهش مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت و «نقد گفتمانی دولت‌های یازدهم و دوازدهم حجت‌الاسلام روحانی» در این موسسه به چاپ رسیده است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و سیدمحمد خاتمی شخصیت‌هایی بودند که در بالاترین نقطه اجرایی کشور قرار گرفتند. این کتاب‌ها رویدادها و تفکرات و اقدامات اثرگذار این شخصیت‌ها و در واقع برهه‌ای از تاریخ را بررسی کرده است.
 
وی در ادامه گفت: حضرت امام(ره) حکم تدوین تاریخ انقلاب را به حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی دادند؛ به صورتی که در این تدوین واقعیت‌ها بیان شود، حتی اگر به صوت باشد و تصویر مردم در این تدوین به صورت مستند بیان شود. بنابراین حفظ موجودی تاریخ انقلاب بسیار موضوع مهمی است. اگر تاریخ انقلاب منحرف شود، در آن صورت هویت مردم تهی می‌شود و هر چیزی در آن قالب تهی جا می‌گیرد.
 
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در ادامه با اشاره به تاریخ‌نگاری دفاع مقدس افزود: تاریخ گذشته برای آینده است؛ از این رو که از درس‌ها و تجربه‌های گذشته استفاده می‌شود تا نیاز نباشد، راه‌هایی را که در گذشته به شکست و انزوا منتهی شد، دوباره تجربه کنیم، بلکه راه‌هایی را انتخاب کنیم که به پیروزی و عظمت منتهی شده است. از آنجا که رزمندگان دفاع مقدس را یک جوهره مقدس و مبنای دینی و تکلیف شرعی و از طرف دیگر تکلیف منطقی و عقلانی می‌دیدند، چنین کتاب‌هایی در آینده بیش از امروز مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.
 
احمد عطایی بیان کرد: حضرت امام (ره) می‌فرمایند دفاع مقدس یک گنج است که مرتب باید اکتشاف شود تا به گستره وسیع‌تری از این گنج دست یابیم. در آینده کتاب‌های دفاع مقدس خواندنی‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها