سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۲
«شكفتن در آتش» به ياد قيصر و به قلم محقق منتشر شد

«شكفتن در آتش» ویژه قيصر امين‌پور و تاليف جواد محقق از مجموعه سه‌گانه «يادنامه‌ها» است که توسط موسسه هنر رسانه ارديبهشت منتشر و برای نخستین بار در نمايشگاه ۲۲ كتاب تهران ارائه می‌شود. محقق در گفت‌وگو با ایبنا به توضیح نکاتی درباره این کتاب پرداخت.

جواد محقق در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين كتاب گفت: كتاب حاضر مجموعه‌اي از نقد‌ها و نظر‌هاي شخصيت‌هاي علمي و ادبي كشور درباره شعر و شخصيت قيصر امين‌پور با محوريت ادبيات دفاع مقدس است.

وي ادامه داد: ايده اوليه نگارش اين كتاب به مناسبت هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس بوده است و در قالب يك مجموعه ۳ جلدي با عنوان «يادنامه‌ها» منتشر شده است.

محقق اضافه كرد: دو جلد ديگر مجموعه يادنامه به ياد سيد حسن حسيني و سلمان هراتي منتشر شده است.

وي درباره دليل انتخاب اين ۳ شاعر براي انتشار يادنامه گفت: با توجه به اينكه هر ۳ اين شاعران از جمله شاعران پيشتاز شعر انقلاب و شعر دفاع مقدس بوده‌اند و از دنيا رفته‌اند، موسسه هنر رسانه ارديبهشت تصميم به چاپ اين مجموعه براي اداي ديني به اين شاعران بزرگ عرصه انقلاب كرد.

محقق درباره بخش‌هاي مختلف اين كتاب توضيح داد: در بخش ابتدايي كتاب پيام تسليت رهبر معظم انقلاب با عنوان «آرزوهايي كه خاك شد!» آورده شده است و پس از آن مقدمه‌اي از زبان من با عنوان «حرف اول» آمده كه در آن سعي داشته‌ام نحوه گردآوري مطالب اين كتاب را كه اغلب از كتاب‌ها و مطبوعات منتشر شده در گذشته بوده‌اند، ارائه دهم.

وي اظهار داشت: سال‌شمار زندگي قيصر، فهرست آثار و كتاب‌هاي او و بخشي با عنوان «در نگاه ديگران» شامل اظهار نظرهايي از احمدرضا احمدی، اسماعيل امينی، عليرضا افتخاری، سعيد بيابانكی، محمدرضا تركی، فاطمه راكعی و دیگران از ديگر بخش‌هاي اين كتاب است. 

محقق تاكيد كرد: بخش نقد و نظر كتاب شامل دو بخش شعر بزرگسالان و شعر نوجوان می‌شود كه نقدهايي بر برخي اشعار قيصر توسط سيدحسن حسينی، محمود فتوحي، عبدالجبار كاكايي و پدرام پاك‌آيين در آن آمده است و در پايان نیز عكس‌هايي از قيصر منتشر شده است.

وي در پايان يادآور شد: به دليل محدوديت زماني در تاليف اين كتاب نتوانستم بخشي از آثار قيصر را در كتاب بياورم كه اميدوارم در چاپ‌هاي بعد اين نقص جبران شود و بتوانم نمونه‌هايي از اشعار قيصر را نيز ضميمه کتاب كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط