چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲
جوایز ادبی با استمرار اعتبار می‌یابند

یاسر احمدوند در اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جایزه قلم زرین گفت: انتظار می‌رود با تدابیر جدید اثرگذاری این جایزه بیش از پیش شود. جوایز ادبی در کشور هنوز در جایگاه مطلوب خود قرار ندارد و یکی از راه‌های اثرگذاری آنها تکرار و استمرار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند، عصر امروز، 14 تیر ماه در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جایزه قلم زرین که به مناسبت روز قلم در انجمن قلم ایران برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: قلم زرین جایزه معتبری است که مورد توجه اهل قلم بوده و به همت این انجمن، جایگاه خوبی را بین جوایز ادبی کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با تدابیر جدید، اثرگذاری این جایزه بیش از پیش شود، افزود: جوایز ادبی در کشور هنوز در جایگاه مطلوب خود قرار ندارد و یکی از راه‌های اثرگذاری آنها تکرار و استمرار است. سابقه جایزه یکی از دلایل اثربخش کردن جایزه است و امیدوارم این جایزه سال‌های مداوم و پیاپی اهدا شود و باکیفیتی بهتر اثرگذاری بیشتری داشنه باشد.

احمدوند ادامه داد: امروز همه ما می‌دانیم تربیت نویسنده چقدر مهم است. هرچند برخی می‌گویند شاید تربیت نویسنده اصطلاح خوبی نباشد اما اگر درگیر مناقشات واژگانی نشویم درواقع منظور این است که باید محیطی مهیا شود تا جوانان و علاقمندان بتوانند مهارت‌های لازم را برای بهتر نوشتن فرا بگیرند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: امروزه لازم است انجمن قلم اهتمام جدی خود را معطوف به موضوع آموزش و پروسه مهارت‌های نوشتاری کند. اکنون هم در زمینه تولید متون و هم آموزش نقص داریم. متون موردنیاز برای آموزش نویسندگی اندک است و اهتمام این انجمن می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما نیز در وزارت ببیشتر از گذشته به این موضوع توجه داشته‌ایم و با همکاری می‌توانیم دستاوردهای بهتری داشته باشیم.

وی افزود: مسئله بعدی که باز هم می‌تواند از زمینه‌های جدی برای همکاری و مسیر اصلی پیش روی انجمن باشد، تکریم چهره‌های حوزه ادبیات و انقلاب است که امیدوار هستیم کوشاتر از قبل این اقدام انجام شود؛ بنابراین توجه به زبان پارسی از ارکان هویتی کشور ماست و می‌بینیم هرگاه دچار هجمه از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی می‌شویم، همپای ‌آنها زبان پارسی نیز مورد هجوم قرار می‌گیرد. بخشی از پاسداشت زبان بر عهده دستگاه‌های حاکمیتی و بخشی توجه میراثی و متون است که نیاز است نهادهای غیردولتی این اقدام را انجام دهند.

احمدوند تاکید کرد: نسل جوان دچار انقطاع با زبان پارسی هستند و باید ترویج آثار خوب انجام شود که یکی از راه‌هایش همین جشنواره‌هاست. آثار خوبی دز کشور تولید می‌شود اما شناخته نمی‌شود که همین از حلقه‌های مفقوده مسئله ترویج است.

وی در انتها گفت: یکی از کار آموزش مربیان و هنرجویان است و همچنین جایزه جهانی قلم در گستره جهان اسلام نیز باید موردتوجه باشد تا چنین جایزه‌ای را پایه گذاری کنیم یا حتی ممکن است بتوانیم آن را بخشی از جایزه قلم زرین بدانیم.

برگزاری بیست و یکمین جشنواره قلم زرین نشان از مسیر پویای انجمن قلم است
در ادامه نیز محمد سرشار، رییس انجمن قلم در این اختتامیه درخصوص جایزه قلم زرین و پاسداشت زبان پارسی گفت: قرارگیری انجمن قلم ایران در چنین جایگاهی آن هم بعد از 20 دوره برگزاری جشنواره قلم زرین دستاورد مهمی برای ادبیات و انقلاب است و همین استمرار نشان از مسیر پویا انجمن قلم است.

وی افزود: امید است مسئله آموزش به علاقه‌مندان ادبیات و ادبیات انقلاب چه در داخل و چه در خارج کشور به شکل گسترده‌تری دنبال شود و در آینده این آموزش ضمن اطلاع‌رسانی شکل جدی‌تر به خود بگیرد تا بتواند نسل جدیدی از نویسندگان، فیلمنامه نویسان، منتقدان و... را به ادبیات و انقلاب اسلامی تقدیم کند.

سرشار گفت: این جشنواره فرصتی است تا از کسانی که در دوره‌های گذشته تلاش کردند این جایزه شکل گیرد تشکر کنیم. در بیست سال گذشته کسی که بیشترین اثر برگزیده را در قلم زرین داشته عباس باقری و بعد از وی دو نفر دیگر یکی، مرتضی امیری اسفندقه و دیگری محمود فتوحی بوده است.

رئیس انجمن قلم ایران اضافه کرد: همچنین محمد حنیف  در سال‌های ۹۶ تا ۹۷ اثر برگزیده داشتند و بعد از وی چهار نفر و دو نفر دیگر یک اثر برگزیده یا چند اثر شایسته داشتند که طیبه شامانی و حامد حسینخانی بودند. همچنین هادی حکیمیان نیز دو اثر شایسته تقدیر داشته است. این هفت نفر کسانی هستند که جزو برترین‌های جایزه قلم زرین محسوب می‌شوند.

نقدهای چارچوب‌دار آثار ادبی کم شده است
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این اختتامیه بیان کرد: امروز نقدهای چهارچوب‌دار کم شده است و ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام آمادگی می‌کنیم که برای توسعه نقد در خدمت انجمن قلم باشیم.

وی افزود: ما به عنوان نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از بهره‌برداران آثار نویسندگان هستیم، یعنی مصرف‌کننده بزرگی هستیم که مخاطبان را در مصرف آثار مدیریت می‌کنیم و چارچوب و ساختار خود را در آن پیگیری می‌کنیم. لازم به تاکید است که در برخی از حوزه‌های ادبی جای کار بیشتری وجود دارد و همان طور که مقام معظم رهبری در نمایشگاه فرمودند ما برای نوجوانان یا محتوای مناسب نداریم یا کم داریم. البته این مختص به کتاب نیست و در زمینه‌های مختلف ازجمله سینما، موسیقی و بازی نیز کمبود محتوا وجود دارد.

رمضانی ادامه داد: نکته بعدی نیز تجلیل انجمن قلم از اهالی قلم در طول سال است. درست است که در روز قلم باید تجلیل و توجه انجام شود اما این تجلیل و پیگیری امور اهالی قلم می‌تواند استمرار داشته باشد و ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که در کنار انجمن این کار را پیش ببریم چراکه که موجب معرفی بیشتر نویسندگان می‌شود.

دبیرکل نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: ظرفیت بعدی که در نهاد وجود دارد محافل ادبی است که در حوزه آموزش کمک کننده خواهد بود. این محافل بیشتر در حوزه شعر است اما تقاضای ما این بوده که در حوزه ادبیات نیز فعالیت داشته باشند. ما در سراسر کشور بیش از ۴۰۰ محفل داریم و باید این کار را گسترش دهیم.

همچنین حمید هنرجو، دبیر بیست و یکمین جشنواره قلم زرین، نویسنده و روزنامه نگار گزارشی از اختتامیه جشنواره قلم زرین ارائه کرد و گفت: کمتر کسی است که حداقل یک بار نام جایزه قلم زرین به گوشش نرسیده باشد اما بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز هم جای کار بسیاری وجود دارد. ما پنج جلسه نقد و بررسی کتاب داشتیم و تمام حرکات فرهنگی و هنری املایی هستند که هم درست و نارسایی و هم نقاط درخشان دارند.

وی افزود: نگاهی در هیئت مدیره شکل گرفته و ما آن را بال و پر دادیم و گفتیم این جشنواره خودش را نقد کند. بنابراین پنج جلسه برگزار و پنج کتاب که در دوره قبل رای آورده بودند معرفی کردیم. نکته مهم این است که یک جشنواره و جایزه خودش را به مردم نزدیک کند و مردمی باشد که قلم زرین این هدف را به سرانجام رساند.

بخشی از بیانیه بیست و یکمین جشنواره قلم زرین به شرح زیر است:
«به نام خداوند لوح و قلم
حاصل هشت ماه کار بی وقفه در این رویداد ادبی طی گزارش کوتاه به استحضار می‌رساند:
۱_گروه داوران داستان بزرگسالان، به مطالعه و ارزیابی علمی ۱۲۱ اثر قابل قبول از مجموع ۳۴۱۴ عنوان کتاب منتشر شده سال ۱۴۰۱ در سطح کشور در حوزه ادبیات داستانی و رمان پرداخته است.
۲_گروه داوران شعر بزرگسالان، به خواتش ژرف و ارزیابی علمی ۹۵ اثر شعری قابل قبول از مجموع ۳۷۷۱عنوان کتاب منتشر شده سال ۱۴۰۱ در سطح کشور در حوزه شعر و ادب پرداخته است.
۳_گروه داوران داستان کودک و نوجوان، به ارزشیابی فنی و محتوایی ۱۸۶ اثر قابل قبول از مجموع ۱۶۱۶ کتاب منتشر شده در سال ۱۴۰۱ دب سطح کشور در این حوزه متنوع و پر مخاطب پرداخته است.
۴_گروه داوران شعر کودک و نوجوان، به عیارسنجی ادبی و ارزیابی علمی ۶۷ اثر قابل قبول از مجموع ۷۰۷ کتاب منتشر شده در سال ۱۴۰۱ در سطح کشور در این حوزه پرمخاطب و جاذبه برانگیز مبادرت ورزیده است.
۵_گروه داوران نقد و پژوهش ادبی، به ارزشیابی علمی و پژوهشی ۴۳ اثر قابل قبول از مجموع ۴۸۴ کتاب منتشر شده سال ۱۴۰۱ در سطح کشور پرداخته است.»

برگزیدگان جشنواره قلم زرین
در پایان اختتامیه نیز اسامی برگزیدگان جشنواره قلم زرین و شایستگان تقدیر اعلام شد که به شرح زیر است:
در بخش داستان بزرگسال
اثر «بوماران» تالیف محبوبه حاجیان نژاد از انتشارات سوره مهر به عنوان شایسته تقدیر
در بخش داستان کودک و نوجوان
اثر «من مهدی آذریزدی هستم» تالیف هادی حکیمیان از انتشارات صاد به عنوان شایسته تقدیر
در بخش شعر بزرگسال
اثر «گیسوان کابلی» تالیف محمدحسین انصاری نژاد از انتشارات صریر به عنوان برگزیده
اثر «دیدار نخستین» تالیف زهرا محدثی خراسانی از انتشارات شاعران پارسی زبان به عنوان برگزیده
در بخش شعر کودک و نوجوان
اثر «من سنگ بودم» تالیف طاهره شهابی از انتشارات سوره مهر به عنوان شایسته تقدیر
اثر «هنگام باران بود» تالیف سید حبیب نظاری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان شایسته تقدیر
در بخش نقد و پژوهش ادبی
اثر «گونه شناسی نثر فارسی در عصر قاجار» تالیف محمدرضا حاجی آقابابایی از انتشارات مهر اندیش به عنوان شایسته تقدیر



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها