یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
اختصاص اعتبار فاز اول ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر در گروی قطعی‌شدن زمین است

بوشهر- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر، اختصاص اعتبار به فاز اول ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر را در گروی قطعی شدن زمین این مرکز فرهنگی معرفی و اعلام کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان تاکنون سند زمینی که برای ساخت کتابخانۀ مرکزی مصوب شده، ارائه نکرده است.

محسن پاپری‌زارعی در نشست با اهالی رسانه که ظهر یکشنبه در سالن شماره 1 استانداری بوشهر برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: حوزه فرهنگ حوزه پراهمیت و مهمی است که باید با نگاه ویژه‌ای به آن نگریسته شود. بدیهی است کتابخانه‌ها هم یکی از زیرساخت‌های مهم این حوزه به شمار می‌روند که نقش شگرفی را در ارتقاء دانش و فرهنگ جامعه ایفا می‌کنند. بی‌شک توسعه این مراکز نقش سازنده‌ای در توسعه پایدار استان دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات بجای جامعه فرهنگی استان است که چند سال پیش زمینی برای ساخت آن در محدوده شهرک نیایش مصوب و جانمایی شد اما به‌دلیل اینکه این پروژه مشمول زمان شده، زمین مذکور به‌طور مستند برای ساخت کتابخانه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی اختصاص نیافته است.

پاپری‌زارعی افزود: بنابراین اکنون لازم است که زمین برای جانمایی این مرکز فرهنگی قطعی و سند آن ارائه شود. ما هم بلافاصله پس از قطعی شدن زمین، اعتبار فاز اول ساخت کتابخانه را که شامل طراحی، نقشه‌کشی، کلنگ‌زنی و پی‌ریزی ساختمان می‌شود، اختصاص خواهیم داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر همچنین در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار در خصوص اینکه آیا برای مرمت کتابخانه مصلحیان که در عمارت تاریخی واقع شده و نیاز فوری به بازسازی دارد، امسال اعتباری اختصاص یافته، بیان کرد: در سال گذشته از محل تملک دارایی‌های استان، برای مرمت این بنا، 700 میلیون تومان تعیین شد که از این رقم، 500 میلیون تومان تأمین و به حساب اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تزریق شد تا عملیات مرمت آن هر چه سریع‌تر آغاز شود.

به گفته وی، در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای تکمیل بازسازی و مرمت این کتابخانۀ تاریخی مصوب شده که با پیشرفت کار، به این پروژه تزریق خواهد شد.

وی سپس به دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی استان نظیر مجتمع فرهنگی هنری عسلویه اشاره و تصریح کرد: این مجتمع یکی از پروژه‌های بزرگ فرهنگی استان است که با وجود پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد، به‌‎دلیل اینکه متاسفانه در مراحل ساخت این پروژه ملی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شده و یکی از پروژه‌های مورد حمایت وزارت نفت بوده، نظارت دقیقی صورت نگرفته، ساختمان آن با مشکلات فنی مواجه شده که ما با استخدام مشاور مقاوم‌سازی در پی رفع این مشکلات فنی و خطرساز هستیم.

پاپری‌زارعی در خصوص اینکه این پروژه فرهنگی آیا در سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید، توضیح داد: با توجه به اعتبار خوبی که برای مقاوم‌سازی و تکمیل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه در سال جاری گذاشته‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری این پروژه مهم که مشمول زمان هم شده، در پایتخت انرژی ایران به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه از محل تملک دارایی‌های استان، یک درصد سهم پژوهش و یک درصد هم سهم فرهنگ‌سازی است، اولویت شما در سال جاری برای اختصاص این بودجه‌ها در حوزه‌های مذکور، کدام موضوعات خواهد بود، گفت: ما برای اختصاص بودجه در این دو حوزه کارگروه پژوهش را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل داده‌ایم که این کارگاره در مکاتباتی که با دانشگاه‌ها، مؤسسات، نهادها و دستگاه‌های اداری و فرهنگی استان دارد، موضوعات و اولویت‌های خود را در حوزه‌های پژوهش و فرهنگ‌سازی برای حمایت‌های مالی در طول سال تعیین می‌‎کند.

پاپری‌زارعی یادآور شد: اتفاق خوبی که در سال‌های 1401 و 1402 برای استان بوشهر افتاده، تزریق منابع مالی چشمگیر از ردیف‌های گوناگون به استان است که این منابع به پروژه‌های ناتمام و مشمول زمان شدۀ استان تزریق خواهند شد. این اعتبارات غیر از اعتباراتی است که از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تامین می‎شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها