شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
تجهيز كتابخانه مجلس به مركز «مرمت در خلاء»

كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراى با همكاري مركز تحقيقات دانشگاه تهران به مركز «مرمت در خلأ» براي مرمت و ضدعفوني كردن اسناد و منابع كاغذي مجهز خواهد شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراى اسلامی، يكى از عمده‌ترين مشكلاتى كه اكثر مراكز مرمتى اسناد تاريخى از آن رنج مى‌برند، مضرات استفاده از روش‌هاى ضدعفونى است. در اين روش‌ها از مواد سمى مانند «تيمول» استفاده مى‌شود كه هم براى مرمت‌گر و هم براى مطالعه‌كننده اين منابع كاغذى خطرناك‌اند. 

در سال‌هاى اخير تحقيقات زيادى در دنيا براى يافتن راه‌هاى سالم و بى‌خطر در مرمت آثار كاغذى انجام گرفته و خوشبختانه روش‌هاى جديدى نيز يافت شده است. يكى از اين روش‌ها، ضدعفونى‌كردن اسناد و آثار كاغذى در شرايط خلاء و با گازهاى غير سمى نظير نيتروژن(ازت) است. 

كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي نيز براى تأمين سلامتى بيشتر كاركنان و كاربران خود درصدد استفاده از چنين امكاناتى است و در اين راستا با كتابخانه مركزى دانشگاه تهران نيز مذاكراتى انجام داده و اكنون راه‌اندازى چنين سامانه‌ا‌ى از سوي مركز تحقيقات دانشگاه تهران در حال بررسى و انجام است.
 
مسوولان كتابخانه مجلس اميدوارند با راه‌اندازى اين مركز، از اين پس تمامي اسناد و كتاب‌هاي خطى كتابخانه مجلس با روشى بي‌ضرر ضدعفونى شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط