شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
انحلال شرکت و مراحل آن | سامانه آنلاین انحلال شرکت‌ها

به طور خلاصه می‌توان پیرامون انحلال شرکت‌ها اینگونه گفت که گاهی اوقات بنابر شرایط شرکت‌ها، تجاری و غیر تجاری (مانند موسسات) ممکن است به دلایل اختیاری و یا اجباری به فعالیت خود پایان داده و منحل شوند. اما انحلال همیشه به معنی پایان کار شرکت نیست. انحلال می‌تواند دلایل مختلفی مانند ادغام شرکت با شرکت‌های دیگر، راه‌اندازی کسب و کاری جدید و... صورت بگیرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ به طور خلاصه می‌توان پیرامون انحلال شرکت‌ها اینگونه گفت که گاهی اوقات بنابر شرایط شرکت‌ها، تجاری و غیر تجاری (مانند موسسات) ممکن است به دلایل اختیاری و یا اجباری به فعالیت خود پایان داده و منحل شوند. اما انحلال همیشه به معنی پایان کار شرکت نیست. انحلال می‌تواند دلایل مختلفی مانند ادغام شرکت با شرکت‌های دیگر، راه‌اندازی کسب و کاری جدید و... صورت بگیرد. در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت قانونی انحلال شرکت را انجام دهند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نمایند.
در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت قانونی انحلال شرکت را انجام دهند. این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نمایند.

موارد انحلال تعاونیها:
مطابق با قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های تعاونی در موارد زیر منحل می‌شوند:
تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده.
کاهش تعداد اعضا از حد نصاب مقرر در صورتی که حداکثر ظرف مدت سه ماه تعداد اعضا به نصاب مقرر نرسیده باشد.
انقضای مدت تعیین‌شده در اساسنامه، در صورتی که در اساسنامه مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد.
توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه.
عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از سه بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین‌نامه مربوطه.
ورشکستگی طبق قوانین مربوط به تعاونی‌ها.

گفتنی است که پس از اعلام انحلال تعاونی و ثبت رسمی آن، کلیه امتیازات و اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک‌ها در اختیار تعاونی قرار گرفته باید مسترد شود. مسئولیت اعضای ‌هر تعاونی نیز در این مورد تضامنی است.
‌همچنین در صورتی که مجمع عمومی فوق‌العاده یا وزارت تعاون رای به انحلال تعاونی بدهد، ظرف یک ماه سه نفر جهت تصفیه امور انتخاب و به اداره ثبت محل معرفی خواهند شد تا بر طبق قانون و آیین‌نامه مربوطه نسبت به تصفیه امور تعاونی اقدام نمایند.

ختم تصفیه شرکت چیست؟
همانطور که در ابتدا گفته شد انحلال، پایان کار شرکت یا موسسه نیست! تا زمانی که شرکت یا موسسه را ختم تصفیه نکرده‌اید، همچنان مسئول بدهی‌ها، مالیات، بیمه و عواقب فعالیت‌های آن هستید. با انجام پروسه ختم تصفیه پرونده شرکت یا موسسه منحل شده به طور کامل بسته می‌شود.
به این منظور بایستی پس از گذشت ۶ ماه از زمان انحلال در ۳ نوبت با فاصله یکماهه نسبت به چاپ آگهی دعوت از بستانکاران در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار اقدام شود. پس از گذشت زمان قانونی از آخرین آگهی، وکلای آسان ثبت در تهران و متقاضی در شهرستان‌ها با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها، نسبت به ختم تصفیه شرکت یا موسسه و بستن کامل پرونده آن اقدام می‌نمایند.

مراحل تصفیه شرکت:
با توجه به شرایط و قوانین وضع شده در این خصوص توسط سازمان‌های مربوطه ذی صلاح فرآیندی دارد که در زیر آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد:
رسیدگی به درخواست‌ها و مطالبات شرکت
پرداخت کردن وام‌ها و قرض‌های شرکت
نقد کردن تمام دارایی‌های غیر نقدی شرکت
تقسیم کردن دارایی باقی مانده بین شرکای شرکت و ختم آ



سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت
از طریق سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت‌های آسان ثبت شما می‌توانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به انحلال شرکت خود اقدام نمایید. با دنبال کردن راهنمای ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید. شما می‌توانید مراحل انحلال شرکت‌ را با کمک و پشتیبانی تیم آسان ثبت انجام دهید.
 
از آنجایی که این خدمات تخصصی هستند و استفاده از آن‌ها نیاز به دانش و مشاوره دارد و قوانین آن‌ها مدام در حال تغییر و به‌ روزرسانی است، کاری که آسان ثبت در راستای ثبت و پیگیری انحلال شرکت انجام می‌دهد شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیندها برای مشتریان است.

آیا انحلال شرکت به معنی پایان مسئولیتهای حقوقی است؟
تا زمانی که تمام بدهی‌ها به طلبکاران پرداخت نشود و دارایی‌ها بین شرکا تقسیم نشود، مجموعه به حیات خود ادامه می‌دهد. فرایند ختم تصفیه به همین منظور در قانون پیش‌بینی شده است. در واقع، عمر شرکت با خارج شدن تمام دارایی‌ها از حالت مشاع و تصفیه اموال به پایان می‌رسد.
این وظیفه سنگین طبق قانون بر عهده مدیر تصفیه گذاشته شده است. این فرد موظف است ظرف شش ماه مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به انجام برساند. بعد از انحلال شرکت مدیران دیگر سمتی ندارند و به دلایل زیر فرد یا افرادی به عنوان مدیر تصفیه یا مدیران تصویه انتخاب می‎شود که وظایف زیر را بر عهده دارند:
پیگیری کارهای ناتمام شرکت
پیگیری مطالبات و بدهکاری‌های شرکت
پیگیری اجناس موجود در انبار شرکت که باید به فروش برسند.
پیگیری دعاوی شرکت
پیگیری تقسیم دارایی‌های شرکت بین شرکاء یا سهامداران شرکت

سامانه آنلاین آسان ثبت | ارائه دهنده خدمات ثبتی
با توج به اهمیت همگامی با پیشرفت عصر حاضر و جلوگیری از مشکلات پیش رو در جهت ثبت شرکت و ثبت برند؛ اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای ثبت شرکت بین المللی و یا برند لاتین خود دارید می‌توانید با مشاوران آسان ثبت تماس حاصل فرمایید. در صورت نیاز به ثبت شرکت خود و نداشتن زمان برای انجام کارهای ثبتی خود می‌توانید این پروسه را به تیم با تجربه آسان ثبت بسپارید تا تمامی کارهای شما بصورت قانونی و در کمترین زمان صورت گیرد و با خیالی آسوده به کسب و کار خود از طریق این شرکت بپردازید.
به بیان دیگر تیم آسان ثبت به ضروریات رفتارها و تغییرات فرآیندها آشنایی دارد و برای مشتری شفاف‌‌سازی می‌کند چه اقدام و وظیفه‌ای را در چه بازه‌زمانی باید انجام دهد. این کار مشتریان را به جای ورود به پیچیدگی‌های قانونی و فرآیندی چند ارگان مختلف تنها با یک سازمان (آسان ‌ثبت) طرف می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها