سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
هنوز ابعاد سیاسی جنگ تحمیلی به طور کامل بررسی نشده است/ از «تاریخ نظامی ایران» تا «دیپلمات‌ها چه گفتند؟»

گزارش کتاب‌شناسی زیر بر ابعاد سیاسی جنگ تکیه کرده است و سایر آثار مربوط به آن را دربرنمی‌گیرد. هر چند همین تعداد کتاب نیز مختصری از آثار سیاسی جنگ و از ذکر عناوین تکراری آن اجتناب شده است، ضمن این‌که بازه زمانی جست‌وجوی آثار یک سال پس از آغاز جنگ تحمیلی است تا به امروز.  

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): از زمانی که عراق به ایران حمله کرد، نزدیک 43 سال می‌گذرد، جنگی که هشت سال به طول انجامید و جان‌های بسیاری را گرفت، زندگی‌های فراوانی را از هم پاشید. جنگی که از ابعاد سیاسی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی می‌توان را رصد کرد، ابعادی که برخی را محققان و مولفان به آن توجه نشان دادند و پژوهش‌هایی را انجام دادند که بعضی از نکات را بررسی کرده است. با اینکه بعضی از محققان و مولفان زحمت کشیدند و ابعادی از جنگ را رصد کردند اما هنوز هم سخنان ناگفته درباره جنگ تحمیلی بسیار است به ویژه از منظر فرهنگی که هنوز گام‌های کوچکی در این رابطه برداشته شده است. در این کتاب‌شناسی که بیشتر از منظر سیاسی جنگ را رصد کرده به کتاب‌هایی توجه نشان داده شده که جنگ را از منظر حقوقی، بین‌المللی، خاطرات سیاستمداران یا اقتصادی بررسی کردند. بررسی که بخشی از تاریخ سیاسی جنگ را شرح داه است.

اگرچه تصور بر این بود که با گذشت بیش از 40 سال از جنگ تحمیلی ایران و عراق هنوز نقش برخی کشورهای خارجی در جنگ واکاوی نشده و اسناد این همراهی در یک تحقیق محققانه رصد نشده است. در این گزارش که بر اساس اطلاعات سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گردآوری شده با تکیه بر داده‌های آن درباره بخش بین‌الملل و نقش کشورها در جنگ کتاب‌های کمتری بالا آمد و در زمینه خاطرات مقامات سیاسی از جنگ نیز عناوین زیادی پیدا نشد. رصد ابعاد سیاسی جنگ تحمیلی نشان می‌دهد هنوز تحقیقات بسیاری باید در این رابطه صورت بگیرد که انتشار اسناد جدید به این تحقیقات کمک بسیاری می‌کند. از طرفی چاپ خاطرات بسیاری از سیاستمداران و مقامات درگیر جنگ چه داخلی چه خارجی در پربار کردن و نشان دادن ابعاد همه جانبه آن بسیار سودمند است. با این همه آنچه درباره جنگ تحمیلی تا کنون منتشر شده است در زمینه ابعاد بین‌المللی و سیاسی آن هنوز جای کار دارد و خوب موسسات، نهادها و محققان در حال پژوهش سراغ این ابعاد کمتر کار شده نیز بروند تا تاریخ سیاسی جنگ به صورت کامل در کتاب‌ها جای داده شود و دست پژوهشگران برای تحقیقات آینده باز بگذارد. 

در کتاب‌شناسی زیر که به مناسبت هفته دفاع مقدس با تکیه بر داده‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با کلید واژه جنگ تحمیلی، جنگ ایران و عراق رصد شده است شاید تمام کتاب‌های ثبت شده در سایت را در برنگیرد و نیاز به کلیدواژه دیگری باشد، اگرچه در این گزارش تکیه بر کتاب‌های سیاسی جنگ است و سایر آثار مربوط به آن را دربرنمی‌گیرد. هر چند همین تعداد کتاب نیز مختصری از آثار سیاسی جنگ است و از ذکر عناوین تکراری اجتناب شده است، ضمن اینکه بازه زمانی جست‌وجوی آثار یک سال پس از آغاز جنگ تحمیلی است تا به امروز.  


تاریخ نظامی ایران: تاریخ نظامی ایران از دوره صفویه تا پایان دفاع مقدس
پدیدآور: جلالی، هوشنگ، ناشر ایران سبز، قیمت ۶۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران
۴۱۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در کتاب حاضر، به بررسی تاریخ نظامی ایران از قرن دهم تا زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸، پرداخته شده است. این اثر با نگاهی به اوضاع نظامی در دوره صفویه، افشاریه و زندیه آغاز شده و پس از شرح جنگ‌های داخلی و خارجی زمان آقا محمدخان قاجار، جنگ‌های ایران و روس در دوره فتحعلی‌شاه و توضیح وقایع زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه، با بیان اوضاع ارتش ایران در جنگ بین‌الملل اول و کودتای ۱۲۹۹، و انقراض قاجاریه ادامه یافته و سپس به توضیح درباره چگونگی به قدرت رسیدن رضا شاه، تشکیل ارتش نوین، جنگ دوم جهانی، نحوه تشکیل دوباره ارتش، اوضاع ارتش ایران بعد از انقلاب اسلامی و اجرای عملیات ارتش و سپاه پاسداران در مقابل تهاجم عراق اختصاص یافته است

سیری در روزنوشت‌ها: نقش هاشمی رفسنجانی در جنگ تحمیلی
پدیدآور: رجائی، غلامعلی، ناشر ذکر، قیمت ۱,۱۵۰,۰۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران، جلد ۳، ۵۰۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

زندگی شخصی «آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» همانند زندگی سیاسی او سرشار از نکته‌ها و جذابیت‌ها و متأثر از حیات سیاسی و اجتماعی اوست و برخوردار از جاذبه‌ای خاص، از آن جهت که نگاهی درونی به شخصیت فردی و خانوادگی مردی پرداخته که از ستون‌های اصلی انقلاب بود و از قدیمی‌ترین یاران امام در دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آمد. در این دفتر براساس «روزنوشت‌های هاشمی رفسنجانی»، «نقش ایشان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پذیرش قطعنامه»، بررسی می‌شود.

حکمرانی آمریکا و شوروی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
پدیدآور: منصوری‌بیدکانی، مهدی، خسروی، سعید، ناشر شهر یاس، قیمت ۶۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۱۳۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

روابط عراق و اتحاد جماهیر شوروی در جنگ ایران و عراق به سلسله کمک‌های دیپلماتیک و نظامی اتحاد جماهیر شوروی به رژیم بعث عراق منتهی می‌شود. این کمک‌ها برگرفته از منافع مشترک عراق و شوروی در منطقه خاورمیانه و در مرحله بعد جامعه جهانی بوده ‌است. در حدود ۸۵درصد تجهیزات مورد استفاده عراق در جنگ ایران و عراق، ساخت کشور شوروی بود. شوروی، بزرگ‌ترین صادرکننده ادوات و تجهیزات نظامی به عراق بوده ‌است. در این کتاب، واقعیت حکمرانی ابرقدرت‌ها نسبت به دفاع مقدس به‌ویژه حکمرانی امریکا و شوروی در این جنگ، بررسی می‌شود.

سیاست امریکا در قبال ایران طی دوره جنگ تحمیلی
پدیدآور تهیه و تنظیم: تهامی، مجتبی، بهمنی، گل‌محمد، رسولی، فتح‌الله، ناشر اداره نشر وزارت امور خارجه، قیمت ۱۴,۰۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران،۳۴۰ صفحه - غیره - چاپ ۱

سازش: حکایت همکاری تسلیحاتی عراق و اسرائیل در جنگ تحمیلی
پدیدآور: دلیمی، فواد، مترجم: ابراهیمی، محمدنبی، ناشر شرکت انتشارات سوره مهر، 
قیمت ۱,۳۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران، ۵۲ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران
پدیدآور: ولایتی، علی‌اکبر، ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی، قیمت ۱۸,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۵۲۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

نگارنده در یازده فصل کتاب، چگونگی شکل‌گیری جنگ ایران و عراق و تصویب قطع‌نامه ۵۹۸و جریان عادی سازی روابط دو کشور را بررسی می‌کند .فصل اول به ریشه‌ها و زمینه‌ها و دلایل آغاز جنگ اختصاص دارد. نویسنده در همین فصل از نبرد چالدران و قرارداد صلح زهاب و ادعاهای ارضی نیز سخن می‌گوید و در فصل دوم، چگونگی اشغال و باز پس‌گیری خرمشهر بررسی می‌شود .فصل سوم و چهارم به تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی فتح خرمشهر و واکنش سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد و کنفرانس اسلامی و اجلاس سران عرب و کاربرد سلاح شیمیایی توسط عراق تخصیص یافته است . در سه فصل بعدی از سیاست‌های آمریکا، شوروی، فرانسه و انگلستان، زمینه‌های صدور قطع‌نامه ۵۹۸و تحریم تسلیحاتی و اقدام نهایی برای آتش بس سخن به میان می‌آید .نویسنده در فصل هشتم درباره مذاکرات ژنو و ملاقات با دبیرکل سازمان ملل متحد در ژنو، در فصل نهم درباره تحریک دیپلماتیک دبیرکل، در فصل دهم در باب تبادل‌نامه بین روسای جمهوری دو کشور ایران و عراق و بالاخره در فصل یازدهم درباره اجرای قطع‌نامه ۵۹۸گفت و گو می‌کند. وی در پایان نتیجه می‌گیرد: «تنها حسن نیت و درک و تفاهم می‌تواند این باز مانده‌های ناشی از جنگ تحمیلی را نیز برطرف کند.»

تاملی بر رعایت حقوق بی‌طرفی در جنگ تحمیلی عراق علیه‌ایران
پدیدآور: زمانی، سیدقاسم، ناشر پژوهشکده حقوقی شهر دانش، قیمت ۹,۰۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران، ۱۹۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

کتاب حاضر، تحلیلی است در باب حقوق و کیفیت بی طرفی کشورهای مختلف در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران .در این کتاب، نخست این پرسش مطرح می‌شود که آیا به‌رغم نظام امنیت جمعی ـ که در منشور سازمان ملل متحد از آن سخن رفته ـ سخن گفتن از بی طرفی لغو و بیهوده نمی‌نماید؟ سپس مطالبی در باب آغاز تجاوز عراق به ایران و اعلام بی طرفی دولت‌های ثالث مطرح می‌‌شود .در پی آن، میزان و زمان پایبندی دولت‌های ثالث به ادعاهای بی طرفی بررسی و ارزیابی می‌شود .آن گاه مولف خاطر نشان می‌کند که زمین‌گیر شدن نیروهای رژیم بعث عراق در جنگ با رزمندگان اسلام چه تاثیری بر موضع آن دولت‌ها در برابر جنگ تحمیلی داشته است. پس از آن «ترفند عدم تخاصم» ارزیابی می‌‌شود. حربه‌ای که به‌رغم مولف برای نجات عراق از مهلکه توسط برخی از کشورهای به ظاهر بی‌طرف مورد استناد قرار گرفت.

در فصل بعد، انواع کمک‌های مستقیم و غیر مستقیم دولت‌های ثالث به رژیم بعث عراق بررسی می‌شود، سپس مولف نشان می‌دهد که عراق چه ترفندهایی برای بین‌المللی کردن مخاصمه به کار گرفت، همچنین ایالات متحده آمریکا چگونه از نقض بی طرفی پا فراتر گذاشت و عملا به اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مبادرت ورزید .اقدامات جمهوری اسلامی ایران در احراز و تضمین پایبندی دولت‌های ثالث به بی طرفی خویش و نیز واکنش به نقض تعهدات بی طرفی، محور مباحث فصل بعدی را تشکیل می‌دهد .در فصل آخر نیز به مسئولیت بین‌المللی دولت‌هایی اشاره می‌شود که تعهدات خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفتند .عناوین فصل‌های پنج گانه کتاب بدین قرار است ۱ـ تجاوز عراق به ایران از «بی طرفی» تا «عدم تخاصم»، ۲ـ شیوه‌های نقض بی طرفی توسط دولت‌های ثالث، ۳ـ ترفند عراق برای بین‌المللی کردن مخاصمه، و وضعیت ممتاز آمریکا در نقض بی طرفی و رویارویی با ایران، ۴- اقدامات ایران در تضمین حقوق قانونی خود و مقابله با نقض بی طرفی، ۵ـ مسئولیت بین‌المللی ناشی از نقض بی طرفی و تاوان کویت و عربستان در خوش خدمتی به عراق.

اتحاد شوم: اسناد رسمی همکاری امریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ میلادی)

پدیدآور: کریمی، مجید، ناشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، قیمت ۷۰۰,۰۰۰، محل نشر تهران - تهران، ۷۷۲ صفحه - تالیف و ترجمه - چاپ ۱

بررسی موقعیت کشورهای کوچک در روابط بین الملل: ریشه یابی و عملکرد کویت در جنگ تحمیلی عراق و ایران
پدیدآور: اسلامی، مسعود، ناشر همراه، قیمت ۱,۱۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران،۳۶۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

دعاوی ایران: بررسی کمک‌ها و حمایت‌های غرب به ویژه آمریکا از صدام حسین در جنگ تحمیلی
ویراستار: جوادی، سارا، ناشر موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، قیمت ۴۳,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۵۷۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در کتاب حاضر طی دو بخش تلاش شده اندکی از حقایق و ناگفته‌های حمایت بی‌دریغ غرب از صدام حسین آشکار گردد. در بخش نخست، با روایتی داستان‌گونه اما مستدل، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آمریکاییان، ایتالیایی‌ها، و بازرگانان آمریکای «لاتین از صدام بازگو شده، این بخش با جنگ خلیج فارس و انهدام ماشین نظامی صدام به دست همین حامیان به پایان می‌رسد. در بخش دوم چهار مقاله به طبع رسیده که طی آن‌ها، حجم و شیوه کمک غرب به صدام حسین، از جنبه‌های توصیفی و حقوقی ارزیابی شده است. عناوین قطعات بخش دوم بدین قرار است: «حمایت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی کشورهای قدرتمند از عراق در طول جنگ با جمهوری اسلامی ایران/ دکتر سعید خالوزاده»، «کمک‌های آمریکا به عراق: یک دیدگاه حقوقی/ دکتر رضا موسی زاده»، «نقش اساسی آمریکا در تقویت عراق/ مایکل دابز» و «مشکل صدام چگونه ایجاد شد؟/ مارک هازنبال، ری گاتمن و جان‌بری». کتاب با فهرست اسامی اشخاص، مکان‌ها، موسسات به پایان می‌رسد.

قمار: رمزگشایی از پرونده ایران کنترا: مذاکرات تاریخی و فراموش شده ایران و آمریکا در میانه جنگ تحمیلی در دهه ۶۰
پدیدآور: دزفولی، سیدمحمدمهدی، ناشر شهید کاظمی، قیمت ۵۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر قم - قم ۴۱۴ صفحه - تالیف - چاپ ۱


راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی و کاربرد آن در آینده: راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با حمایت کشورها از رژیم عراق.
پدیدآور: حیات‌مقدم، امیر، ویراستار: مجلسی، مینا، ویراستار: یوسفی، مهدی، ویراستار: کلانتری، فتح‌الله، ناشر دانشگاه عالی دفاع ملی، قیمت ۵۲۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۲۸۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در این کتاب، نویسنده بر آن است تا در راستای اهداف پژوهش پس‌ازاینکه اوضاع و شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و عراق را به‌عنوان زمینه‌ایجاد این جنگ مورد ارزیابی قرار داد، ویژگی‌های حمایت از عراق در جنگ هشت‌ساله را در ابعاد گوناگون و راهبردهایی را که ایران برای مقابله با آن‌ها در دو مقطع زمانی پیروزی نیروهای انقلابی در جبهه طی سال‌های ۶۰ و نقطه عطف این‌روند در سال ۹۷ اتخاذ کرد بررسی کند و جمع‌بندی و نتایج حاصله را برای نحوه بهره‌برداری از این راهبردها در تهدیدات آینده در مجموعه مدونی ارائه دهد.

جنگ عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و تجارب دفاع مقدس با رویکرد بررسی جنگ‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای معاصر
پدیدآور: ملکی، علی، ناشر اسحاق، قیمت ۲۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران ۳۹۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در کتاب حاضر سعی شده است که موضوع جنگ و دفاع و شیوه‌های نوین مقابله با مهاجمان بیگانه با نگاه ویژه به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در بخش‌هایی از کتاب به نکات قوت جنگ‌ها و فنون دفاعی و قابلیت‌های نظامی طرفین جنگ در مقابل هم اشاره شده است. یکی از بخش‌هایی از کتاب به نکته مهمی به نام پدافند در مقابل جنگ نرم اشاره شده است و در بخش دیگری از آن موضوع جنگ هشت‌ساله ایران و عراق و اهداف طرفین در جنگ و همچنین نتیجه‌گیری نهایی از دفاع مقدس ملت ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

محرمانه‌های اقتصاد ایران: گفت‌و‌گو با دکتر محمدجواد ایروانی وزیر اقتصاد دولت در دوران دفاع مقدس ۱۳۶۴ - ۱۳۶۸
پدیدآور: میرزاحیدری، مجید، عكاس: هماوندی، چاوش، محقق: مهرپور، مهدی، محقق : مهرپور، میثم، ناشر نور علم، قیمت ۲۵۰,۰۰۰ریال، محل نشر همدان - همدان، جلد ۲ - ۱۹۸ صفحه - گردآوری - چاپ ۱

آثار اعمال و تعهدات حقوقی مفقودالاثر در حوزه دفاع مقدس با نگاهی بر فقه و حقوق بین‌الملل
پدیدآور: رحمتی، مرتضی، ناشر بیژن یورد، قیمت ۷۵,۰۰۰ ریال، محل نشر بجنورد - خراسان شمالی، ۱۳۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

گفتمان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در شعر دفاع مقدس
پدیدآور: ایشانی، طاهره، ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، قیمت ۱۵۰,۰۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران، ۲۸۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

سکوت جهانی مواضع سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی در دفاع مقدس
پدیدآور نویسند: نصیرزمانی، زهرا، ناشر نشر سرو وابسته به موزه دفاع مقدس تهران، قیمت ۲۲۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۲۰۰ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در این كتاب در چهار بخش مجزا از دیدگاه حقوقی مسئله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بررسی می‌شود. در بخش اول به نقض اصول حقوق بین‌الملل به وسیله رژیم عراق پرداخته می‌شود. در بخش دوم به انطباق موانع ایران با قوانین و مقررات بین‌الملل اشاره می‌شود. در بخش سوم مسئولیت دولت‌ها در برابر تجاوز و نقض اصول حقوق بین‌الملل تشریح می‌شود و در بخش پایانی ابتدا به این مهم پرداخته می‌شود كه سازمان ملل متحد و همین طور سازمان همكاری اسلامی و نهضت عدم تعهد چه مسئولیتی نسبت به حفظ صلح و امنیت بین‌الملل دارند و سپس اقدامات این سازمان‌ها درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران معرفی می‌شود.

ابعاد حقوقی دفاع مقدس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)
پدیدآور: ابراهیمی‌شیخ‌شبانی، زهره، نوری، ولی‌اله، ناشر سدره المنتهی، قیمت ۱۸۰,۰۰۰ریال، 
محل نشر شهرکرد - چهارمحال و بختیاری، ۲۸۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

جنگ پدیده‌ای است کثیرالاضلاع که از مواضع و منظرهای گوناگون و بر مبنای فرضیه‌ها و روش‌های متعدد به لایه‌ها و ساحات آن می‌توان نگریست. از نگرش جامعه‌شناختی، جنگ یک کنش فراگیر اجتماعی است. روانشناسان بازخورد رفتارهای فردی و جمعی جامعه در برابر جنگ و پیامدهای آن را در نظر می‌گیرند. اقتصاددانان محاسبات هزینه و سود و زیان جنگ را می‌کاوند. در عرصه حقوقی، حقوق بین‌الملل برای لجام زدن و حاکمیت افسارگسیخته دولت‌ها، اگر یگانه عامل نباشد، مهم‌ترین عاملی است که با شدت و ضعف سودای زدودن جنگ و خونریزی یا تعدیل آن را در گیتی دارد. کتاب حاضر با هدف بررسی ابعاد حقوقی دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است.

عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی
پدیدآور: ایزدی، نعمت‌اله، ویراستار: قارونی، افسانه، ناشر اطلاعات، قیمت ۷۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۲۰۰ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در جریان جنگ تحمیلی ایران و عراق، در بین تمامی کشورهایی که به نحوی ایفاگر نقش بودند، مهم‌ترین و نزدیک‌ترین آن‌ها به این جریان کشور اتحاد جماهیر شوروی بود. عملکرد شوروی در جریان این جنگ همواره یکسان نبوده و این کشور اگرچه به ظاهر دارای راهبُرد مشخص و حساب شده بود، ولی روش‌ها و تاکتیک‌هایی که در دوره‌ای از جنگ اتخاذ کرده قابل تأمل است. موضوع کتاب حاضر بررسی و تحلیل عملکرد اتحاد جماهیر شوروی در قبال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. نگارنده تلاش کرده تا با ارئه شواهد و قرائن عینی، راهبُرد اتحاد شوروی را در قضیه جنگ تحمیلی تبیین کند و عملکرد این کشور را در طول هشت سال جنگ از جهت انطباق با راهبُرد این کشور مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش باهدف واکاوی بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران و در اختیار قرار دادن اطلاعاتی از جنگ هشت سال ایران و عراق برای دانش‌پژوهان و علاقمندان به این حوزه مطالعاتی به نگارش درآمده است.

اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی
پدیدآور: دژپسند، فرهاد، رئوفی، حمیدرضا، ویراستار: انصاری، مهدی، ناشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، قیمت ۲۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران - تهران، ۲۱۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر و تحولات ناشی از آن، بروز مشکلاتی چون تحریم اقتصادی و مسدود کردن دارایی‌های ایران در برخی کشورهای غربی و آمریکا، و هجوم سراسری ارتش عراق و آغاز جنگ، اقتصاد ایران را با چالش‌های اساسی مواجه کرد. بنابراین جنگ هم هزینه‌های مالی بسیاری داشت و هم سایر منابع اقتصادی را ناگزیر برای دفاع از کشور به خود مشغول کرد و به اجبار، اقتصاد کشور در موقعیت اقتصاد در حال جنگ قرار گرفت. در طول جنگ، دولت وقت با مشکلات متعددی روبه‌رو بود؛ علاوه بر نوسانات قیمت نفت و سایر مشکلات اقتصادی متاثر از جنگ، صادرات نفت که منبع اصلی درآمد دولت بود به شدت در معرض تهدیدات نیروی هوایی عراق بود. کتاب حاضر با هدف بررسی اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی در پنج فصل تحت این عناوین تدوین یافته است: اقتصاد جنگ؛ اوضاع اقتصادی ایران قبل از شروع جنگ؛ بررسی اوضاع اقتصادی ایران در دوران جنگ؛ خسارت‌های ایران در جنگ تحمیلی؛ و سخن پایانی.

تعاملات آمریکا و عراق و جنگ تحمیلی
پدیدآور: عسگری، شاداب، ویراستار: میراحمدی، سیدبهزاد، ناشر آتشبار وابسته به سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی و هنری ستاد مشترک ارتش ج.ا.اسلامی، قیمت ۱۰,۰۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران، ۹۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

خلاصه گزارش برآورد خسارات اقتصادی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
پدیدآور: کمیسیون‌اقتصادی‌برآوردخسارات‌جنگ تحمیلی، ناشر سازمان برنامه و بودجه، ۳۴۰ صفحه - تالیف - چاپ ۱

خوانشی ژئوپلیتیکی بر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
پدیدآور: کیانی، وحید، قیاسی ، منصور، ناشر ایده آفرین، محل نشر تهران - تهران، ۱۷۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

استراتژی سازمان‌های بین‌المللی منطقه خلیج فارس در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
پدیدآور: طاهری، ملیحه، ناشر طاهری، قیمت ۲۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر کاشمر - خراسان رضوی ۱۷۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

کتاب حاضر، به بررسی اهم سوابق و پیشینه تنش‌ها و مناقشات مرزی ایران و عراق می‌پردازد و ادوار، ابعاد و سطوح مختلف جنگ ایران و عراق را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و به تحلیل نقش، تأثیر و عملكرد سازمان‌های بین‌المللی فرا منطقه‌ای (سازمان ملل و ...) پرداخته و ضمن تشریح رویکردها و دیدگاه‌های هر یک از آن‌ها و نیز پاره‌ای از کشورهای مواضع آن‌ها را رابطه با جنگ ایران و عراق را مورد واکاوی قرار می‌دهد. این کتاب به تبیین، تحلیل و ارزیابی مواضع، تصمیمات و اقدامات سازمان‌های بین‌المللی منطقه خاورمیانه (شورای همکاری خلیج‌فارس و...) در قبال جنگ تحمیلی اختصاص دارد و عملکرد این سازمان‌ها را در خلال جنگ ایران و عراق بررسی کرده است.

دیپلمات‌ها چه گفتند؟ (مجموعه گفتگوهایی درباره علل جنگ تحمیلی و سیاست خارجی ایران)
پدیدآور : کریمی، مجید، ناشر دافوس، قیمت ۱۸۰,۰۰۰ریال، محل نشر تهران - تهران، ۲۵۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها