پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
افزايش 40 هزار نسخه چاپي در 6ماهه دوم 87

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: تاكنون 40 هزار جلد كتاب براي تكميل منابع اين مركز تهيه شده او پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال 88 اين مجموعه به 50 هزار نسخه ديگر نيز تجهيز شود. رسول جعفريان، همچنين گفت: در بخش فهرست‌نويسي خطي، از مجموعه 25 هزار نسخه كه در گذشته حدود 11 هزار و پانصد نسخه آن فهرست شده بود، 4000 نسخه ديگر نيز فهرست‌نويسي شده اند./

حجت‌الااسلام والمسلمين دكتر رسول جعفريان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در تشريح فعاليت‌هاي اين مركز بيان كرد: در مدت هفت ماهي كه من مسووليت مديريت اين مركز را بر عهده گرفته‌ام، كارهايي در بخش نسخ خطي، اسناد و همچنين بخش خريد كتاب‌ها و تقويت منابع مرجع آغاز شده و براي بازسازي ساختمان كتابخانه مجلس نيز اقداماتي صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين جعفريان اظهار داشت: از مجموع 25 هزار كتاب، 10 هزار جلد آن با كيفيت بالا و به صورت رنگي اسكن شده اند.
وي از افزايش ساعات كاري بخش اسكن كتاب‌هاي خطي در دو شيفت و نيم كاري خبر داد و اظهار داشت: اين فعاليت از صبح تا ساعت 24 بامداد با بيش از 10 دستگاه تصوير برداري مدرن(اسكنر) به صورت مرتب انجام مي‌گيرد و پيش‌بيني مي‌شود كل منابع خطي اين كتابخانه تا پايان پاييز سال جاري اسكن شوند.

اين پژوهشگر تاريخ افزود: در بخش فهرست‌نويسي خطي نيز از مجموعه 25 هزار نسخه كه در گذشته حدود 11 هزار و پانصد نسخه آن فهرست شده بود، 4000 نسخه ديگر نيز فهرست‌نويسي شده اند.
وي با بيان اين كه در بخش خطي اقدامات فيزيكي نيز انجام شده، تصريح كرد: تمام قفسه‌هاي نگهداري كتاب‌هاي اين بخش كه از نظر زيبايي و استاندارد در سطح پاييني قرار داشتند، با قفسه‌هاي مدرن و استاندارد تعويض و جايگزين شدند. ارزش اين خدمات حدود پانصد و پنجاه ميليارد ريال برآورد مي‌شود.

حجت‌الااسلام والمسلمين جعفريان درباره خريد آثار و نسخ خطي نيز گفت: در اين زمينه فعاليت‌هاي چشمگيري انجام شده است و معمولاً آثار مورد نظر خود را با قيمت مناسبي از فروشندگان آثار خريداري مي‌كنيم.

وي با بيان اين كه « براي خريد نسخه و اسناد قديمي آمادگي كامل داريم» اعلام كرد: اخيرا مجموعه بسيار نفيسي درباره خليج‌فارس خريداري شده كه شامل 60 دفتر است و به هفتاد سال قبل تعلق دارد. اين مجموعه حاوي اطلاعات خام مربوط به روستاهاي كشورهاي حوزه خليج‌فارس و بنادر جنوبي ايران است. اين اثر به سال‌هاي 1310 تا 1320 هجري شمسي، مقارن با دوره پهلوي اول باز مي‌گردد.

رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي افزود: يك جلد از اين مجموعه درباره عربستان و يك جلد درباره بنادر جنوب ايران است و بسياري از مقالات قديمي در آنها درج شده است كه اسناد و نامه‌هاي متعددي نيز در ميان آن مشاهده مي‌شوند.

وي درباره فعاليت‌هاي خريد كتاب اين مركز تصريح كرد: اكثر منابع فارسي، عربي و لاتين مجلس قديمي‌‌اند و پيش‌بيني مي‌شود در راستاي به‌روز رساني منابع كتابخانه‌اي، تا پايان شش ماهه دوم سال بيش از 50000 كتاب ديگر خريداري شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين جعفريان درباره فعاليت نشر كتاب در كتابخانه مجلس خاطر نشان كرد: در شش ماه گذشته بيش از 40 جلد كتاب جديد منتشر كرده‌ايم و در نمايشگاه كتاب نيز كتاب‌هاي جديدي را ارايه خواهيم كرد، از جمله فهرست مقالات خواندني‌ها كه چهار جلد است و در آينده در نظر داريم اين مجموعه را به 40 جلد برسانيم. فهرست حبل‌المتين، فهرست مطبوعات عصر ناصري و فهرست مطبوعات عصر مظفري از جمله عنوان‌هاي اين مجموعه‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «چرا كتابخانه مجلس بيش از ساير زمينه‌ها در حيطه اسناد و نسخ خطي فعاليت مي‌كند» بيان كرد: كتابخانه ما اين ويژگي را دارد و همان‌طور كه از نامش پيداست، بيشتر در عرصه اسناد فعاليت و پژوهش انجام مي‌شود.

پژوهشگر حوزه تاريخ درباره اقدامات انجام شده در زمينه تاريخ‌نگاري نمايندگان متذكر شد: در اين زمينه كار خاصي انجام نشده است. تنها يكي از كارمندان ما حدود پنج جلد كتاب درباره تاريخ زندگي‌ نمايندگان قبل از انقلاب اسلامي مي‌نويسد و تصميم دارد خارج از اين مركز به چاپ رساند.

وي اظهار داشت: بايد سازوكارهايي ايجاد كنيم كه ارتباط‌مان با نمايندگان بيشتر شود. اگرچه كتابخانه ويژه نمايندگان در كنار پارلمان فعال است و برخي نمايندگان به آن دفتر مراجعه مي‌كنند، اما قبول دارم در اين زمينه بايد تلاش بيشتري صورت بگيرد. 

اين پژوهشگر حوزه تاريخ اضافه كرد: بخش خريد كتاب يكي از بخش‌هايي است كه براي رفع نياز اطلاعاتي نمايندگان به آن اهتمام زيادي داريم، به ويژه در موضوعات مرتبط با حقوق، اما اين كه تا چه حد از اينها استفاده مي‌شود، اطلاع دقيقي نداريم.

وي از ايجاد تغييرات جديد در سايت كتابخانه مجلس خبر داد و گفت: اكنون علاوه بر فهرست كتاب‌هاي چاپي و خطي كتابخانه و متن مشروح مذاكرات هشت دوره مجلس شوراي اسلامي، متن كامل پنج هزار كتاب چاپ قديم(چاپ‌هاي حروفي قديم موسوم به سربي و نيز چاپ سنگي) روي سايت قابل مشاهده و استفاده‌اند. در آينده نيز در نظر داريم صفحات اول و آخر نسخه‌هاي خطي را در كنار فهرست قرار دهيم تا مراجعان به اين سايت بتوانند با آگاهي بيشتري نسبت به سفارش نسخه‌هاي مورد نظر خود اقدام كنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۷
    با تشكر از اطلاع رساني مناسب شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط