چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
دبیرخانه مجمع مهتاب با برگزاری نمایشگاه در صدد انتقال درست تاریخ به جامعه است

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، پژوهشگر تاریخ گفت: یکی از مشکلات مؤسسات پژوهشی و اسنادی در انتقال تاریخ این است که به درستی نمی‌توانند اسناد و مدارک تاریخی را در دسترس مخاطب قرار دهند که یکی از دلایل این موضوع قیمت تمام شده اسناد و سرعت در اسکن و دسترسی مخاطب به آن است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، پژوهشگر تاریخ گفت: شناخت سره از ناسره کار بسیار دشواری است و دغدغه بسیاری از مراکز اسنادی است و اگر مردم باید نسبت به تاریخ خودشان به شیوه درست دست پیدا کنند، چه شیوه‌ای درستی است؟ یکی از این راه‌ها استانداردسازی است در زمانی که روایت‌هایی از تاریخ در کتاب‌ها، اسناد و فیلم‌ها آمده شیوه درست آن است که نقد آن مطرح شود تا مخاطب بتواند روایت درست تاریخ را دریابد.

وی افزود: یکی دیگر از روش‌ها، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در بررسی تاریخ است که متأسفانه تا کنون ایجاد نشده است. در این شیوه استادان و متخصصان تاریخ به بررسی یک کتاب تاریخی یا فیلم تاریخی برمی‌آیند تا یک روایت درست از یک موضوع یا روایت تاریخ درک کنند.

این پژوهشگر عنوان کرد: امروز شاید هر کسی حوصله نداشته باشد که یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای را بخواند بنابراین گاهی احساس می‌کنند که با تماشای یک فیلم می‌توانند یک موضوع تاریخی را دریابند. لذا این مؤسسات پژوهشی و اسنادی درصدد هستند که به شیوه‌های متفاوت تاریخ را به جامعه منتقل کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مؤسسات پژوهشی و اسنادی در انتقال تاریخ این است که به درستی نمی‌توانند اسناد و مدارک تاریخی را در دسترس مخاطب قرار دهند که یکی از دلایل این موضوع قیمت تمام شده اسناد و سرعت در اسکن و دسترسی مخاطب به آن است.

حجت‌الاسلام فخرزاده بیان کرد: در آرشیو ملی میلیون‌ها سند وجود دارد که شاید تنها دو میلیون برگ از این اسناد اسکن شده است و بودجه لازم در اختیار نیست که با سرعت و کیفیت بهتری اسناد اسکن شود و در دسترس مخاطب قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در قوه قضاییه اسناد بسیاری مربوط به پیش از انقلاب در گونی‌هایی نگه‌داری می‌شود که هنوز اسکن نشده تا در دسترس مخاطب قرار بگیرد. برای رفع چنین مشکلی مراکز پژوهشی و اسنادی کنار هم قرارگرفتند و مجمع مهتاب را به وجود آوردند.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: البته سال‌هاست تشکیل شده که به تازگی دبیرخانه آن شکل گرفته که برای همپوشانی فعالیت‌هایی است که در دسترسی مخاطب به اسناد مؤثر است و برگزاری این نمایشگاه، جایزه کتاب اندرزگو، جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و تصویب روز تاریخ‌نگاری در تقویم هم از فعالیت‌هایی است که دبیرخانه مجمع مهتاب انجام داده است تا در زمینه انتقال درست تاریخ به جامعه بهتر پیش برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها