پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است

قم- یک مدرس شعر کودک و نوجوان، با بیان اینکه باید از ایده‌های اولیه پرهیز کرد، گفت: شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مریم زندی پنجشنبه در نخستین دوره از آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» در کارگاه «شعر»، در ابتدا مخاطب شعر را به چند گروه خردسال، کودک و نوجوان تقسیم کرد و گفت: پیام از چهار بخش تشکیل شده است. فرستنده که شاعر است، گیرنده کودک و نوجوان، پیام مثبت و ابزار آن کلمه که است.

وی در ادامه به روش‌های تداعی معانی اشاره کرد گفت: این روش‌ها به سه دسته‌ مدل خورشیدی، خطی و دوری تقسیم می‌شوند.

زندی افزود: مثلاً می‌گویند با «دانه» شعر بنویسد. ابتدا باید روی این کلمه تمرکز کنیم. در مدل خورشیدی دانه را وسط می‌گذارید و هر چیزی راجع به دانه به نظرتان می‌رسد اطراف آن  می‌نویسید. مدل دوم مدل خطی است. کلمه را روی سطر می‌نویسیم و به ترتیب کلماتی که به هم ربط دارند را می‌نویسیم و ادامه می‌دهیم. در این مدل رابطه کلمه بعدی با کلمه ماقبل خود مدنظر قرار می‌گیرد

این شاعر گفت: در نمونه دوری، کلمه را می‌نویسیم، جلو می‌رویم و آنقدر می‌نویسیم که مجدد برمی‌گردیم به کلمه اصلی و یک دایره شکل می‌گیرد. این مدل‌ها کمک می‌کند که ذهن ما پرش داشته باشد و سریع‌تر به مقصد برسد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم درباره همان کلمه شعر بنویسیم یکی از روش‌ها این است که آن کلمه را به عنوان مخاطب در مقابل خودمان قرار دهیم و درباره آن فکر کنیم. نوع دیگر اینکه ما خودمان را جای آن کلمه بگذاریم و با آن همزادپنداری کنیم.

زندی یادآور شد: اگر زاویه دید متفاوت باشیم، می‌توانیم دنیا را به نوع دیگری که با دیگران فرق دارد، بینیم. این زاویه دید متفاوت همراه با خلاقیت برای کودکان خیلی اهمیت دارد و برای آنها جذاب و جالب است.

مدرس کارگاه شعر اضافه کرد: برای رسیدن به سوژه اولین ایده که به ذهن شما می‌رسد همان است که به ذهن همه می‌رسدبنابراین چند تای اول را کنار بگذارید و بروید سراغ ایده‌های ششم و هفتم خودتان. هنرمند و شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است. اولین کسی که حضرت عباس را به قمر بنی هاشم تشبیه کرده کار خلاقانه‌ای انجام داده اما بقیه اگر آن را بگویند در واقع کار قبلی را تکرار کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها