چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
ترتیب زمانی رویدادها یا کرونولوژی تاریخ گیلان در دوره قاجار

کتاب «گاه‌شمار (کرونولوژی) تاریخ گیلان» (دوره قاجار) از جمله آثاری است که در حوزه کرونولوژی تاریخ تالیف و تدوین شده و در برگیرنده ترتیب زمانی رویدادها یا کرونولوژی تاریخ گیلان در دوره قاجار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات سپیدرود کتاب «گاه‌شمار (کرونولوژی) تاریخ گیلان» (دوره قاجار) تالیف قربان فاخته را منتشر کرد. کرونولوژی که می‌توان آن را روزشمار، گاه‌شمار یا تقویم تاریخ معنی کرد، امروزه به عنوان یک علم جایگاه ویژه‌ای دارد. کرونولوژی علم قرار دادن منظم وقایع و رویدادها در تقویم زمانی دقیق است. به عبارت دیگر کرونولوژی علم قرار دادن رخدادها در زمان است.

منظم کردن و چینش رخدادها به ترتیب زمانی منبع بسیار مهم و مناسبی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ فراهم می‌کند. زیرا بدین روش آنان با دقت و سرعت می‌توانند با تاریخ آشنا شوند. اطلاع کامل و درست از زمان دقیق رویدادها در تاریخ اهمیت شایانی دارد. به این وسیله می‌توان در کمترین زمان سفری به گذشته داشت و به اجمال با سیر رویدادها و تحولات تاریخی آشنا شد.

کتاب «گاه‌شمار (کرونولوژی) تاریخ گیلان» (دوره قاجار) از جمله آثاری است که در حوزه کرونولوژی تاریخ تالیف و تدوین شده و در برگیرنده ترتیب زمانی رویدادها یا کرونولوژی تاریخ گیلان در دوره قاجار است. این اثر در واقع ادامه کتاب کرونولوژی تاریخ گیلان (از آغاز تا روی کار آمدن قاجاریان) نگارنده است که در سال 1383 چاپ و منتشر شد. از همین رو کتاب حاضر جلد دوم کرونولوژی تاریخ گیلان است. در جلد پیشین ترتیب زمانی رویدادهای گیلان از آغاز تا سقوط سلسله‌ زندیه بیان شده و در این جلد گاه‌شمار تاریخ گیلان در دوره قاجاریان از روی کار آمدن آقامحمدخان قاجار تا پایان حیات جنبش جنگل در آذر سال 1300 خورشیدی آورده شده است.

نگارنده در سرسخن کتاب ابراز امیدواری کرد که در آینده جلد سوم کرونولوژی تاریخ گیلان که در برگیرنده رخدادهای گیلان در دوره پهلوی است، به زیور طبع آراسته شود و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گیرد.

در این کتاب می‌خوانیم:
1269ق/32-1231خ/53-1852م
میرزا آقاخان نوری به عیسی خان حاکم گیلان دستور داد از ورود کشتی‌های جنگی روسیه به مرداب انزلی جلوگیری کند و به وزیر مختار ایران در دربار روسیه دستور داد که مقامات روس را از تصمیم جدید دولت ایران آگاه سازد.
به رغم مخالفت دولت ایران، چند فروند کشتی جنگی روسیه در مرداب انزلی لنگر انداختند- اعتراض شدید دولت ایران به اقدام روس‌ها
ماموران ایرانی ورود کشتی‌های روسی به سواحل گیلان را زیرنظر گرفتند و به برخی از کشتی‌های تجاری روس اجازه عبور ندادند- اوج‌گیری کشاکش میان دولت‌های ایران و روسیه بر سر ورود کشتی‌های جنگی روسیه به مرداب انزلی
مهندس الکساندر بُهلر سرتیپ فرانسوی که از سوی ناصرالدین شاه مامور بررسی وضعیت و تاسیسات نظامی شمال ایران بود، از گیلان بازدید کرد.

ربیع‌الثانی1269ق/دی-بهمن 1231خ/ ژانویه- فوریه 1853 م
شیوع وبا در رشت و نواحی باختری گیلان

72-1271ق/34-1233خ/1855م
کلیسای حضرت مریم انزلی توسط ارامنه این شهر ساخته شد.

1محرم 1270 ق/ 12مهر 1232 خ/ 4 اکتبر 1853 م
وزیر مختار روسیه طی نامه تندی به میرزا آقاخان نوری، مراتب اعتراض و عدم رضایت دولت روسیه را از اقدام دولت ایران برای جلوگیری از ورود کشتی‌های جنگی روسیه به مرداب انزلی اعلام داشت- ادامه کشمکش میان مقامات ایرانی و روسی بر سر پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی روسیه در مرداب انزلی
میرزا آقاخان نوری در پاسخ به نامه وزیر مختار روسیه اعلام کرد به کارگزاران گیلان دستور داده شده که از این پس از ورود کشتی‌های تجارتی روسیه به مرداب انزلی جلوگیری نکنند- نوری با فرستادن نامه‌هایی به عیسی خان حکمران گیلان و میرزا محمدعلی منشی اداره‌ مهام خارجه گیلان، تاکید کرد ماموران ایرانی ضمن تامین آزادی رفت و آمد برای کشتی‌های تجارتی روسیه، همچنان از ورود کشتی‌های نظامی روسیه به مرداب انزلی جلوگیری کنند.

جمادی‌الثانی – رمضان 1277ق/ زمستان 1239 خ/ دسامبر- مارس 61-1860م
برف و سرمای کم سابقه در درشت مردم این شهر را سخت دچار مشکل کرد - به فرمان حکمران گیلان ثروتمندان و اعیان رشت موظف شدند تا مخارج نیازمندان و فقرای شهر را به مدت دو ماه متکفل شوند.

انتشارات سپیدرود کتاب «گاه‌شمار (کرونولوژی) تاریخ گیلان» (دوره قاجار) تالیف و گردآوری قربان فاخته را در 405 صفحه، شمارگان 500 نسخه با قیمت 350 هزار تومان راهی بازار چاپ و نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها