شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کتاب «تراژدی علم آمریکایی: از ترومن تا ترامپ»؛ بررسی انتقادی تحولات علمی آمریکا

کتاب «تراژدی علم آمریکایی: از ترومن تا ترامپ» به بررسی انتقادی تحولات علمی آمریکا از نیمه دوم قرن بیستم تا زمان حاضر اختصاص دارد. مولف که گرایش سوسیالیستی دارد با ارائه شواهد و مستنداتی که حاصل افشاگری‌هاست استدلال می‌کند که منافع شرکت‌های خصوصی و نظامی مسیر علم را در آمریکا از مسیر طبیعی‌اش منحرف ساخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی کتاب «تراژدی علم آمریکایی؛ از ترومن تا ترامپ» اثر کلیفورد دی. کانر ترجمه سجاد احمدیان را منتشر کرد. این کتاب به بررسی انتقادی تحولات علمی آمریکا از نیمه دوم قرن بیستم تا زمان حاضر اختصاص دارد.

علومی که تحولات‌شان در کتاب بررسی شده طیف وسیع و متنوعی را تشکیل می‌دهند که شامل فیزیک، شیمی، داروشناسی، پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، تغذیه، هوش مصنوعی، اقتصاد، علوم سیاسی، ژنتیک و ... می‌شود.

مولف که گرایش سوسیالیستی دارد با ارائه شواهد و مستنداتی که حاصل افشاگری‌هاست استدلال می‌کند که منافع شرکت‌های خصوصی و نظامی مسیر علم را در آمریکا از مسیر طبیعی‌اش منحرف ساخته است. علومی که می‌توانستند در خدمت نیازهای انسانی باشند و بشر را از آلام و رنج‌هایش رهایی ببخشند اینک به خدمتگزار گروه کوچک و غیردموکراتیکی از سودجویان تبدیل شده‌اند.

سیاستگذاری فرهنگی در ایران امروز، فاقد شاکله و سنتی ریشه‌دار است. آنچه موجود است بیشتر ترجمه و مطالعه تطبیقی است و اگر در این زمینه تلاشی برای تولید دانش سیاستی به نحو بومی صورت گرفته باشد، اغلب به سوی بنیان‌های نظری سوق یافته و کمتر به مطالعه تاریخی انضمامی و بررسی ابعاد برهنگی اجتماعی پدیده‌ها ختم شده است. ویژگی مواجهه تاریخی تاکید بر تجربی و انضمامی بودن است و همین باعث ایجاد تفاوت و تمایز یا رویکرد نظری یا ترجمه‌ای تطبیقی می‌شود. بر همین اساس، در گروه سیاستگذاری و مطالعات راهبردی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی مسیری آغاز شده است که قصد دارد رخدادها و پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر را به نحو تاریخی انضمامی بررسی و مطالعه شود.

بخشی از سیاست‌ها و تجربیات مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی در رخدادها و رویدادها، در سازمان‌های تاسیسی پس از انقلاب و همچنین در برخی مسائل مانند حجاب قابل خوانش و بررسی هستند. ایده اولیه شکل‌گیری این مجموعه از کتاب‌ها و گزارش‌ها نیز همین دغدغه بوده است.قصد این بوده که تطور ایده اداره در آن رخداد یا  سازمان یا مسئله مورد دقت قرار گیرد و برای این مهم لازم بود که به نقطه سفر پیدایش و تولد موضوع پژوهش رفته و تغییرات دوره‌بندی شود. روایت تطورات یک پدیده با همه فراز و نشیب و همه جزئیات و امور کلی و نسبتی که بین مفاهیم، ساختارها و عناصر انسانی و رویه‌ها و فرایندها و محصولات ایجاد می‌شود، مسیر چالشی است که شاید آن را بتوان تجربه‌نگاری نامید؛ اما آنچه تا کنون محقق شده با یک نمونه کامل از تجربه نگاری فاصله دارد.

این پژوهش‌ها از طریق بررسی اسناد و خروجی‌ها و مصاحبه با ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان و کنشگران مانند مدیران و تصمیم‌گیران موثر بر رخداد مورد مطالعه یا سازمان و مسئله بررسی صورت‌بندی شده و برخی تصورات اولیه ما به مرور در فرایند انجام کار تغییر کرده است.

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی کتاب «تراژدی علم آمریکایی؛ از ترومن تا ترامپ» اثر کلیفورد دی. کانر ترجمه سجاد احمدیان در 460 صفحه به بهای 220 هزار تومان را منتشر کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها